Seznam Native | ve spolupráci s
Jak začít podnikat v ČeskuJak začít podnikat v Česku
Jak začít podnikat v ČeskuJak začít podnikat v Česku
Jak začít podnikat v ČeskuJak začít podnikat v Česku
Jak začít podnikat v ČeskuJak začít podnikat v Česku

Od nápadu k úspěchu:Jak začít podnikat v Česku?

Nastartování vlastního podnikání vyžaduje spoustu času, úsilí i peněz. Toužíte si otevřít vlastní kavárnu nebo květinářství? Inspirujte se příběhy úspěšných podnikatelů, kteří se podělili o své zkušenosti.

A usnadněte si i vy svou cestu za podnikatelským snem.

Češi mají chuť a odvahu

Češi mají stále chuť a odvahu podnikat


Navzdory energetické krizi a rostoucí inflaci se mnoha firmám podařilo ustát krizi. V Česku zároveň stále přibývá lidí, kteří chtějí podnikat. Podle dat z Ministerstva průmyslu a obchodu je růst podobný jako v předchozích letech a kvůli pandemii se nezastavil.*

* Zdroj: Roční přehled podnikatelů a živností k 31. 12. 2022, MPO


Jak si v podnikání vede Česko
v porovnání se světem?


Na konci loňského roku podnikalo v Česku celkem 2 645 795 fyzických a právnických osob. Podle globálního průzkumu společnosti Amway Global, kterého se zúčastnilo 44 zemí, se Češi podnikání rozhodně nebojí. V rozjezdu je nejčastěji brzdí získání financí, zatímco Němce nejvíce odrazuje strach z vlastního selhání.**

Zdroj: Výzkum GfK pro Amway Global Entrepreneurship Report 2020

Muži jsou v podnikání dravější
Ženy vynikají samostatností

Muži jsou v podnikání dravější, ženy zase vynikají samostatností

Ačkoliv má o podnikání zájem spousta žen, jen část z nich se do založení vlastního podniku skutečně pustí. Muži jsou podle odborníků v podnikání sebevědomější a dravější. Když už se ale ženy do podnikání pustí, dokážou se o svoji firmu postarat komplexně a spoléhají jen na sebe. Dokazuje to fakt, že 87 % obchodních společností, které vlastní ženy, má pouze jednoho majitele. Naopak u firem ve vlastnictví mužů to je pouze 71 %.*

* Zdroj: CRIF – Czech Credit Bureau

Musela jsem se naučit přemýšlet jako

1. místo

1. místo

v soutěži Nastartujte se, ročník 2018


Musela jsem se naučit přemýšlet jako
kapitán na lodním můstku,

říká zakladatelka společnosti Mamavis healing care


K podnikání Martinu Štefankovou přivedla návštěva ordinace dětského lékaře. Její rok a půl starou dceru Natálku trápil zánět průdušek a lékařka jí doporučila tradiční Priessnitzovy zábaly z mokré pleny, igelitu a ručníku. „Dceři zábaly padaly, a tak jsem vytvořila pohodlnější podobu této tradiční metody,“ popisuje podnikatelka a maminka, která spojila všechny tři vrstvy dohromady a opatřila je suchým zipem tak, aby zábal držel na svém místě. Když její inovace sklidila pochvalu od lékařů, začala věřit, že její nápad má šanci na úspěch.

Rada pro začínající podnikatele od Martiny

„Vzdělávejte se a nebojte se ze začátku věřit své intuici. Podnikání chce hodně odvahy, trpělivosti a síly, ale stojí to za to. Nese s sebou sice velkou zodpovědnost, zároveň ale přináší obrovskou svobodu v rozhodování,“ popisuje.

Cesta k úspěchu byla hodně trnitá a plná slepých uliček, na které se nejde připravit.

Brzy ale pochopila, že jen nadšení k podnikání nestačí. Dny trávila péčí o dceru a po nocích studovala, jak vést vlastní firmu. Kupředu ji poháněla především touha po nezávislosti, ale i finanční situace po rozvodu. „Cesta k úspěchu byla hodně trnitá a plná slepých uliček, na které se nejde připravit. Podnikání si žádá velkou odvahu skočit do vody a plavat proti proudu. Každá pozitivní zpětná vazba od zákazníků nebo lékařů mě ale dodnes utvrzuje v tom, že jsem se rozhodla správně, přestože to bylo na úkor osobního života,“ doplňuje úspěšná podnikatelka.

Zábaly Mamavis dnes pomáhají nejen s léčbou respiračních onemocnění, ale také od bolestí kloubů, svalů nebo hlavy. Podnikatelka Martina se však rozhodla pomáhat i jinak. Zaměstnává samoživitelky, vytvořila chráněnou šicí dílnu a vydala knížky, které dětem vypráví o životě Vincenta Priessnitze a jím objevených léčivých zábalů.

V soutěži Nastartujte se, ročník 2019

1. místo

1. místo

v soutěži Nastartujte se, ročník 2022


Do vlastní značky jsme dali to nejlepší z nás,

říká zakladatel firmy Tackera

Bratranci Daniel Dlabaja a Michal Formel toužili podnikat odmalička. „Vždycky jsme věděli, že spolu chceme vybudovat něco, kde se můžeme realizovat a zanechat v tom kousek sebe,“ vypráví Daniel. Podnikání rozjeli už během studia na střední škole. Během dvou let pak zvládli vybudovat byznys, jehož základem je vývoj, výroba i prodej nápojů. Tackera nabízí nápoje, které jsou přírodní alternativou běžných energetických nápojů. Neobsahují žádné konzervanty, umělá barviva ani aromata.

Rozjezd podnikání navíc financovali z vlastních peněz. Daniel byl profesionální hokejista a Michal studoval a přivydělával si sestavováním počítačů na míru. Začátky ale nebyly jednoduché. Vůbec první balíček s nápojem prodali až několik měsíců poté, co podnikání rozjeli. „To proto, že našimi produkty jsou potravinové doplňky, a tak jsme museli čekat na schvalování od několika institucí. Počínaje hygienou, kolaudací výrobny konče,“ popisuje Daniel.

S prvními objednávkami pak přišlo upravování chutí Tackery. „Každému chutná něco jiného a stávalo se nám, že tři z deseti zákazníků se nám ozvali s tím, že jim to nechutná,“ vypráví Daniel. A protože v Tackeře razí heslo „náš zákazník, náš pán“, nad každou negativní zpětnou vazbou přemýšlí a snaží se zjistit, co konkrétního lidem v chuti neladí. Daniel i Michal sice vědí, že je nemožné vymyslet produkt, který zachutná všem, ale chtějí se k tomu alespoň přiblížit.

Rada pro začínající podnikatele od Daniela

„Buďte trpěliví a řiďte se intuicí. Žádný byznys se neobejde bez chyb, ale když si člověk věří a neschází z cesty, na kterou se vydal, tak se vždycky dostane do cíle,“ radí.

Cesta k zákazníkům vedla skrze sociální sítě

Cesta k zákazníkům vedla skrze sociální sítě, ale neobešla se bez přešlapů. „Několikrát jsme se dostali do slepé uličky. Nad reklamou na Facebooku a Instagramu jsme strávili desítky hodin času, ale žádné ohromující výsledky nepřinesla,“ doplňuje Daniel. Zlom nastal až v okamžiku, kdy se Tackera objevila na sociální síti TikTok. „Začali jsme plnit platformu obsahem, který je podobný tomu, co tvoří přímo uživatelé na TikToku. Rázem jsme se dostali do černých čísel a mohli jsme Tackeru rozjet naplno,“ doplňuje Daniel, který plánuje rozšířit nabídku o další nápoje a prorazit i na zahraničních trzích.

Využijte naplno potenciál internetu
Využijte naplno potenciál internetu

Využijte naplno potenciál internetu

Vlastní webové stránky má v Česku 83 % firem. V porovnání s ostatními státy v Evropské unii jsme se umístili v celkovém hodnocení na 7. místě.* Základem podnikání je „být vidět“ na sociálních sítích, mít přehledný web, který slouží jako novější verze vizitky, a správně nastavenou reklamu. Ta vám pomůže najít cestu k prvním zákazníkům.

Pokud v možnostech online světa tápete, využijte služeb profesionálů nebo investujte do svého vzdělávání. Podnikatelské webináře, kurzy i knihy vás provedou tvorbou webu, komunikací na sociálních sítích i nastavením reklamních kampaní na internetu.

* Zdroj: ČSÚ, Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru, 2021

V soutěži Nastartujte se, ročník 2020

2. místo

2. místo

v soutěži Nastartujte se, ročník 2020

Školení, které prožijete
všemi smysly.

VR Education mění způsob vzdělávání

Náročná kardiochirurgická operace, setkání s nespokojeným zákazníkem nebo prohlídka kanceláří po boku generálního ředitele. Virtuální realita umožňuje lidem ocitnout se v simulovaném prostředí a firmy díky ní tak mohou připravit zaměstnance v podstatě na cokoliv. Za projektem VR Education, ve kterém vznikají školení ve virtuální realitě, stojí trojice přátel – Petr Sanetrník, Pavel Pavlas a Pavel Přecechtěl. Před třemi lety dali hlavy dohromady a stali se průkopníky v novém technologickém oboru.

„Kolega Pavel se na čtyři měsíce zavřel doma a učil se pracovat s virtuální realitou. Já jsem se půl roku věnoval tomu, aby byl náš web dohledatelný a dobře udělaný, a druhý Pavel v týmu se postaral o obsahovou stránku školení. Nemuseli jsme si tak najímat žádnou agenturu a ušetřili jsme spoustu peněz tím, že jsme si všechno udělali sami,“ popisuje Petr Sanetrník, který už v 16 letech věděl, že v podnikání vidí svou budoucnost. A to především proto, že chtěl pracovat na něčem přínosném pro celou společnost.

Rada pro začínající podnikatele od Petra

„Nebojte se chybovat. Jen skrz chyby se totiž naučíte správně podnikat. Podnikatelský úspěch stojí i na tom, jak dobře a rychle se umíte poučit ze svých chyb,“ radí Petr Sanetrník.

Nemuseli jsme si tak najímat žádnou agenturu a ušetřili jsme spoustu peněz tím, že jsme si všechno udělali sami.

Projekt VR Education funguje teprve od roku 2020, trojice podnikatelů ale už teď ví, že vzdělávání ve virtuální realitě je nevyhnutelnou budoucností. Výsledky ve firmách, které jejich školením prošly, mluví samy za sebe. „Máme za sebou například na míru připravené školení BOZP pro operátory vysokozdvižných vozíků. Vysvětlili jsme v něm všechny důležité procesy a účastníci si zároveň prožili srážku s vysokozdvižným vozíkem, ke které může dojít během chvilky nepozornosti. Díky tak intenzivnímu prožitku se pak nehodovost ve firmě snížila o 35 %,“ přibližuje Petr, který se letos chystá s firmou prorazit i za hranice Česka.

Jak začít podnikat?
Jak začít podnikat?

Jak začít podnikat?

Podnikatelský plán je prvním krokem k úspěchu

Na začátku každého podnikání by měl být byznys plán. Zjednodušeně řečeno jde o váš nápad převedený do řeči faktů a čísel. Sepsání podnikatelského plánu vám pomůže vytyčit jasné cíle, najít cestu, jak jich dosáhnout, a připravit se na možné překážky, které vás potkají.

Co by nemělo v podnikatelském plánu chybět?

Univerzální recept neexistuje. Každý podnikatel bude mít byznys plán jiný. Klíčové je představit, čím je váš nápad jedinečný, jak bude firma fungovat v dlouhodobém horizontu, kdo budou vaši zákazníci a kolik peněz budete potřebovat.

Máte v hlavě
podnikatelský
nápad?

Soutěž startuje 1. 5. a přihlásit se můžete do 3. 9. 2023. Průběh soutěže a novinky pak sledujte na www.nastartujtese.cz nebo na sociálních sítích.

Využijte nabídky pro začínající podnikatele od Komerční banky

Kompletní servis

pro start vašeho podnikání pod jednou střechou.

Široká nabídka služeb

pro podnikatele i nad rámec finančních služeb. Využijte nástroje pro online účetnictví, fakturaci nebo vytvoření webuonline marketing za zvýhodněnou cenu.

Získejte Profi účet

od Komerční banky na 3 roky zdarma a platební terminál na prodejně nebo v mobilu na 1 rok zdarma.

Uskutečněte

50 transakcí měsíčně zdarma.

Na rozjezd podnikání

během prvního roku si můžete půjčit až 1 000 000 Kč.

S vykrytím cashflow

vám pomůže kreditní karta s limitem až 50 000 Kč ihned a až 500 000 Kč po půl roce.

Chci rozjet podnikání s KB