Seznam Native ve spolupráci s

Menopauza

Život po padesátce nekončí

Padesáté narozeniny jsou pro mnohé ženy noční můrou. Vůbec tomu tak ale nemusí být! Padesátka s sebou přináší mnoho pozitivního, a řada žen toto období svého života považuje dokonce za nejlepší. Chce to ale ctít několik zásad, které období přechodu a později menopauzy udělají mnohem příjemnějším.

Každé období života je potřeba prožít naplno, radovat se i z maličkostí, trable brát jako možnost se posunout dál a žít hlavně přítomností. To platí, ať už je vám třicet, padesát, nebo sedmdesát. Když vás přepadne splín nad ztraceným mládím, snažte se využít toho, že máte s vylétnutím dětí z rodinného hnízda více času jen pro sebe. A toho byste měla řádně využít.

„Vždycky jsem si říkala, že věk je jenom číslo. Ale i mě v padesáti letech přepadl divný strach. Tehdy jsem si totiž uvědomila, že jsem v jednom zaměstnání už 25 let. Uteklo to lusknutím prstu a za dalších 25 let už může být konec. Abych se přiznala, tak mě někdy přepadne stesk, že jsem ráda na světě, ale není to navždy,“

popsala své pocity Alice K., úřednice z moravské obce.

Abyste se i po padesátce cítili v pohodě, naučte se být vděční, užívejte si každý den a nezapomínejte se věnovat sobě, svým blízkým i koníčkům. Řada lidí se s padesátkou vrací ke svým zálibám z mládí nebo se otvírá novým zážitkům a plní si své sny.

„Ačkoliv mnoho volného času nemám, i tak jsem začala jezdit na kole a chystám se najít v komoře kytaru. Mým velkým snem je naučit se hrát na cimbál,“

prozradila Monika Veselá, profesorka víceletého gymnázia, jak tráví své dny. Všem svým vrstevnicím vzkazuje, aby se do sportování nebo do dalších aktivit pustily spolu se svými kamarádkami nebo známými a nezůstávaly často samy doma.

zdraví

na prvním místě

Mnohé padesátnice se stále cítí mladě a bývají aktivní. Je ale nutné si uvědomit, že některé procesy se s věkem mění. Zpomalení i určitá změna životního stylu je tedy nevyhnutelná. Na prvním místě by v tomto věku měla být péče o zdraví, pravidelný pohyb a úprava jídelníčku. Ten by měl obsahovat dostatek bílkovin, vlákniny, omega 3 nenasycených mastných kyselin a tekutin.

Jak snížit energetický příjem?

Není třeba se pouštět do nových jídelníčků, stačí jen zmenšit porce přílohy a přidat více zeleniny. Příliš tučné, slané a sladké pokrmy nahraďte odlehčenými variantami. Místo salámu volte kvalitní šunku od kosti a místo bílého pečiva z pšeničné mouky si vybírejte to celozrnné.

Až ztráta padesáti
kilogramů mě vrátila
zpět do života

„Svoje tělo jsem začala řešit až před padesátkou, kdy jsem se rozhodla konečně zhubnout. I když je to běh na dlouhou trať, jsem teď spokojenější než ve čtyřiceti,“

přibližuje Kateřina P., účetní z Českých Budějovic, která zhubla 50 kilogramů a kvůli tomu má za sebou také dvě plastiky břicha a lifting obličeje. Předtím se celý život potýkala s dietami, nechtěla chodit do společnosti a nejraději byla jen doma. Snížení hmotnosti jí zvedlo sebevědomí a dodalo jí novou chuť do života.

„Před dvěma lety jsem navíc začala s pravidelnou dávkou botoxu do vrásky na čele, které říkám ‚mračivka‘. To bych doporučila všem ženám, které se neustále mračí, i když se mračit nechtějí,“

prozradila Kateřina P. svůj recept na to, jak se i po padesátce cítit dobře.

Zůstaňte

v pohybu

Kosti s přibývajícím věkem křehnou, proto je potřeba dodávat tělu dostatek vápníku, vyživit klouby a zajistit organismu dost vitaminů a minerálů. Pohyb pomáhá jako prevence osteoporózy, svaly zpevněné sportem dávají kloubům a páteři dostatečnou oporu. Nemluvě o endorfinech, díky nimž nám pohyb přináší i pocity štěstí a dobrou náladu.

„Všem bych doporučila tuto ideální trojkombinaci: posilovat svaly (začátečnice ideálně pod vedením trenéra), zvyšovat kondici pomocí kardio aktivit a protahovat se,“

vyjmenovává trenérka Hana Víšková.

Mezi vhodné kardio aktivity patří

rychlá
chůze

běh

jízda
na kole

plavání

běžky

„Aktivní život po padesátce je snadnější pro ty, kdo se věnují pohybu celý život. Je skvělé, když si padesátníci najdou čas na pravidelné svižné procházky. Nevidím důvod, proč se zrovna po padesátce v pohybu omezovat,“

říká trenérka Hana Víšková.

Chci se cítit lépe

Klimakterium

a přechod

Klimakterium je označení pro přechod jako takový, což je dlouhodobější proces, při kterém žena vlivem úbytku hormonů estrogenu a progesteronu přestává pravidelně menstruovat až do úplného vymizení menstruace. To nazýváme menopauzou. Existuje také tzv. umělý přechod, který je způsobený chirurgickým zákrokem. U něj jsou potíže téměř vždy dramatičtější, protože se nejedná o pozvolný proces. Žena může přestat menstruovat i po prožitém silném traumatu.

„V dnešní době se dá velmi těžko ohraničit věk, kdy k přechodu dochází, nejčastěji mezi 45. až 50. rokem věku. Máme ale klientky, které menstruují téměř do 60, a jsou i takové ženy, které nemenstruují už kolem 40 let,“

prozradila porodní asistentka Jana Sušková.

Testosteron

Estrogen

Estrogen, někdy označovaný jako hormon krásy, je vylučován vaječníky, které ale s věkem přestávají pracovat. Nízká hladina estrogenu vede k dehydratované pleti a rychlejší tvorbě vrásek.

„Příroda přechod ‚vymyslela‘ vlastně velmi chytře, žena už nemenstruuje, nemůže tedy mít děti, vizuálně zestárne, je připravena být babičkou. Ale v dnešní době lze – díky doplňkům stravy, kosmetice, a hlavně díky aktivnímu způsobu života – projevy stárnutí potlačit, a když žena chce, může vypadat mladě do šedesáti,“

nastínila Jana Sušková.

Časté zdravotní komplikace žen v přechodu

Každá starší žena po přechodu by měla navštívit kostní ambulanci, kde lékaři ověří stav kostí a mohou pomoci zbrzdit jejich řídnutí. Tomu napomáhá i vitamin D. Starší ženy se často potýkají také s vysokým krevním tlakem a únikem moči. Ten je přitom snadno řešitelný, pokud se nenechá zajít příliš daleko.

„Vlivem nedostatku hormonů může ženy trápit také poševní suchost, na kterou existuje řešení v podobě hormonálních mastí,“ říká gynekoložka Jana Sušková a doporučuje, aby se ženy o svých zdravotních potížích nestyděly mluvit.

„Sama se blížím do období přechodu. Jako pozitivum vnímám pocit klidu a smíření se se svým tělem. Už ho znám, vím, co chce, co mu dělá dobře. Musím se o sebe starat, nic už není zadarmo. Nemohu mluvit za všechny, ale žena v přechodu je ještě velmi sexuálně aktivní, nemusí se bát otěhotnění. Intimnosti bývají lepší, což souvisí i s psychikou. Ženy si sex užívají a už většinou neřeší, jestli jim kouká špek na boku nebo jestli jsou oholené podle posledních trendů. Vždyť ani chlapi už v tomto věku nejsou všichni takoví borci,“

doplnila s úsměvem Jana Sušková. Dodala:

„Ráda bych všechny ženy upozornila, že na preventivní prohlídku ke gynekologovi by měly vyrazit jedenkrát za rok bez výjimek, a to i po odstranění dělohy.“

Martina Kemrová:

Nepanikařte a neberte život ani sebe vážně

Ve své knize V nejlepším věku uvádíte 28 důvodů, proč je život po padesátce fajn. Jak se tedy vyrovnat s přibývajícím věkem?

Hlavně nebrat sebe ani život příliš vážně. Tančit, venčit psa, chodit na výlety, praktikovat jógu, lézt po horách, běhat… Prostě se hýbat. Je potřeba nepanikařit z běhu času a síly gravitace, stejně to není nic platné. Důležité je si uvědomit, že už jsme dokázaly víc než dost a že ten čas navíc, který teď máme, můžeme věnovat samy sobě. Třeba na to, abychom si každý den uvědomily, co příjemného, nového či překvapivého jsme zažily.

Čemu se věnujete ve svém volném čase?

Svoje koníčky jsem nikdy neopustila, ani kvůli muži nebo dítěti, a to mi přijde zásadní. Pořád drbu každého psa, kterého potkám, a hodně čtu. Jen teď méně tančím a více se věnuji józe. Udělala jsem si učitelský kurz a k výuce tance přidala i jógu. Co nejvíc chodím a užívám si přírodu. A v posledních pár letech se poměrně zhusta věnuji sběru čtyřlístků, můj letošní rekord je 29 kousků na jednom místě (které neprozradím). Za opravdu důležité považuji přátelství. V loňském covidovém roce jsem s kamarádkami založila čtenářský kroužek, v němž si několikrát týdně on-line čteme a povídáme si nejen o knihách. Na jaře se osvědčil také výletní klub. Místo posedávání po kavárnách (a má to něco do sebe, ne že ne!) jsme chodily na výlety. A vzhledem k tomu, že mám víc času, než jsem měla s malým dítětem, dělám si průvodcovský kurz a učím se hebrejsky. Ještě se chystám na saxofon a jazzový zpěv.

Udržujte optimální hladinu estrogenu v těle

Doplněk stravy Feminus je vhodný pro ženy v každém věku. Díky svému složení se zaměřuje na posílení imunitního systému a udržení dobrého sexuálního zdraví a libida.

„Feminus přispívá také ke správnému fungování močové soustavy a reprodukčního systému a v neposlední řadě k menopauzálnímu komfortu. Jednotlivé přírodní složky mají pozitivní vliv na funkci nervové soustavy a přispívají ke snížení míry únavy a vyčerpání. Cílem užívání je také posílení koncentrace,“

vyjmenoval odborník David Buchta.

Doplněk stravy pro ženy s obsahem extraktů bylin a vitaminů je vyrobený v České republice. Neobsahuje žádnou chemii ani hormony. Jeho součástí je řeřicha peruánská, která byla od pradávna využívaná jako afrodiziakum. Další složkou je indický ženšen, o kterém se říká, že je bylinou mládí. V doplňku stravy najdete i kotvičník zemní, který možná znáte pod jeho latinským jménem Tribulus terrestris. Kotvičník ovlivňuje hormonální aktivitu. Damiána pravá má vliv na sexuální zdraví i kontrolu tělesné hmotnosti. Feminus obsahuje také vitaminy C, E, B6, D3, B12 a zinek.

Přibývající věk a s ním spojené fyzické i psychické proměny organismu nemusí žádnou ženu omezit v jejích aktivitách ani pozitivním přístupu k životu. Se zvládáním změn spojených s padesátkou pomohou doplňky stravy.

Chci se cítit lépe