Seznam Native | ve spolupráci s
Jezděte v zimě bez nehod - pozadí
Jezděte v zimě bez nehod

Jezděte v zimě bez nehod

Rychlá jízda, špatná viditelnost, zbytečně tvrdé brzdění, ale i nedostatečný odstup mezi auty. To jsou nejčastější důvody, proč lidé v zimě bourají. Silnice bývají špatně sjízdné, namrzlé a někde i zasněžené.

Obujte svůj vůz
1

Obujte svůj vůz

Obujte svůj vůz

I když v Česku nepanují v chladných měsících extrémní klimatické podmínky, řidiči se i tak musí vypořádat s proměnlivým počasím. Během zimy se musí popasovat s náledím v ranních a nočních hodinách, případně se sněhem. „Řízení auta v zimě vyžaduje zvýšenou opatrnost za volantem, ale i určité řidičské zkušenosti,“ říká Tomáš Neřold, odborník na bezpečnost z oddělení BESIP z Ministerstva dopravy. Jednou z nejlepších záruk bezpečné jízdy je výměna letních pneumatik za zimní.

Kdy je nejvhodnější čas?

Zákon ukládá povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března v případě, že se v tuto dobu na vozovce objeví sníh nebo námraza.

Kromě data se však vyplatí řídit i dlouhodobou předpovědí počasí. Vůz přezujte tehdy, kdy přijde opravdová zima.

2019
565mrtvých
2020
550mrtvých

Loni zemřelo při dopravních nehodách historicky nejméně lidí. Na tuzemských silnicích zahynulo 550 lidí, o 15 méně než v roce 2019. Ubylo také těžce zraněných. Nízkou nehodovost připisují odborníci vlivu pandemie. Lidé totiž méně cestovali. Podle Tomáše Neřolda je příčinou až přibližně 40 % nehod, včetně těch vážných, zbytečný spěch a nepřiměřená rychlost jízdy.


Jak se bezpečně pohybovat na silnicích?

Rychlost jízdy přizpůsobte počasí a počítejte s dostatečným odstupem od ostatních vozidel. I při snížené rychlosti se totiž brzdná dráha na kluzkém povrchu výrazně prodlouží.

Jakou vzdálenost tedy dodržovat?

Pomoct si můžete jednoduchým pravidlem několika vteřin. Na suché a přehledné vozovce stačí rozestup mezi vozy zhruba dvě sekundy. V chladnějších měsících, kdy bývají silnice neuklizené od sněhu nebo je na nich náledí, tuto dobu prodlužte minimálně na pět vteřin.

  • Při jízdě na sněhu při rychlosti padesát kilometrů za hodinu na zimních pneumatikách je brzdná dráha třicet pět metrů.
  • Naopak na letních pneumatikách při stejné rychlosti je brzdná dráha o osm metrů delší.
  • Při jízdě na ledu při rychlosti padesát kilometrů za hodinu na zimních pneumatikách je brzdná dráha padesát sedm metrů.
  • Naopak na letních pneumatikách při stejné rychlosti je brzdná dráha o jedenáct metrů delší.
Co dělat, když dostanu smyk?

Co dělat, když dostanu smyk?


Na namrzlé silnici se auto může chovat nepředvídatelně. Smyk je možné dostat téměř za jakékoliv situace. Nejdůležitější je vyvarovat se příliš prudkého brzdění a rychlých pohybů volantem. „Obecně se doporučuje snižovat rychlost před zatáčkami tak, abyste v nich nemuseli brzdit. Kvůli snížené přilnavosti pneumatik na přední či zadní nápravě totiž může snadno vzniknout smyk,“ přibližuje Milan Sáblík z Top školy smyku.

Bourají podle vás
více ženy, nebo muži?

Více dopravních karambolů mají na svědomí muži ve věku mezi 35 až 44 lety. V roce 2020 zavinili 2 493 nehod. Ženami ve věkovém rozmezí od 25 do 34 let bylo způsobeno 1 471 nehod. Nejvíce nehod se stane v pátek mezi 14. a 15. hodinou.

Zdroj: Dopravní nehody v ČR

Používejte správná světla
2

Používejte
správná světla

Jaký typ světlometů u automobilu použít při jaké situaci? To je zásadní bezpečnostní otázka, se kterou si mnoho řidičů neví rady. Pokud máte pocit, že si vystačíte se světly pro denní svícení, opak je pravdou.

„Největší problém podzimu a zimy je snížená viditelnost. Řidiči by neměli zapomínat, že pokud je vozovka nepřehledná, musí mít zapnutá obrysová i potkávací světla. V provozu bohužel často vidíme situace, kdy je mlhavo a řidič má zapnutá pouze denní světla. Zezadu je ale pro ostatní řidiče prakticky neviditelný,“ vysvětluje Tomáš Neřold, odborník na bezpečnou jízdu.

Kdy je podle zákona povinné zapnout obrysová a potkávací světla?

V případě potřeby můžete využít i dálková světla. Ale jen za předpokladu, že se na vozovce před vámi či za vámi nenachází jiný vůz. Nezapomínejte také na zadní mlhovky.

Přední i zadní mlhová světla se vyplatí pustit zejména v hustější mlze, za hustého deště, nebo když sněží. Zadní mlhovky je třeba při jízdě používat rozumně a zapínat je či vypínat podle potřeby. Pokud například vyjedete z mlhy nebo se ocitnete mezi ostatními auty, je třeba je zhasnout. „Řidič za vámi může být zmatený. Mlhová světla se totiž kryjí s těmi brzdovými. Nemusí tak vidět, když zabrzdíte, což je zbytečně riskantní,“ říká Tomáš Neřold z BESIP.

Na co nezapomenout?
3

Na co nezapomenout?

Až přijdete ráno k zasněženému či namrzlému autu, nespoléhejte se na to, že vám bude stačit malý výhled přes přední sklo. Před každou jízdou se vyplatí věnovat potřebný čas očištění vozu. „Nutné je od námrazy a sněhu očistit nejen okna, ale i celý vůz. Lidé často spěchají, přitom právě tenhle krok je z hlediska bezpečnosti velmi důležitý. Ztratit pět minut je totiž lepší než řešit, že jsem srazil někoho, koho jsem ani neviděl,“ myslí si Neřold, odborník na bezpečnou jízdu.

  • Na očištění zadních blinkrů i značky auta.
  • Na servisní prohlídku u automechanika před začátkem zimy.
  • Nechat zkontrolovat od odborníka baterii i chladicí kapalinu v autě.
  • Zkontrolovat, zda kapalina v autě vydrží teplotu minimálně do −22 stupňů Celsia.
  • Zda máte v kufru škrabku na sklo, startovací kabely a sněhové řetězy.

Jaká je povolená hloubka dezénu na zimních pneumatikách?

U vozů s hmotností do 3,5 tuny je povolená hloubka dezénu u pneumatik 4 milimetry. U letních pneumatik je povolená norma 1,6 milimetru. U mopedů 1 milimetr.


Myslete na motor
4

Myslete na motor

Pokud nevlastníte vytápěnou garáž, je dobré vědět, jak pečovat o motor, než se vydáte na cesty. Vhodnou volbou pro jeho dostatečnou ochranu jsou aditiva, příměsi, které se přidávají do paliva nebo oleje, aby zlepšily jejich vlastnosti. Aditiva do benzinových typů vozů se na rozdíl od dieselových nerozlišují podle ročních období.

Kvalitní palivo je základ

Do kovového čtyřkolého parťáka se zejména v zimě vyplatí tankovat kvalitní prémiová paliva. Jak je poznáte? Prémiová paliva obsahují vyšší množství motoru prospěšných aditiv. Proto je pro ně charakteristická mírně vyšší cena oproti běžným palivům. Připlácíte si však za palivo, které má vylepšené vlastnosti. Svému vozu tak dáváte tu nejlepší možnou péči.

Jedním z benefitů vyššího množství aditiv je v zimním období odolnost paliva vůči mrazu. Vůz tak podává dobrý výkon i v době, kdy je venku pod nulou, a aditiva zároveň pročišťují motor. U novějších naftových motorů se bez kvalitního paliva neobejdete. Ačkoliv jsou dražší, pomůžou vám k udržení optimální kondice motoru, a tak na něj bude na dlouhá léta spoleh.

Proč se na silnicích objevují sloupky s modrou barvou?

Když uvidíte u vozovky modré sloupky, buďte opatrní. V těchto místech vám totiž kvůli namrzlé vozovce hrozí smyk. Nejčastěji je najdete na mostech, hrázích nebo v ostrých, nepřehledných zatáčkách.

Jsou prémiová paliva opravdu účinná?

Nezávislý test * ukázal, že pravidelným tankováním prémiových paliv můžete prodloužit životnost svého vozu a zlepšit tak jeho jízdní parametry.


* Zdroj: Nezávislý výsledek dlouhodobého testování pro magazín Svět motorů, 2017

Připravte svůj vůz na jakékoliv počasí. Vsaďte na prémiová paliva značky Shell, která slaví 30 let působení na českém a slovenském trhu. Jako jediná značka čerpacích stanic v zemi již více než 100 let vyvíjí paliva ve vlastních laboratořích.

SHELL

Jaké jsou výhody
prémiových paliv Shell V-Power?

  • Obsahují vyšší množství aditiv oproti palivům Shell FuelSave.
  • Zabraňují tvorbě karbonových usazenin v klíčových částech motoru.
  • Postupně odstraňují již vzniklé usazeniny.
  • Pomáhají obnovovat výkon motoru.
Chci pečovat o svůj vůz
Advertisement