Seznam Native ve spolupráci s

Češi jezdí
starými auty

Proč svoje vozy
nemění častěji?

Česko je sice čtvrtým největším výrobcem aut v Evropské unii, přezdívá se mu ale šrotiště Evropy. Průměrné stáří aut, která brázdí české silnice, je totiž téměř 16 let. A nic nenasvědčuje tomu, že by se to mohlo v budoucnu změnit. Nových aut je málo a jsou dražší. Jak se dá jednoduše vyměnit staré auto za mladší?

Češi neradi mění
svá auta

Průměrné stáří českých aut každý rok roste. Stojí za tím hlavně dovoz starších ojetin ze zahraničí a také prostý fakt, že Češi své stávající vozy moc často neobměňují. Více než polovina z nich si auto nechá déle než 10 let od jeho pořízení, protože nové nepotřebuje nebo si ho nemůže finančně dovolit.*

* Zdroj: Průzkum společnosti Cofidis, 2022

Na nákup nových vozů má také vliv horšící se ekonomická situace a výpadky čipů na automobilovém trhu. „Češi to vnímají jako problém. Zhruba 35 % z těch, kteří si v poslední době plánovali pořídit nové auto, bylo nuceno nákup odložit,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.

Tipněte si, kolik aut
je registrováno v Česku.

smajlík

Toto je špatná odpověď.

auta

0

vozů

Tolik osobních vozů je registrováno v Česku. Ve srovnání s uplynulým rokem je to o 163 251 aut víc.* Na českých silnicích však roste nejen množství aut, ale také jejich stáří. Více než polovina z nich byla v roce 2020 starší deseti let.**

* Zdroj: Přehled stavu vozového parku,
Svaz dovozců automobilů

** Zdroj: Ročenka dopravy České republiky,
Systém dopravních statistik, 2020

40 %

Čechů by měnilo auta častěji, pokud by byla cenově dostupnější

18 %

Čechů říká, že je pro ně zbytečné měnit auto častěji

11 %

Čechů by vyměnilo vůz, pokud by ten nový měl výrazně nižší náklady na provoz

11 %

Čechů má ke svému autu citový vztah a měnit ho nechtějí*

* Zdroj: Průzkum společnosti Cofidis, 2022

Vozový park v Česku
stárne*

Počet aut:

6 mil

5 mil

4 mil

3 mil

2 mil

1 mil

Průměrné stáří

12,95 roku

2012

Průměrné stáří

13,78 roku

2013

Průměrné stáří

14,06 roku

2014

Průměrné stáří

14,33 roku

2015

Průměrné stáří

14,48 roku

2016

Průměrné stáří

14,62 roku

2017

Průměrné stáří

14,75 roku

2018

Průměrné stáří

14,93 roku

2019

Průměrné stáří

15,28 roku

2020

Průměrné stáří

15,58 roku

2021

* Přehled stavu vozového parku, Svaz dovozců automobilů, 2021

auto

Jak jsme na tom
v porovnání s Evropou?

Auta, která vlastní Češi, jsou v celé Evropě jedny z nejstarších. Průměrné stáří vozu v Evropské unii je 11,8 roku. V Česku to je téměř o 4 roky víc. Starší auta jezdí už jen v Řecku, Rumunsku, Estonsku nebo v Litvě.*

* Zdroj: Vehicles in use, Europe 2022, ACEA

Lucembursko

6,7 roku

Rakousko

8,5 roku

Irsko

8,6 roku

Dánsko

8,9 roku

Belgie

9,2 roku

Německo

9,8 roku

Švédsko

10,2 roku

Francie

10,3 roku

Nizozemsko

11,2 roku

Itálie

11,8 roku

Slovinsko

12 let

Finsko

12,5 roku

Španělsko

13,1 roku

Portugalsko

13,2 roku

Maďarsko

14,2 roku

Polsko

14,3 roku

Lotyšsko

14,3 roku

Slovensko

14,3 roku

Chorvatsko

14,8 roku

Česko

15,3 roku

Řecko

16,6 roku

Estonsko

17,7 roku

Rumunsko

16,9 roku

Litva

17 let

Průměrné stáří vozu:

15–20 let

10–15 let

5–10 let

Evropský průměr

11,8 roku

Proč rostou ceny nových i ojetých vozů?

Pandemie, nedostatek součástek, materiálů i pracovníků snížil výrobu aut na celém světě. Důsledkem toho ceny nových aut rostou a dodací lhůty se prodlužují. Na některé modely zákazníci čekají dokonce i celý rok. Mezi ta nejžádanější patří SUV a terénní auta.

Tipněte si, kolik ojetých aut k nám bylo v loňském roce dovezeno ze zahraničí?

smajlík

Toto je špatná odpověď.

auta

Do Česka se loni dovezlo

0

ojetých aut ze zahraničí

Dovoz ojetin v Česku meziročně vzrostl o 23,2 %, to je nejvíc za posledních 13 let. Polovina z dovezených ojetin navíc byla starší 10 let a více než pětina aut brázdila silnice už více než 15 let. Průměrné stáří dovezených aut bylo 10,4 roku.* Navzdory tomu ojetá auta z bazarů mizí rychleji než dříve.

*Zdroj: Cebia SUMMARY 4/2021 – informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel, Cebia, 2022

Uvažujete o koupi auta?

Vyberte si vhodné financování

Průměrné stáří českých aut každý rok roste. Stojí za tím hlavně dovoz starších ojetin ze zahraničí a také prostý fakt, že Češi své stávající vozy moc často neobměňují. Více než polovina z nich si auto nechá déle než 10 let od jeho pořízení, protože nové nepotřebuje nebo si ho nemůže finančně dovolit.

auta

Vyměňte svůj starý vůz za nový

s chytrým financováním

Společnost Volkswagen Financial Services nabízí další cestu, jak financovat vůz. Financování CHYTŘE je úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou, který je možné využít na nové nebo až pět let staré vozy. Je řešením pro ty, kteří nemají statisíce na nové či ojeté auto, ale chtějí své staré dosluhující auto vyměnit za novější.

„Výhoda oproti běžnému úvěru je v nižší měsíční splátce a možnosti nastavení poslední navýšené splátky. Závěrečná vyšší splátka je samozřejmě kryta cenou daného vozu. Klientům od začátku garantujeme cenu, za jakou vůz vykoupíme, pokud si to na závěr splácení budou přát,“

Vratislav Strašil,

jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.

Jak Financování CHYTŘE funguje?

Podle volby vaší počáteční splátky, délky smlouvy a posledního navýšení splátky si nastavíte ideální měsíční splátku tak, abyste si mohli pořídit vysněný vůz bez větších zásahů do rodinných úspor nebo rozpočtu.

1.

Zvolíte si
parametry financování

Ze všeho nejdříve se rozhodnete, kolik chcete zaplatit předem, jak vysokou chcete mít poslední splátku a jak dlouho chcete auto splácet. Délku financování si můžete nastavit mezi dvěma až pěti lety.

2.

Platíte měsíční splátky a jezdíte v novém

Po vyřízení formalit jezdíte v nově pořízeném autě a každý měsíc platíte smluvené splátky.

3.

Rozhodnete se, jak naložíte s poslední splátkou

Na konci smluvního období se rozhodnete, jak vypořádáte na začátku domluvenou poslední navýšenou splátku.

Vybrat si můžete ze tří možností:

  • Poslední splátku zaplatíte ze svých úspor
  • Poslední splátku si rozložíte na několik nižších splátek
  • Auto prodáte svému prodejci nebo zpátky leasingové společnosti a poslední splátku uhradíte ze získaných prostředků