Seznam Native ve spolupráci s

Život bez pomerančů, banánů nebo citronů si dnes už nedokážeme představit.

Tyto druhy ovoce si však v Česku neumíme vypěstovat a musíme je dovážet.

Jak se dostanou až na náš stůl?

Cesta

pomeranče

V zimě jimi doplňujeme zásoby vitaminů, v létě nás osvěžují, celoročně nesmějí chybět v nabídce žádného supermarketu. Pomeranče jsou pro nás stejnou samozřejmostí jako třeba jablka. Na rozdíl od nich si je však v Česku snadno nevypěstujeme. Oranžové citrusy proto patří mezi nejvíce dovážené druhy ovoce. Než si na nich ale pochutnáme, má už každý kousek za sebou cestu plnou výzev a překážek.

Odkud pomeranče dovážíme?

Největšími exportéry pomerančů na náš kontinent jsou Jihoafrická republika a Egypt, odkud sem putují na lodích či v letadlech. Velké množství oranžových citrusů si však dokážeme v Evropě vypěstovat sami. A to v Itálii, Řecku a zejména ve Španělsku, kde je v osmém století začali vysazovat arabští obchodníci. Opravdový rozkvět však přineslo až 18. století – právě tehdy se začaly pěstovat ve velkém.

Ve Španělsku se pomeranče rozšířily hlavně v regionech Valencie a Andalusie. Polovina se jich vypěstuje u pobřeží severně nad Valencií zvaného Costa del Azahar neboli „pobřeží pomerančového květu“. Mezi březnem a květnem, kdy pomerančovníky rozkvetou, krásně provoní celou oblast.

Odkud původně pochází pomeranč?

Víte, že…

… pomeranče mají spoustu odrůd? V Česku známe hlavně dvě. Navel pěstovaný v zimě je typický svou větší velikostí a charakteristickým pupkem na spodní straně. Letní odrůda Valencia je pak menší, sladší a o něco šťavnatější. Tím to však zdaleka nekončí:

Z farmy

až na váš stůl

2 000 km

je vzdálenost mezi
Valencií a Českem

4 až 5 dní

trvá doprava pomeranče
z Valencie do Česka

Proč to nejde po kolejích?

O přesunu dopravy z kamionů do vlaků se hodně mluví, hlavně v souvislosti se snižováním emisí. V praxi ale nákladu převáženého po železnici spíše ubývá. Situaci by v našem modelovém příkladu přepravy ze Španělska komplikovala například různá šířka kolejí či fakt, že jsou tratě velmi vytížené. Když k tomu připočteme ještě složité papírování, byla by doprava po železnici ve výsledku mnohem pomalejší.

* Údaje ministerstva dopravy z roku 2023

430

milionů tun nákladu na českých silnicích ročně

83

milionů tun nákladu na železnici v Česku ročně

Stovky kamionů s pomeranči měsíčně

30 kg

jižního ovoce sní za rok průměrný Čech

Pomerančů, mandarinek, citronů, banánů a dalšího jižního ovoce sní průměrný Čech přes 30 kilogramů ročně. Ještě v roce 1950 to bylo zhruba patnáctkrát méně. Mezi lednem a únorem 2023 se do Česka dovezlo 12,5 tisíce tun pomerančů.

285 kamionů

vozí každý měsíc pomeranče do Česka

Pro představu je to zhruba 285 plně naložených kamionů za měsíc – maximálně může mít kamion náklad 22 tun. V praxi však kamionů bude ještě víc – pomeranče určené ke konzumaci se totiž balí do ovocných boxů, aby se při převozu nepomačkaly a nezměkly. Zároveň se v boxech nakládají na palety, aby se s nimi snáz manipulovalo ve skladech a překladištích. Obaly a palety tedy objem a váhu nákladu ještě zvýší.

10 týdnů

během této doby se pomeranče musí dostat ze stromu až na váš stůl

Cílovou destinací kamionů s ovocem jsou distribuční centra obchodů v okolí velkých měst – zpravidla u Prahy, Brna a Ostravy. Pomeranče se v nich však příliš neohřejí. Pro zachování kvality by se se měly dostat k zákazníkům nejpozději do 10 týdnů od sklizně. Brzy se proto přeloží do menších nákladních aut a rozvezou se do jednotlivých obchodů.

Až čtvrtina kamionů jezdí po Evropě prázdná

Po dokončení cesty by měl kamion vyrazit k naložení dalšího zboží. Z mnoha důvodů se to však neděje. Někdy se musí po určitém nájezdu vrátit do země svého původu, jindy přejíždí prázdný na další nakládku, a to třeba i do jiné země. V krajním případě už se další zboží k přepravě nenajde a kamion se vrací prázdný tam, odkud vyrážel.

Aby náš příklad fungoval ideálně, měl by kamion jet nejdříve s nákladem z Česka do Španělska a po vyložení nabrat pomeranče, se kterými by se vrátil zpět. Podle dat společnosti TIMOCOM však právě tato trasa patří k těm nejméně vytíženým. Když už trasu kamiony jezdí, vozí hlavně dražší zboží, jako jsou díly pro automobilový, strojní nebo chemický průmysl. O přepravu ovoce takový zájem není. Aby na jeho převozu dopravci vydělali, musí ho vozit velké množství, a tak se na něj soustředí jen některé firmy.

Celoevropská statistika nákladní dopravy uvádí, že plně naložené jezdí zhruba tři čtvrtiny kamionů.

76 %
24 %

Plně naložené vozy

Prázdné vozy

Technologie ve službách nákladní dopravy

Dopravci by měli usilovat o maximální vytíženost hlavně kvůli efektivitě. Když budou jejich kamiony jezdit s nákladem tam i zpět, vyplatí se jim to. A to nejen kvůli dodatečným tržbám, ale ušetří i za emisní povolenky, které se platí za průjezd jednotlivými zeměmi bez ohledu na to, co kamion veze.

Pokud se dopravcům podaří vytíženost zvýšit, naše dálnice se nebudou tolik zahlcovat kamionovou dopravou a v důsledku toho se sníží i uhlíková stopa přepravovaného zboží. Dobrou zprávou je, že technologická řešení problému už existují. Tím nejrozšířenějším v Evropě dnes je TIMOCOM Marketplace.

Co je TIMOCOM Marketplace?

Platforma, která zvyšuje efektivitu kamionové přepravy zboží

Umožňuje dopravcům v reálném čase hledat zakázky pro zpětné vytížení kamionů

Pomáhá obchodním a výrobním firmám při zajišťování přepravy výrobků a zboží

Denně nabízí až milion potenciálních nákladů
a volných vozů

Je vhodná pro všechny firmy, které chtějí lépe využívat
vlastní kamiony