Jak dojíždět za prací a nezbláznit se?
Za zaměstnáním nebo studiem denně cestuje zhruba polovina Čechů
Dojíždění je mnohdy vyčerpávající a drahá záležitost. Ceny benzinu se drží vysoko, jízdné stále roste a téměř tři čtvrtiny lidí stráví na cestě do práce více než půl hodiny denně. Patříte mezi ně? A přemýšleli jste někdy nad tím, jak právě dojíždění může ovlivnit váš pracovní výkon i to, jak skvělým jste rodičem či partnerem?
Pohodlná sedačka, krajina ubíhající za oknem a v uších oblíbený podcast. Oči i mysl celý den namáhané prací u monitoru si v tu chvíli konečně odpočinou. Zklidní se i mysl, která se právě teď nemusí na nic soustředit. Po pár minutách se konečně odpoutá od práce a pozvolna se naladí na příchod domů. Vypadá vaše cesta z práce podobně, nebo se řadíte k těm, pro které dojíždění představuje spíše stres než chvíle odpočinku?
Každý druhý
pendluje
Do práce či do školy mimo své bydliště dojíždí téměř polovina Čechů. Pro spoustu z nich jde o nepříjemnou část pracovního dne. Ocitnou se v přeplněných autobusech či vlacích nebo se prodírají davy lidí na nádraží, aby stihli další spoj. O moc lepší zážitek nemají ani ti, kdo jezdí autem. Frustrovaní řidiči troubí v kolonách a domů se vrací rozladění. Dojíždění má přitom na naše duševní zdraví velký vliv.
Jaký dopravní prostředek využívají Češi pro cesty do práce?
Většina Čechů se nejčastěji dopravuje do práce autem. Ukázal to průzkum agentury Ipsos pro Amazon. Třetina pak využívá hromadnou dopravu a zbytek jezdí vlakem nebo dálkovým autobusem. Část lidí pak do práce nedojíždí vůbec, protože pracuje z domova.
0 %
0 %
0 %
0 %
0 %
0 %
0 %
Dojíždění není jen přesunem z bodu A do bodu B
Cesta domů či do práce funguje spíše jako jakýsi předěl, který nám pomáhá mentálně oddělit pracovní život od toho osobního. Jde o čas oproštěný od rodinných i pracovních rolí a my se během něj můžeme naladit na jejich prostřídání. Jen tak se nestane, že se místo rodiče nebo partnera domů vrátí rozladěný vedoucí směny. Alespoň to tvrdí dvojice amerických psychologů Kristie McAlpineová a Matther M. Pisczek, kteří svůj výzkum zaměřili na psychologické dopady dojíždění. Z jejich studie vyplývá, že to, jaký dopravní prostředek si zvolíme, má velký dopad na naši psychiku.
Například cestující ve vlaku se musí soustředit jen na to, aby včas vystoupil. Má tak dostatek prostoru pro odpočinek, například četbou, poslechem hudby nebo bezcílným sledováním okolí. Oproti tomu řidič auta musí bedlivě sledovat provoz a je velmi pravděpodobné, že se během cesty ještě rozčílí v koloně. Šance, že si jeho mysl odpočine, je tak minimální.
Dvojice psychologů upozornila na ještě jeden zajímavý detail. Lidé, kteří pracují z domova, žádné přechodové místo nemají. Bez něj pak může docházet k takzvanému rozostření rolí. Jde o prolnutí pracovního a rodinného života, které vede ke stresu a syndromu vyhoření.
Odpočinek
jako předěl
Se závěry amerických vědců souhlasí i Martina Mikesková, psycholožka a psychoterapeutka platformy Soulmio, která se zabývá péčí o duševní zdraví zaměstnanců ve firmách. „Je důležité, abychom do práce či domů cestovali v pohodlí a cítili se dobře. Ať už dojíždíme jakýmkoliv způsobem, cestu je dobré využít jako předěl mezi pracovním a osobním životem,“ říká. Krátká vědomá přestávka totiž dovolí našemu mozku odpočinout si před příjezdem domů a zároveň pomůže s uvolněním stresu z práce.
Jak dlouho trvá naše cesta do práce?
0
lidí méně než 30 minut
0
lidí 30 až 60 minut
0
lidí pracuje z domova
0
lidí 60 až 90 minut
0
lidí 90 až 120 minut
0
lidí více než 120 minut
Odpočinek pro mysl
Klíčem k mentální pauze je alespoň na deset minut zapojit jiné smysly než ty, které jsme namáhali v práci. „Zamyslete se nad tím, jaká část vaší mysli dostává během pracovní doby nejvíce zabrat, a cestou domů dělejte úplný opak,“ přibližuje Martina Mikesková. Pokud například celý den telefonujete, cestou domů si ztlumte telefon a nechte si chvíli skutečně jen pro sebe. Jestliže zase hodně namáháte oči a musíte mít smysl pro detail, pak si místo čtení raději pusťte podcast. „Pro některé profese může být důležité soustředit se i na fyzický odpočinek. Pokud třeba pracuji jako operátor výroby, tak například i změna pohybu nebo polohy mi může pomoci k psychické úlevě,“ přibližuje návod k odpoutání od práce Martina Mikesková.
Jak dostat práci z hlavy?
Uzavření pracovního dne je pro naše duševní zdraví důležité. „Pomáhá nám to zbavit se stresu a napětí z práce, které bychom si přenášeli do dalšího dne, a večer můžeme klidně spát,“ popisuje Martina Mikesková. Jednou z efektivních metod, jak pracovní den uzavřít, je podle ní krátká retrospektiva nebo sebereflexe. Můžete si jednoduše ohodnotit svůj den od jedničky do pětky. Pokud to nebyl perfektní den a ohodnotili byste ho například čtyřkou, zkuste zjistit proč. Může za to neshoda s kolegou, chyba v práci nebo jen hromada úkolů, které vás stresují? Důležité je tyto problémy pojmenovat a promyslet si, co s nimi uděláte. Konflikt s kolegou je potřeba vyřešit, chybu v práci napravit a probrat se šéfem a příliš pracovních povinností může značit to, že je potřeba si v práci přenastavit limity. „Pokud se nám i přesto nedaří dostat práci z hlavy, první pomocí může být to, že si všechny úkoly zapíšeme, a tím pádem je odložíme do šuplíku a vytáhneme až druhý den,“ dodává Martina Mikesková.
Dojíždění jako pracovní benefit
Cesta do práce je pro více než polovinu lidí důležitým faktorem při výběru zaměstnání, firmy na ni ale svým pracovníkům moc často nepřispívají. Dvě pětiny Čechů utratí za dojíždění do tisíce korun měsíčně, pětina pak do dvou tisíc a 14 procent dokonce více než dva tisíce korun. Vyplývá to z již zmíněného průzkumu agentury Ipsos pro Amazon. Způsob, jak jezdit do práce levněji, přitom nyní hledá téměř pětina zaměstnanců. Firmy ale dojíždění jako důležité téma příliš neřeší. Jen jeden z deseti Čechů dostává od svého zaměstnavatele příspěvek na dopravu do práce nebo má možnost využít firemní svozovou dopravu.
„Díky firemním svozům zaměstnanci nemusí řešit cestu do práce. Ať už je problém se startováním auta, nebo zpoždění autobusu. A to už samo o sobě je velmi úlevné.“
Tři čtvrtiny lidí by firemní dopravu využívaly
„Pro ty, kdo pracují na směny, může benefit ve formě svozové dopravy představovat nejen finanční úsporu, ale i snížení rizika dopravní nehody, možnost se rychleji dostat domů k odpočinku, případně strávit neformální čas s kolegy,“ říká Martina Mikesková. Přínos firemní dopravy vidí i ve snížení stresu z dojíždění nebo v budování vztahů mezi kolegy. To jim pak může pomoct i při řešení problémů na pracovišti. Cesta z práce může také sloužit ke zhodnocení pracovního dne i k vyjasnění případných nesrovnalostí či nedorozumění. „I to nám pomůže pracovní den uzavřít a my pak doma můžeme už jen odpočívat,“ dodává.
Pro Amazon je téma dojíždění do zaměstnání jednou z priorit
Společnost v současnosti zajišťuje bezplatnou svozovou dopravu vlakem nebo autobusem pro své pracovníky ve dvou distribučních centrech. Dopravní spoje jsou pohodlné, klimatizované a mají wifi připojení, aby zaměstnanci mohli cestu využít k odpočinku.
z tolika měst a obcí zajišťuje Amazon pro své zaměstnance bezplatnou svozovou dopravu z okolních krajů.
autobusových linek sváží zaměstnance, kteří tak ušetří peníze za dojíždění a do práce se dostanou v pohodlí.
Firemní vlak má zastávku přímo u vchodu do distribuční centra. Na její výstavbu Amazon přispěl.
zaměstnanců využívá dopravu zdarma. Nemusí se tak starat o parkování a do práce se dostanou včas.
Amazon současně podporuje i další alternativní způsoby dopravy do práce. Jednou z nich je sdílená jízda autem nebo podpora elektromobilů. Firma má vyhrazená krytá parkovací místa pro kola a koloběžky, elektromobily si zase mohou zaměstnanci během pracovní doby dobíjet zdarma na jednom z více než 60 nabíjecích míst.