Fudži, Godzilla i šinkansen Jak dobře znáte Japonsko?
Od starobylých chrámů, čajových rituálů a malebných zahrad až po futuristické metropole a špičkové technologie. Japonsko nabízí jedinečnou směsici tradice a inovací. Víte, jak stará je Godzilla nebo co symbolizují květy sakury?
Správně, vedete si skvěle.To se nepovedlo. Hačikó byl plemene akita inu a stal se symbolem věrnosti a oddanosti. Každý den vyprovázel svého pána, univerzitního profesora Uena, na vlakové nádraží Šibuja v Tokiu. Ten ale jednoho dne v práci nečekaně zemřel a Hačikó se ho na nádraží nedočkal. Vždy ve stejný čas a na stejném místě pak svého pána vyhlížel dalších deset let, až do své smrti. Jeho příběh dojal celé Japonsko, a plemeno akita inu bylo v roce 1935 dokonce zařazeno na seznam národního kulturního bohatství. Na nádraží Šibuju stojí jako památník této psí oddanosti bronzová socha čekajícího Hačikóa. Místo je dnes oblíbeným místem pro setkání.
Správně, jde o matchu.Ajaj, to se nepovedlo. Správná odpověď je matcha. Vyrábí se z mladých, ve stínu pěstovaných lístků zeleného čaje, které se po sklizni a usušení namelou na jemný prášek. Výraz čadó, který se pro tento obřad používá, doslova znamená cesta čaje. Jeho mistři si umění přípravy tohoto nápoje osvojují několik let. Matcha se v misce zalije horkou vodou, následně se rozmíchá bambusovou metličkou, dokud se na hladině nevytvoří pěna. Mistr musí dbát na to, aby každé jeho gesto (či pohyb) bylo promyšlené, ladné a vznešené.
Skvělá práce!Těsně vedle. Godzilla se poprvé objevila na filmovém plátně v roce 1954. Od té doby se stala ikonou japonské popkultury. Jde o pravěkého mořského ještěra, který zmutoval v důsledku testování radioaktivních bomb v oceánu. Je více než sto metrů vysoký a váží 164 tisíc tun. Protivníkům často zasadí smrtící úder mohutným ocasem nebo na ně zaútočí svým atomovým dechem. Fiktivní monstrum vzniklo v poválečném Japonsku jako metafora k jaderným zbraním a stalo se charakteristickým představitelem žánru kaidžu, tedy filmů o obřích příšerách.
Skvěle, to se vám povedlo.Ajaj, to není správně. Japonci patří k velkým milovníkům koček. Už po staletí věří, že jim soška maneki-neko, doslova vábící kočka, přinese štěstí do domu a prosperitu v podnikání. Na krku má vždy červený obojek s rolničkou, který kočky významných majitelů nosily už ve starověké Asii. Význam talismanu se ale mění podle toho, kterou tlapku má zvednutou. Pravá prý přitahuje štěstí v životě a peníze v podnikání, levá zase přátelství a zákazníky do obchodu. Lidé většinou figurku umísťují k domovním vchodům, do výkladních skříní či do oken. I v tradičním japonském folkloru kočky symbolizují ochranitelské schopnosti a mají přinášet štěstí.
Skvěle, vypadá to, že se vyznáte!Ajaj, to není správně. Kvetoucí sakury jsou spojené se svátkem Hanami, který je už od 8. století oslavou krásy a pomíjivosti. Dříve se pod korunami kvetoucích sakur konaly bohaté hostiny a popíjelo saké, dnes se tam Japonci scházejí na pikniky a fotí selfie. Sezóna Hanami trvá přibližně od konce března do začátku května. Doprovází ho denní sakurové zpravodajství, které hlásí, v jaké části země stromy právě vykvetly.
Hmm, vypadá to, že jste znalec japonské kultury!Ajaj, to není správně. V pestrém světě manga komiksů si na své přijde opravdu každý, ať už ho baví tajemné detektivky, epické fantasy plné dobrodružství, nebo hororové či humorné příběhy. Pro vášnivé milovníky těchto komiksů Japonci používají výraz otaku. Jde o mladého člověka, který je posedlý mangou a popkulturou jí ovlivněnou. Počátky tohoto žánru sahají až do 12. století, kdy se v Japonsku objevily první svitky s kreslenými příběhy a karikaturami zvané emakimono. Sloužily hlavně pro zábavu, neboť satiricky komentovaly tehdejší společnost.
Vedete si skvěle!To není správně. Velké oslavy konce roku jsou v Japonsku jednou z nejdůležitějších událostí. Mezi zvyky, se kterými se pojí, patří pouštění draků, společenské hry a návštěva chrámů či svatyň. Zatímco v Evropě příchod nového roku slavíme ohňostrojem a bujarými oslavami, Japonci si obvykle 1. ledna přivstanou a jdou se společně dívat na první východ slunce v novém roce.
Skvěle! Umami je pátá chuť, která zvýrazňuje ty ostatní.To není správně. Všechny tyto ingredience obsahují pátou chuť zvanou umami, která zvýrazňuje ty ostatní. Za její objev vděčíme japonskému chemikovi Kikunae Ikedovi. Umami není sladká, hořká, kyselá ani slaná. Zkuste si spíš představit chuť poctivého vývaru nebo parmazánu. Chuť umami, v překladu delikátní, je způsobená tím, že jídlo obsahuje glutamáty – aminokyseliny přirozeně se vyskytující v mnoha potravinách.
Skvěle! Vysokorychlostní vlaky zvané šinkansen jsou japonskou národní pýchou.Ajaj, těsně vedle. Jde o šinkanseny, které jsou japonskou národní pýchou. Moderní a bezpečné soupravy vždy přijíždějí do zastávky na minutu přesně. Z Prahy do Brna, což je zhruba 200 kilometrů, trvá cesta více než dvě a půl hodiny, ale v Japonsku jste za tu dobu zhruba o pět set kilometrů dál. Při cestě z Prahy tedy například někde u chorvatského Záhřebu. První rychlovlak vyjel v roce 1964 na trase Tokio–Ósaka. Už tehdy dosahoval rychlosti 210 kilometrů v hodině. Dnes Japonci testují šinkanseny uhánějící až 600kilometrovou rychlostí.
Správně!To se nepovedlo. Tato 3 776 metrů vysoká, často zasněžená hora je při jasném počasí vidět až z Tokia, od kterého je vzdálena asi 100 kilometrů. Podle šintó, původního japonského náboženství, je to velmi posvátné místo. Japonci věří, že právě tady žije božstvo Konohanasakujahime, které má podobu půvabné dívky. Ta každé jaro dává sakurám pokyn, aby rozkvetly. A dohlíží na to, aby sopka nezačala chrlit lávu. Japonci horu uctivě nazývají Fuji-San, což v překladu znamená Paní Fudži.
Vypadá to, že Japonsko je pro vás velká neznámá a máte stále co objevovat. Nemusíte si hned kupovat kimono, začněte třeba tím, že poznáte krásu pomíjivosti. Právě ta je totiž s japonskou kulturou úzce spjatá. Jde o koncept známý jako mono no aware. Vyjadřuje hluboké vnímání pomíjivé povahy krásných okamžiků i samotného života.
Vypadá to, že o Japonsku už něco víte a možná jste už viděli i nějaké anime. Pořád je ale co objevovat. Začněte třeba tím, že poznáte krásu pomíjivosti. Právě ta je totiž s japonskou kulturou úzce spjatá. Jde o koncept známý jako mono no aware. Vyjadřuje hluboké vnímání pomíjivé povahy krásných okamžiků i samotného života.
Vypadá to, že Japonsko znáte jako své boty a doma občas chodíte v kimonu. Některé zážitky ale neomrzí. Začněte třeba tím, že poznáte krásu pomíjivosti. Právě ta je totiž s japonskou kulturou úzce spjatá. Jde o koncept známý jako mono no aware. Vyjadřuje hluboké vnímání pomíjivé povahy krásných okamžiků i samotného života.
Ať už jdete na Fudži, nebo na Sněžku, ať už slavíte Ošógacu, či Silvestra, s japonskými fotoaparáty Fujifilm zvěčníte jakýkoli prchavý okamžik v životě.
Značka letos slaví 90 let od svého založení v Tokiu. Je proslulá svými inovacemi a působí v oborech, mezi které patří výroba tiskáren, kosmetiky, léčiv nebo diagnostických přístrojů. Nejčastěji si ji ale spojujeme právě s focením. Vyrábí kinofilmy, objektivy i špičkové digitální fotoaparáty.
S novým fotoaparátem Fujifilm X100VI budou mít vaše fotky nezaměnitelnou atmosféru
- Je lehký a přenosný, takže ho můžete mít pořád u sebe. Díky intuitivnímu ovládání zvládnete rychle změnit nastavení scény či zaostřit.
- Novinkou je stabilizátor obrazu, který je zabudovaný přímo v těle fotoaparátu. Vaše snímky s ním budou vždy ostré jako katana.
- Nový model Fujifilm X100VI si můžete pořídit ve stříbrném nebo černém provedení vycházejícím z designu ikonických analogových modelů.
- Fujifilm má s výrobou kinofilmů více než 90letou zkušenost, kterou teď přetavil i do digitální éry. Nový model nabízí více než 20 fotografických režimů, které umí napodobit legendární klasické filmy Astia, Provia a Velvia s perfektní barevností i jemným zrnem.