15–20 let
10–15 let
5–10 let
11,8 roku
Pandemie, nedostatek součástek, materiálů i pracovníků snížil výrobu aut na celém světě. Důsledkem toho ceny nových aut rostou a dodací lhůty se prodlužují. Na některé modely zákazníci čekají dokonce i celý rok. Mezi ta nejžádanější patří SUV a terénní auta.
Toto je špatná odpověď.
Do Česka se loni dovezlo
0
ojetých aut ze zahraničí
Dovoz ojetin v Česku meziročně vzrostl o 23,2 %, to je nejvíc za posledních 13 let. Polovina z dovezených ojetin navíc byla starší 10 let a více než pětina aut brázdila silnice už více než 15 let. Průměrné stáří dovezených aut bylo 10,4 roku.* Navzdory tomu ojetá auta z bazarů mizí rychleji než dříve.
*Zdroj: Cebia SUMMARY 4/2021 – informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel, Cebia, 2022
Nedostatek nových aut na trhu přirozeně zvyšuje poptávku po těch ojetých, a nejen proto si za ně musí zákazníci připlatit. Vysoká inflace a krize automobilového průmyslu totiž způsobily zajímavý paradox. Zatímco ještě do nedávna platilo, že nový vůz začal ztrácet svou hodnotu už ve chvíli, kdy vyjel z autosalonu, dnes roste i cena aut, která jejich majitelé běžně používají. Z rok až dva starých ojetin se tak stala investice, protože jejich cena se pomalu zvyšuje. Zdražování se navíc podle odborníků nezastaví ani letos.
Až 80 % Čechů si pořídilo své auto jako ojetinu, z toho dvě třetiny v autobazaru.* Jenže i tam si výrazně připlatili. V loňském roce stála ojetina v průměru 259 000 Kč a ve srovnání s minulým rokem tak zdražila o 13 %.**
* Zdroj: Průzkum společnosti Cofidis, 2022
** Zdroj: Cebia SUMMARY 4/2021 – informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel, Cebia, 2022
*Zdroj: Analýza Sauto, březen 2022
Navzdory nižší nabídce zůstávají lidé při nákupu ojetého auta obezřetní. „Uživatelé nejčastěji vybírají auto podle značky, modelu vozu, roku výroby a paliva. Z dalších filtrů, kterých je na našich stránkách celkem přes dvě desítky, patří k těm více používaným nájezd vozidla, stav, typ převodovky nebo minimální výkon motoru,“ vysvětluje Pavel Chmelík, analytik portálu Sauto.
Průměrné stáří českých aut každý rok roste. Stojí za tím hlavně dovoz starších ojetin ze zahraničí a také prostý fakt, že Češi své stávající vozy moc často neobměňují. Více než polovina z nich si auto nechá déle než 10 let od jeho pořízení, protože nové nepotřebuje nebo si ho nemůže finančně dovolit.
Společnost Volkswagen Financial Services nabízí další cestu, jak financovat vůz. Financování CHYTŘE je úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou, který je možné využít na nové nebo až pět let staré vozy. Je řešením pro ty, kteří nemají statisíce na nové či ojeté auto, ale chtějí své staré dosluhující auto vyměnit za novější.
„Výhoda oproti běžnému úvěru je v nižší měsíční splátce a možnosti nastavení poslední navýšené splátky. Závěrečná vyšší splátka je samozřejmě kryta cenou daného vozu. Klientům od začátku garantujeme cenu, za jakou vůz vykoupíme, pokud si to na závěr splácení budou přát,“
Vratislav Strašil,
jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.
Podle volby vaší počáteční splátky, délky smlouvy a posledního navýšení splátky si nastavíte ideální měsíční splátku tak, abyste si mohli pořídit vysněný vůz bez větších zásahů do rodinných úspor nebo rozpočtu.
Ze všeho nejdříve se rozhodnete, kolik chcete zaplatit předem, jak vysokou chcete mít poslední splátku a jak dlouho chcete auto splácet. Délku financování si můžete nastavit mezi dvěma až pěti lety.
Po vyřízení formalit jezdíte v nově pořízeném autě a každý měsíc platíte smluvené splátky.
Na konci smluvního období se rozhodnete, jak vypořádáte na začátku domluvenou poslední navýšenou splátku.