Seznam Native ve spolupráci s
BESIP

České silnice jsou plné

slepých řidičů

Každý druhý český řidič špatně vidí,
a přesto usedá za volant.

Lidé své problémy se zrakem zlehčují nebo o nich ani nemají ponětí. Ti, co odkládají prohlídku u očního specialisty, ale nebezpečně hazardují. Prohlídkou, která trvá pár minut, můžete předejít vážným autonehodám.

0 milionů

osob má v Česku řidičský průkaz

0 %

řidičů má nesprávnou nebo žádnou oční korekci, přestože špatně vidí

0 %

řidičů má natolik špatný zrak, že by raději neměli usednout za volant

Téměř 0 %

řidičů nebylo za poslední rok na kontrole zraku

Více než 0 %

řidičů si myslí, že má zrak v pořádku. Jenže ve skutečnosti 71 % řidičů potřebuje korekci zraku!

zdroj čísel: průzkumy oddělení BESIP Ministerstva dopravy

Snížená ostrost vidění může být smrtící, a to obzvlášť v případě mlhy, deště nebo naopak oslnivého slunce.

Podle odborníků je počet nehod způsobených problémy se zrakem srovnatelný s těmi, ve kterých hrál roli alkohol. Přesné statistiky ale neexistují.

„Současná moderní auta jsou vybavena rozličnými bezpečnostními a asistenčními prvky, o které se starají odborné servisy. Nejdokonalejším a nejdůležitějším bezpečnostním prvkem je ale lidský zrak. Řidiči často zapomínají, že by se o něj měli také dobře starat a pravidelně ho kontrolovat. V minulých letech jsme zjišťovali stav zraku řidičů a výsledkem bylo, že 71 % řidičů potřebuje korekci zraku a více než dvě třetiny řidičů nebylo za poslední rok na žádné kontrole zraku. Proto je třeba stále pokračovat v preventivních činnostech a řidičům připomínat důležitost péče o zrak.“

upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy

Odstrašující zkušenosti optometristky Lucie

Lucie Adámková pracuje jako optometriska v síti optik GrandOptical už 12 let. Za svoji kariéru se potkala s řadou lidí, kteří vůbec netušili, že mají problém se zrakem.

“Občas se stává, že zjistíme třeba i -3 dioptrie člověku, který dosud nenosil brýle ani čočky. S takovou vadou zraku ale nebyl schopný vidět třeba na vzdálenější dopravní značky,chodce na přechodu nemohl na 20 metrů vidět. V silničním provozu takový člověk bez brýlí nemá co dělat,” říká optometristka. Podle odhadů je ale takových řidičů na českých silnicích mnoho. Vážné problémy s ostrostí zraku má každý desátý.

Špatný zrak možná máte i vy. Na prohlídku v optice stačí jen pár minut. Díky kontrole se můžete vyhnout dopravním nehodám.

V silničním provozu je potřeba vidět ostře nejméně na 50 metrů.

Každá desetina sekundy rozhoduje o reakční době za volantem. Pokud řídíte auto bez ostrého zraku, brzdíte pomaleji než ostatní řidiči, kteří vidí dobře. Ve vysoké rychlosti tak zrak může rozhodnout o tom, jestli způsobíte dopravní nehodu nebo ne,”upozorňuje optometristka.

Zdraví řidiči vidí chodce na 200 metrů. Když máte 1 dioptrii, vidíte jen na 100 metrů. To už může být ve vyšších rychlostech velmi nebezpečné. “Člověk, který by měl nosit brýle s -2 dioptriemi vidí na pouhých 20 metrů. Takže když jede rychlostí 50km/h, nedokáže zabrzdit včas, protože jeho reakční doba je o něco delší,” vysvětluje nebezpečné situace Adámková. Za volant v Česku často usedají i lidé, kteří mají vážné problémy s ostrostí zraku. Rychlost reakcí řidičů bez ostrého zraku je přitom podobná, jako kdyby před jízdou pili alkohol. každý desátý český řidič vidí natolik špatně, že by za volant raději vůbec neměl usedat.

Špatný zrak =zpomalené reakce

V ideálním světě auta mají kvalitní pneumatiky, tlumiče a brzdy. Navíc jedou po suchém asfaltu a při skvělém počasí, kdy není mlha a tma. Předpokládejme, že je vše v perfektním stavu. Jediným problémem je řidičův zrak a nenadálá překážka na silnici.

1,6 vteřiny = 0 metrů

K samotné brzdné dráze, která je při rychlosti 50km/h v ideálních podmínkách 10 metrů, musíme připočítat 1,6 vteřiny. To je průměrný reakční čas řidiče, který se ale zhoršuje věkem, únavou nebo špatnou viditelností. Další 0,2 vteřiny trvá, než zareagují kapalinové brzdy v osobních automobilech.

Zdravý řidič při rychlosti 50 km/h ujede přibližně 25 metrů.

Řidič se 2 dioptriemi bez brýlí ujede až o 10 metrů navíc!

Auto ve stokilometrové rychlosti, jehož řidič zareaguje o zlomek vteřiny později, ujede navzdory brzdění o několik metrů navíc.

Test vaší reakce

Dokážete zareagovat včas?

Spustit test

Zastavte na červenou

START

TEST VAŠÍ REAKCE

Vaše reakční doba je dobrá

Měření 5/5

Vaše průměrná reakce

zkusit znovu

Zrak se s postupujícím věkem zhoršuje a spousta lidí si ani nevšimne, že vidí hůř. I proto by lidé mezi 20 a 39 lety měli alespoň třikrát zajít na odborné přeměření zraku. Lidé po čtyřicítce by měli takovou prohlídku absolvovat každé dva až tři roky.

Ostrost vašeho zraku je v pořádku, pokud zřetelně vidíte znaky na SPZ auta, které je od vás vzdálené zhruba 50 metrů. Představu o stavu vašich očí získáte i pomocí tohoto testu

Spustit test
1/2

Pomocí klávesnice nebo myši vyberte šipku označující směr otevřené strany písmene "G".

i

Zraková ostrost

Další

Kontrastní vidění

Zkusit znovu

Máte jasno ve vadách očí?

Podle odhadů nosí brýle nebo kontaktní čočky každý druhý obyvatel Česka. Jenže statistiky Ministerstva dopravy říkají, že korekci zraku má ve svém řidičském průkazu uvedenou jen 1,3 milionu lidí z celkového počtu 6 milionů vydaných řidičáků.

To znamená, že spousta lidí, kteří by brýle potřebovali, je nenosí. Pokud patříte mezi řidiče, kteří brýle nebo čočky nosí, je potřeba je mít zapsané v řidičském průkazu pomocí tzv. harmonizačního kódu. Ten značí různé handicapy včetně sluchového a pohybového.

V momentě, kdy máte v průkazu zaznamenané pouze brýle a máte při řízení nasazené kontaktní čočky, porušujete zákon.

Pro řidiče existují speciální čočky a brýle, které chrání jejich oči před oslněním a usnadňují viditelnost za jasných podmínek.

Polarizované brýlové čočky navíc zvyšují kontrast pro ostřejší vidění. Při řízení je vhodné používat brýle s antireflexní vrstvou, která zvyšuje propustnost světla a omezuje nepříjemné odlesky a odrazy. Speciální žlutě zabarvená skla také snižují oslnění protijedoucích vozidel. Dávejte si pozor na samozabarvovací čočky, protože se kvůli stínu v interiéru vozu nemusí dostatečně zatmavit. V případě brýlí by zase obruba neměla narušovat zorné pole.

Kdy navštívit optometristu nebo lékaře?

Když nevidíte ostře, hůře čtete nápisy na dopravních značkách, v dešti nebo v noci nevidíte ostře nebo déle přeostřujete mezi silnicí a přístrojovou deskou.

Nemusíte čekat u očního lékaře, zrak vám odborně změří také optometrista, kterého najdete v kvalitní optice. Tam vám dobře poradí také při výběru čoček a brýlí, jelikož znají jejich speciální funkce a vlastnosti.

Vysokoškolsky vyškolený optometrista vám poradí to nejvhodnější řešení vašeho problému se zrakem. Pokud při vyšetření zjistí vážnější vadu, pošle vás k očnímu lékaři. Prohlídka, která zabere jen pár minut, vám může zachránit život.

Jak poznat dobrou optiku?

Její personál se vás neptá jen na to, zda potřebujete brýle na blízko nebo na dálku, ale i na další důležité otázky. Zkušeného optika by mělo zajímat, v jakých situacích chcete čočky nebo brýle používat, zda s nimi chcete sportovat, pracovat nebo řídit.

Chci vyšetřit zrak zdarma