Záleží na původu
i dostupnosti
Investiční víno musí splňovat celou řadu důležitých parametrů. Základem je špičková kvalita s originálním původem ideálně z oblasti kontrolované apelačním systémem, tedy zákonem chráněným způsobem označování vína podle místa původu hroznů.
Klíčové je také množství vyrobených lahví dané odrůdy a ročníku – obecně platí, že čím méně jich je, tím vzácnější budou. Investiční víno také musí mít potenciál v průběhu času dál zrát v lahvích. Cena se pak odvíjí nejen od původu vína a jeho kvality, ale také od ročníku či jeho dostupnosti. Důležitou roli hraje i odborné hodnocení.
Špičková investiční vína se podle expertů podílejí na celkové světové produkci vína jen z 0,2 procenta.
Počet investorů a popularita investování do vína v Česku rostou
„Před deseti lety byl pojem investiční víno spíše raritou, dnes je to běžný doplněk portfolia investorů do investičních fondů,“ říká Zlatko Míčka, zakladatel a majitel společnosti Merlot d’Or, významného českého dovozce francouzských vín. Působí také jako portfolio manažer fondu, který je zaměřený na investice do vína, sám má na starosti nákupy pro přímý prodej a do investičních skladů.
„Zatímco v Česku ale mají lidé stále větší zájem o nákup konkrétních vín, zahraniční investoři preferují spíše na víno zaměřené investiční fondy. Ty za ně vína nakoupí, uskladní a postarají se i o jejich případný prodej a zhodnocení,“ dodává.
Vývoj indexu investičních vín
Vývoj indexu tisícovky investičních vín londýnského trhu s víny Lix‑ex 1000. Jeho hodnotu určují průměrné ceny tisícovky vín z celého světa. Naprostá většina jich ale pochází z Francie, víc než polovina z Bordeaux.
Index tisícovky investičních vín určujícího londýnského trhu s víny Liv‑ex 1000 posílil od začátku letošního roku přibližně o 11 procent.
Správné uskladnění
je klíčové
Pustit se do investic s vínem na vlastní pěst není nejlepší nápad. Může se citelně prodražit, protože pro laika nejsou zákonitosti trhu a jeho úskalí hned zřejmé.
„Neznám moc lidí, kteří by dokázali kupovat správná investiční vína sami bez konzultace s experty. Naopak jsem v životě potkal mnoho takových, kteří na vlastní pěst víno na investici koupili, ale pak nevěděli, co dál,“ uvádí Zlatko Míčka.
Představa, že si člověk pořídí lahev kvalitního vína, kterou uloží do vlastní vinotéky či domácího sklepa, je úsměvná. Takové víno se podle odborníků stává téměř neprodejným, protože bez možnosti prokázat správné uskladnění jsou šance na budoucí prodej mizivé.
Průměrná doba zrání investičních vín činí 10 až 20 let. V jejím průběhu se zvyšuje kvalita vína a klesá jeho dostupnost na trhu.
„Pokud investor nakupuje konkrétní vína, je kromě kvalifikovaného poradenství při nákupu potřeba mít vyřešené i záležitosti kolem dovozu, uskladnění, a hlavně celních a daňových povinností. Ty jsou dost složité a mnohdy bývají alfou a omegou celé investice. Chyby v tomto okamžiku bývají nevratné,“ varuje Míčka. Investoři, kteří to s vínem myslí vážně, by si podle něj měli připravit zhruba dva miliony korun a vína pravidelně nakupovat v průběhu několika let.