Čím budeme jezdit za 5 let?
Vědci a inženýři vyvíjejí auta vybavená neuvěřitelnými technologiemi. Objevují se samořídicí vozy, elektromobily, auta na vodíkový pohon a další vychytávky jako ze sci-fi filmů.
alternativní pohony v české republice
V Česku je cekem
0
automobilů.
Průměrné stáří českého auta je
0 let
0
vozidel poháněných
plynem
0
elektromobilů
0
plug-in hybridů
Zdroj: Svaz dovozců automobilů a European Alternative Fuels Observatory
Roste zájem především o elektromobily a hybridy. Ještě v roce 2012 nebyl v České republice registrovaný žádný vůz na výlučně elektrický pohon. V roce 2018 se jejich počet vyšplhal na několik tisíc a v roce 2021 se podle European Alternative Fuels Observatory jejich počet téměř zdvojnásobí na více než 5 000.
Přestože elektromobily na silnicích zatím tak často nepotkáte, za pět let už byste i vy mohli řídit takový vůz. Auta s alternativními pohony v současné době tvoří méně než 1 % nově registrovaných vozů v Česku, ale odborník Petr Knap ze společnosti Ernst & Young odhaduje, že do pěti let by jich mohla být polovina.
Za elektromotor můžeme být vděční Slovákům. První stroj totiž sestavil slovenský kněz Štefan Jedlík v roce 1828. Vůz poháněný elektřinou poprvé vyjel už v roce 1835, což bylo zhruba o 50 let dříve, než do světa vyrazil první automobil na spalovací motor.
Auta na elektřinu byla před sto lety velice populární. Ve Spojených státech na počátku 20. století dokonce brázdilo silnice víc elektromobilů než klasických aut. Později však modely se spalovacími motory vytlačily tato vozidla z trhu.
Proč lidé zvažují koupi auta poháněného alternativním motorem? Jako nejčastější důvod uvádějí nižší emise a menší náklady na údržbu. Roli také hraje to, že mít hybridní nebo alternativní pohon je trend a jejich majitelé tak kromě jiného dávají najevo, že jdou s dobou.
z 10
Zdroj: Výzkum společností DEL a BDO
Města podporují jejich používání v rámci udržitelné dopravy a ve snaze snižovat počet nešetrných dopravních prostředků. Elektřinou poháněná auta se ale pro každého nehodí. Patří hlavně do městské dopravy, na pravidelné linky a trasy nebo na kratší jízdy po městě. Pokud plánujete jezdit na delší trasy, volte nejnovější elektromobily, které se pyšní delším dojezdem než jejich předchůdci, abyste je nemuseli tak často nabíjet. Nový model ENYAQ iV automobilky Škoda Auto nabídne dojezd až 510 kilometrů, takže cestu Praha–Brno a zpět můžete zvládnout i bez hledání nabíjecí stanice.
Dojezd až
na jedno nabití
PRAHA–BRNO A ZPĚT NA JEDNO NABITÍ
„Pokud máme skutečně hovořit o udržitelnosti, nelze se omezit pouze na jeden typ pohonů. Správným řešením je diverzifikace typů pohonů vozidel – elektrické pohony, tekutá paliva, CNG a v budoucnu snad i vodík – v závislosti na účelu použití vozidla a druhu jeho provozu.“
Milovníky klasických strojů a silných aut určitě potěší, že spalovací motory zcela jistě ze silnic nevymizí. Jen budou ekologičtější, úspornější a účinnější. Také budou jezdit na vylepšená paliva, která nebudou tolik zatěžovat životní prostředí. Třeba na syntetickou naftu nebo benzin, ze kterých bude do ovzduší unikat podstatně méně škodlivin.
„Elektromobily si bezesporu najdou své zákaznické nebo uživatelské segmenty, zejména pro městské obslužné činnosti a kratší vzdálenosti. I nadále se za pět let budou prodávat spalovací motory a budou stále tvořit významnou část nově prodaných vozů,“
Víte, že první spalovací motor fungoval na plyn? Sestrojil ho v roce 1860 francouzský vynálezce Étienne Lenoir a plnil ho svítiplynem. První automobil se spalovacím motorem má na svědomí Karl Benz. Vznikl v roce 1886, měl pouze tři kola a vypadal trochu jako kočár bez koní. Za dieselové stroje vděčíme Rudolfu Dieselovi, který v roce 1897 sestrojil první vznětový motor.
Benzinové a naftové pohony za 180 let své existence prošly značným vývojem. Ještě v sedmdesátých letech minulého století vypouštěla auta do ovzduší kolem 240 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je přes 7 kilogramů na třicetikilometrový výlet! Dnes už je to ale naštěstí jinak. Od roku 2021 mohou díky evropským standardům všechna nová auta, která automobilka za rok prodá, v průměru vypouštět pouze 95 gramů na kilometr. To je skoro o 5 kilogramů méně při stejně dlouhé projížďce.
emise co2 a jejich limity
130 g/km
95 g/km
81 g/km
59 g/km
Zdroj: JATA, SAP
Třeba omezením počtu najetých kilometrů a tím, že budeme lépe využívat stávající kapacitu vozů. Většina aut totiž až 95 % času nejezdí, ale jen parkuje. Jedno sdílené vozidlo dokáže nahradit osm soukromých vozidel.
sdílená vozidla
většina aut
času nejezdí
„Někteří lidé si stále budou kupovat nové vozy, jiní je budou využívat jen v okamžiku potřeby, další budou stále spoléhat na firemní auta, které se zřejmě také budou měnit z konvenčních pohonů na alternativní. Celkově bude tedy pestřejší doprava, mnohem větší výběr a větší rozdíly mezi jednotlivými zákaznickými segmenty.“
Na silnicích budete běžně potkávat hybridy, elektromobily a sem tam nějaké auto na vodíkový pohon. Výrazně však neklesne ani zájem o auta se spalovacími motory, které zůstanou významnou částí českého vozového parku. Budete tak mít možnost si vybrat vůz podle toho, co vám zrovna vyhovuje.
Řada lidí má obavy z toho, že svoje elektroauto nebude mít kde nabít. Na to ale automobilky myslí a své technologie přizpůsobují tak, aby bylo nabíjení co nejvíce dostupné. Budoucnost nabíjení je ve wallboxech, které umožňují majitelům elektromobilů nabíjet vozy doma nebo v práci. Města po celém světě navíc investují do budování sítí dobíjecích stanic, Praha plánuje připojit nabíječky k pouličním lampám. Jejich počet by do konce příštího roku měl vystoupat na 350, za šest let město počítá až s 5 000 stanicemi.
praha a její nabíjecí stanice
Minulý rok představila svůj první elektromobil Citigoe iV. Nový model výrazně zvýšil prodeje vozů na elektřinu. Podle Svazu dovozců automobilů se v roce 2019 prodalo 754 elektromobilů, ale po uvedení Citigoe iV na trh se v první půlce roku 2020 jejich počet zvýšil na 1254, a to i přes koronavirovou pandemii. Do roku 2022 má Škoda Auto v plánu uvést na trh více než deset plně či částečně elektrifikovaných modelů.
ŠKODA CITIGOe iV
NAVÝŠILA
POČET ELEKTROAUT NA
0
za první polovinu
2020
Základem hybridního vozidla je spalovací motor, který je doplněný elektromotorem. Elektrický pohon vypomáhá klasickému při zrychlování a v nižších rychlostech dokonce můžete jet pouze na něj. Kombinace značně snižuje spotřebu auta. Navíc nejste závislí na dobíjení, protože se baterie elektromobilu dobíjí motorem nebo při brzdění.
Nižší než tradiční paliva + plyn
Fosilní
a elektrická
Funguje na stejném principu jako hybridní pohon, ovšem elektromotor je v tomto případě výkonnější. Na delší cesty proto můžete využívat tradiční spalovací motor a po městě jezdit pouze na elektřinu. Elektromotor musíte dobíjet, ale u plug-in hybridu se není třeba bát omezeného dojezdu. Pokud elektřina dojde, můžete v cestě pokračovat na běžné palivo.
Nižší než tradiční paliva + plyn
Elektrická
a fosilní
Konstrukce motoru, který je poháněný plynem, je téměř stejná jako konstrukce tradičního spalovacího motoru. Místo benzinu nebo nafty ale spotřebovává propan-butan či zemní plyn. Výhodou těchto aut ale je, že jsou šetrnější k životnímu prostředí a úspornější na provoz.
Nižší než
tradiční paliva
Fosilní
paliva
(plyn)
Zážehové (benzinové) a vznětové (dieselové) motory jsou nejrozšířenějšími pohony v autech. Jsou vysoce účinné, praktické a poměrně levné. Na druhou stranu vypouštějí škodlivé výfukové plyny a bývají hlučné.
standardní
fosilní
paliva
Energii elektromobilům dodávají baterie, které musí majitelé pravidelně dobíjet z elektrické sítě. Technologie je v současné době na vzestupu a intenzivně se vyvíjí, stejně tak jako potřebné sítě nabíjecích stanic. Dnes už si můžete vybrat z různých typů elektromobilů, od malého městského auta přes SUV až po sportovně laděný elektromobil.
0
elektrická
energie
Jedná se v podstatě o variantu elektromobilu. Energii autu dodávají palivové články, ve kterých se rozkládá vodík, čímž vzniká elektřina pohánějící auto. Z výfuku vozidla pak vychází pouze vodní pára. Vodíková auta jsou ve světě zatím pouze ve fázi experimentu a v Čechách zatím neexistuje žádná síť stanic, kde by řidiči mohli vodík čerpat.
0
vodík
Jízda autem vás za pár let bude pravděpodobně o dost víc bavit. Světové automobilky stále pokračují v rozvoji různých zábavných prvků v autech, které dělají cestu pestřejší a pohodlnější. Už teď do svých vozidel běžně přidávají palubní počítače a zábavní systémy, které jednak pomáhají řidičům s navigací a jednak jim zpříjemňují dlouhou cestu. Nemusí proto trvat dlouho a v autech si budete číst knížku nebo trávit čas na sociálních sítích. Velmi slibná je technologie umělé inteligence, která na čelní sklo může promítat doporučenou trasu, upozorňovat na překážky nebo umožňovat řidiči pohodlně telefonovat za jízdy.
Kdo by si nechtěl sednout do auta, zadat cíl cesty a nechat se vozidlem odvézt až do práce? Co ještě před pár lety vypadalo jako naivní představa, bude za pár let realitou. V budoucnosti byste se mohli dočkat i toho, že by vás auta sama odvezla domů z večírku nebo že byste poslali svůj vůz, aby vyzvedl děti ze školy.
Výrobci po celém světě pokračují ve vývoji autonomních vozů, které se dokážou po silnicích pohybovat bez řidiče. Jejich plošné zavedení by mohlo snížit počet nehod, ulevit městům od dopravních kolizí nebo sloužit zdravotně postiženým. Na jejich vývoji v Česku už pracuje i společnost ŠKODA AUTO, nicméně jejich uvedení na trh bude podle zástupců automobilky (především kvůli nedořešené legislativě) ještě nějakou dobu trvat. Už nyní se ale na našem území nachází dva okruhy, kde je možné na veřejných silnicích testovat autonomní auta.
Prostorný automobil je nejen šetrný k životnímu prostředí, ale zájemce láká také na nejmodernější asistenční systémy a elegantní design.