Seznam Native ve spolupráci s

Jak nastartovat kreativitu

Schopnost tvořit není jen výsadou umělců. I v éře umělé inteligence dává lidem široké možnosti uplatnění v mnoha oborech. Jak v sobě tvořivost probudit a rozvinout?

Podívejte se na užitečné tipy a na to, jak svou kreativitu dokázali využít studenti pražského Masarykova ústavu vyšších studií při ČVUT.
Jejich díla soutěžila ve výzvě Capture Allure
– aneb zachyťte přitažlivost značky Peugeot na fotce či videu
– a čtenáři Seznamu z nich vybrali ty nejlepší.

Co odhalil výzkum pro NASA?

Kreativitu si obvykle spojujeme především s uměním. Ale schopnost přicházet s novými nápady je užitečná v mnoha profesích – neobejde se bez ní úspěšný vědec, programátor, učitel, obchodník ani kuchař. A má ji prakticky každé dítě. To ukázal proslulý dlouhodobý výzkum, který pro americkou NASA od roku 1968 vedl George Land:

  • 98 procent sledovaných dětí ve věku tří až pěti let prokazovalo kreativitu na úrovni génia
  • 30 procent dětí si vysokou kreativitu uchovalo ještě ve věku deseti let
  • 12 procent na tolik klesl ve věku patnácti let podíl vysoce kreativních jedinců
  • 2 procenta respondentů si zachovala vysokou kreativitu i v dospělosti

Nechte se vést zvídavostí

Svět je plný tajemství – objevujte je! Cestujte, naučte se novou dovednost nebo začněte studovat cizí jazyk. I vědomosti, které zdánlivě nepotřebujete, se vám mohou propojit v kreativních řešeních nebo přinést nové úhly pohledu.

Vysedět myšlenku? Raději vychodit

Sezení doma nebo v kanceláři není ta nejúčinnější cesta k vymýšlení nových nápadů, obzvlášť pokud nás od kreativního procesu neustále odvádějí další úkoly. Odborníci proto doporučují raději procházku, která nám okysličí mozek a dá prostor k soustředění.

Spolupracujte a komunikujte

Kreativní řešení nás často napadají v klidu a o samotě. Stejně důležitá je však i spolupráce a komunikace s ostatními, která nám na začátku pomáhá získat dostatek podnětů a informací a později zase umožňuje posunout náš nápad dál.

Malá kreativní rozcvička

Zkuste rozproudit svou tvořivost některým z těchto cvičení. A neváhejte si sami vymyslet další.

Příběh
z náhodných slov

Vytvořte krátký příběh do deseti vět s použitím pěti libovolně vybraných slov. Třeba žirafa, míč, volant, káva a Měsíc. Můžete si je sami bez dlouhých úvah vymyslet nebo náhodně najít v jakémkoli textu.

Dejte fotkám
bubliny

Podívejte se na poslední fotografie ve svém telefonu a vymyslete lidem, zvířatům nebo i věcem textové bubliny jako v komiksu. Co všechno může říkat třeba váš pes nebo auto?

Nakreslete
zvuk

Zavřete oči a poslouchejte okolní zvuky. Poté se pokuste jeden z těchto zvuků vizuálně ztvárnit na papír pomocí čar, tvarů a barev. Jak bude vypadat zvuk rušné ulice nebo rozkvetlé louky?

Klíč k úspěchu?
Správné zadání

Jedním z mýtů o kreativitě je domněnka, že nejlépe ji probudí neomezené množství směrů, kudy se naše fantazie může vydat. Ve skutečnosti nás však přehršel možností spíš paralyzuje.

Gejzír nápadů mohou naopak spustit správně stanovené mantinely. Jak to formuloval například americký autor Austin Kleon, který se na téma kreativity specializuje: „Jednoduchý způsob, jak překonat tvůrčí blok, je stanovit si nějaké hranice. Může se to zdát jako protimluv, ale když jde o kreativní práci, omezení znamená svobodu.“

Takové užitečné zadání si můžeme určit sami nebo se poohlédnout po těch, která nám nabízejí jiní. Soutěže či inspirativní výzvy představují ideální podnět pro rozvoj naší kreativity.

Půvab elektroauta v lese a koloběh života

Tvůrčí zadání dostali před nedávnem studenti pražského Masarykova ústavu vyšších studií při ČVUT. Ve spolupráci jejich školy a značky Peugeot vznikla výzva, která dala studentským týmům za úkol vytvořit fotografii nebo video, které by vystihovaly esenci přitažlivosti značky a význam slova allure. Tento anglický či francouzský výraz označuje přitažlivost, kouzlo, půvab, ale také rychlost či tempo. Pro značku Peugeot je charakteristický, ale v češtině nemá jednoznačný ekvivalent.

Studenti měli ve výzvě Capture Allure k dispozici elektrické vozy Peugeot E-208, E-308E-3008. Ve svých pracích usilovali o vyjádření vlastní vize inspirované značkou a elektromobilitou.

Příležitost rozhodnout o nejlepších výsledcích pak dostali čtenáři Seznamu. Ti mezi fotografiemi zvolili snímek od týmu ve složení Sandra Málková, Michal Kulja a Mikuláš Matějka a jako nejlepší video určili klip, který natočili Tomáš Boháč, Anna Pirková, Bára Jílková, Jan Hrabák a Matěj Říha.

Výtězná fotografie

Obě vítězná díla mají výrazný společný rys, jímž je právě kreativita. V každém z nich se uplatnila jiným způsobem. Oba týmy však shodně oceňují zadání, které jim pomohlo tvořivost rozvinout.

„Konkrétní model auta a téma ‚allure‘ nás donutily hledat netradiční přístup,“ říká Sandra Málková za tým, který u čtenářů Seznamu uspěl s fotografií založenou na výrazné kombinaci barev a odlesků. „Místo klasického statického záběru jsme pracovali s nízkou perspektivou, světlem a prostředím tak, aby auto vypadalo co nejpřitažlivěji,“ dodává.

Tomáš Boháč za tým tvůrců úspěšného videa zdůrazňuje, že výzva na ně udělala od samého začátku velký dojem. „Soutěž pro jednu z největších automobilek? Jdeme do toho. A taky jsme šli – s plným nasazením.“ Výsledkem jejich práce je nápaditý klip, v němž se představený vůz stává součástí koloběhu života. „Jakmile jsme si představili značku Peugeot, vybavila se nám rodina. S touto myšlenkou jsme dále pracovali při vytváření scénáře, v němž vyprávíme příběh kluka, který dostal vysněné modré autíčko od své oblíbené značky. Toto auto ho pak věrně doprovázelo v průběhu života.“

Náhoda, nebo přesný plán?

Každý z úspěšných týmů našel kreativní řešení svým vlastním způsobem. „Ta fotka vznikla vlastně úplnou náhodou,“ netají se svou inspirací tvůrci vítězné fotografie. „Zabloudili jsme na okraj lesa, kde se najednou otevřel krásný pohled, ideální světlo a atmosféra, která nás okamžitě oslovila. Rychle jsme sáhli po foťáku, upravili auto a vznikl tenhle moment. Nebyl to původně plánovaný záběr, ale právě tahle spontánnost dala fotce její sílu a přirozenost.“

Odborníci na kreativitu by k tomu s radostí dodali, že právě tak může vypadat ideální tvůrčí proces.

Nechte se i vy inspirovat přitažlivostí 100% elektrických vozů Peugeot. Objevte „hlavní hrdiny“ – modely E-208, E-308E-3008, které zachytily objektivy studentů v soutěži Capture Allure. Prohlédněte si také další vozy, jež spojují inovativní design, špičkovou technologii a vynikající ekologické parametry.