Okolo peněz se točí celý svět. Pro peníze trávíme množství času v práci, šetříme na bydlení, auta a dovolené. Při nákupech posuzujeme, co se vyplatí a co ne. A čím dříve o penězích začneme mluvit s vlastními dětmi, tím lépe je můžeme připravit na život.
Je potřeba, aby děti věděly, že peníze nejsou jen bezcenné papírky nebo naopak nutné zlo, o kterém se raději nebudeme bavit. Peníze nejsou tabu a děti potřebují vědět, že do rodinného rozpočtu nějaké peníze tečou, ale že existují i výdaje.
Helena Brychová, Česká bankovní asociace
Děti by měly vědět, jak peníze získávat a rozdělovat, jak šetřit a nakupovat a jak je i investovat. Není ale dobré v tomto spoléhat pouze na školu. „Ačkoli je finanční vzdělávání součástí rámcových vzdělávacích programů na základních i středních školách, vždy záleží na konkrétní škole a často i samotném učiteli, do jaké míry bude tomuhle tématu věnována pozornost. Ať již jde o součást matematiky nebo občanské výchovy, pod kterou v dnešní době spadá celá řada rozličných témat, jen málokdy je ale výuka založena na propojení s reálným světem žáků. A přitom s financemi je to jako s osobní hygienou – jde o přístup nejbližšího okolí a nezbytnou zkušenost, jejíž základy, včetně budoucích návyků, získáváme především doma,“ říká Helena Brychová z České bankovní asociace a dodává, že ve světě financí hrají vlastní zkušenosti vždy důležitou roli.
Tipy pro bezradné rodiče
Využijeme jejich přirozenou zvědavost a vysvětlíme dětem, na co máme peněženku a jak vypadají peníze.
S pomocí dětských peněz si hrajeme na obchod, kino nebo vlak. Snadno pochopí, že bez peněz si z obchodu neodnesou žádné zboží, nekoupí si lístek do kina nebo jízdenku. Nebo si zkusíme vyrobit vlastní peníze, které budou hezčí než ty opravdové.
Vyrobte si vlastní penízeV obchodech mluvíme o tom, co kolik stojí. Učíme se vybírat to, co potřebujeme a co jenom chceme. Ukážeme dětem, že na dražší věci je potřeba si počkat.
se se svými dětmi začala bavit o financích v předškolním věku
Zdroj: průzkum České bankovní asociace, 2020
Zkusíme dětem vysvětlit, že existují různé mince a bankovky s různými hodnotami. Při hře na obchod se učíme o tom, co je dražší a co levnější.
To samé si můžeme ověřit ve skutečném obchodě.
Vyrobte si vlastní peníze a zbožíI takhle malým dětem je dobré pořídit kasičku, kam si mohou spořit pár mincí každý den. Občas je dobré se do ní podívat a spočítat, na co už malému spořílkovi peníze stačí. Mluvte s dětmi o tom, co si mohou koupit už teď a na co ještě musí chvíli šetřit. Vysvětlete jim, jak dlouho by musely takto šetřit na svoje vysněné hračky nebo sladkosti. Když si děti budou chtít za uspořené peníze něco koupit, vezměte je s sebou na nákup.
Děti by v tomto věku měly vědět, jak fungují reklamy. Že existuje předražené zboží, jehož skutečná hodnota neodpovídá jeho ceně.
Je dobré jim popsat, že často chceme něco jen proto, že se nám to líbí, ale skutečně to nepotřebujeme. Nebo že není dobré toužit po nějaké věci jen proto, že ji má někdo jiný. Prvňáčci jistě pochopí, že levnější věci pocházejí z druhé ruky.
Ve škole se děti už dostávají do situací, kdy samy hospodaří s penězi. Kupují si svačinu nebo věci do školy, kde mohou vidět, co je levnější a co je dražší. Jak moc jim záleží na tom, jakou barvu budou mít jejich desky, penál nebo sešity? Nechte je někdy rozhodovat. Vhodné je taky zavést kapesné. To by měly být peníze, které dětem dáváme s tím, aby s nimi hospodařily samy. Může působit také jako motivace a nečekaná odměna, třeba když doma pomáhají víc, než je běžně potřeba.
nedostává kapesné. To je škoda, protože se tak nemohou seznámit se světem financí na vlastní kůži.
Zdroj: průzkum České bankovní asociace, 2020
Děti by měly vědět, že existují bankomaty a platební karty, které spravují banky. Můžeme si na banku zahrát i doma.
Za to, že banka uchovává naše peníze, se kterými můžeme pracovat, jí patří odměna ve formě úroku. Banka se taky hodí v případě, že potřebujeme půjčku. Tu ale potom splácíme, a tak bance vrátíme větší částku, než jsme si půjčili. Je taky nutné dodat, že půjčka je jen krajní řešení a rozhodně není vhodné půjčovat si na dovolenou nebo na vánoční dárky.
Děti by se měly naučit neutratit hned všechny peníze z kapesného. Připomeňte dětem, že kdybyste takhle doma nešetřili peníze ze své výplaty, nemohli byste si koupit dražší věci. S finanční gramotností pro děti pomáhají také některé televizní seriály.
Sledujte seriál Bankovkovimůže se svým kapesným naložit podle svých představ
Zdroj: průzkum České bankovní asociace, 2020
Co vlastně doma děláme s penězi? Za co vše je utrácíme? To by děti na prvním stupni měly vědět.
Řekněte jim, kolik stojí jídlo, energie, bydlení, výlet lodí nebo vstupenka do zoo. Spočítejte společně, kolik si místo nájmu můžete pořídit krabic Lega nebo knížek. Ukažte dětem, kolik peněz máte měsíčně k dispozici, co jsou potřebné výdaje a kolik šetříte na budoucnost nebo za jakou část peněz si společně děláte radost. Uvidí, že velká část peněz slouží k placení výdajů, které jsou neviditelné.
Vyzkoušejte si zahrát deskové hry jako jsou Dostihy a sázky nebo Monopoly.
Starší děti můžete bez obav vzít do práce a ukázat jim, co děláte pro to, abyste na konci měsíce získali výplatu.
Vysvětlete jim, z čeho všeho plynou vaše příjmy. Kolik času musíte věnovat práci, abyste mohli na rodinnou návštěvu pizzerie? Nezapomeňte taky na daně, ty tvoří část naší výplaty a najdeme je v cenách všeho zboží, které kupujeme.
Měli byste zvážit, zda by nebylo dobré založit dětem jejich vlastní bankovní účty. Pokud máte více potomků, založte účet každému zvlášť. Účty pro děti banky většinou poskytují zdarma, bez poplatků. Naučte děti používat kreditní kartu a varujte je před podvodnými e-shopy nebo platbami na sociálních sítích. Pomozte dětem nastavit limity pro platbu kartou a zvažte zablokování placení kartou na internetu.
Děti v tomto věku ovládají počítače, tablety, chytré telefony I hodinky a tráví s nimi podstatnou část svého volného času.
Zvládnou zaplatit nákup platební kartou v offline i online světě, proto je nutné s nimi mluvit o tom, jak ochránit svoje osobní údaje a vyhnout se falešným stránkám a podvodníkům.
Zeptejte se ve škole, zda se těmto tématům ve výuce věnují. Řada institucí se finančnímu vzdělávání věnuje a školy mohou jejich hry využít zdarma. Jedná se například o soutěž European Money Quiz anebo workshopy Bankéři do škol, kdy odborníci z bank docházejí do škol a probírají s dětmi to, jak se zorientovat ve světě financí a jak se v kyberprostoru chovat bezpečně.
Doma si s dětmi můžete zahrát třeba vzdělávací deskovou hru Cashflow simulující skutečné životní situace, karetní hru MachiKoro, ve které z malé vesnice budujete prosperující velkoměsto, nebo hru Doba kamenná, ve které pro svůj kmen obstaráváte jídlo a rozvíjíte civilizaci. Hospodaření s penězi se můžete naučit také prostřednictvím hry Finanční svoboda nebo v online hře FinGRPlay.
Jak se bezpečně pohybovat na internetu a nepřijít o peníze nebo se vyhnout krádeži osobních údajů? Ověřte svoje znalosti pomocí „pokecu“ s chatbotem na Messengeru od Facebooku. Nechte se provést příběhem pana Finty, který si pořídil nový počítač a neví co teď. Hra je určená dětem i rodičům. Zahrajte si i vy!
Chci si pokecat s chatbotemvýkonná ředitelka Skupinové komunikace v ČSOB
„Podle mého názoru by měli rodiče s vysvětlováním role peněz a financí v životě začít u dětí už v předškolním věku.
S dcerou jsme si velmi brzy začali hrát na obchod, četli jsme spoustu dětských knih o financích a vysvětlovali jsme, proč existují peníze a k čemu je používáme. Postupně zjistila, co je to bankovní účet, platební karta a spoření. V současnosti je jí 10 let a na drobné nákupy dostává peníze od nás a od prarodičů, z nichž větší část společně ukládáme na její spoření. Se zbytkem peněz musí sama hospodařit a chápe, že se unáhlené nákupy nevyplácí. Většinou si za peníze pořídí módní doplněk nebo je utratí za zábavu. Učíme se, že kupovat levné věci, které nejsou kvalitní, nedává smysl. Nepodporuji kapesné za známky.“
generální ředitel finanční skupiny Wüstenrot
„Se svojí dcerkou jsem odmalička mluvil o penězích. Hráli jsme si na obchod, ona byla prodavačka a já zákazník.
Pochopila, že zákazníci předražené zboží nekoupí. Později ji napadlo, že by ráda rozšířila prodejnu. Na rozšíření ale potřebovala peníze, a tak jsme logicky přešli do rolí bankéře a klientky. Vysvětloval jsem jí, co je to půjčka a úrok, co jsou to daně a že rozpočet je téměř vždycky omezený. Když ve skutečném obchodě chtěla koupit hračku nebo šatičky, dával jsem jí na výběr, co tedy koupíme: spoustu jídla, nebo šaty? Pochopila priority a rozdíl mezi „potřebuji“ a „chci“. Děti se nejlépe učí pozorováním, a tak jí ukazuju, jak najít rovnováhu mezi šetřením a rozumným utrácením. Dnes si na své vysněné šaty šetří, chápe hodnotu peněz. Nejvíce mě baví, když si společně spoříme na nějakou aktivitu, třeba na výlet nebo na vstupenku do aquaparku. Pečlivě mě hlídá, jestli zbytečně neutrácím.“
šéf finančního vzdělávání v České spořitelně
„Syn i dcera jsou ještě hodně malí, ale s fungováním peněz je seznamujeme už teď. Oba ještě chodí do školky, ale už si spoří do kasičky a mluvíme o tom, co si za peníze mohou dovolit koupit a na co jim ještě peníze chybí.
Je výhoda, že se rádi učí a všechno si chtějí vyzkoušet na vlastní kůži. Už teď nás ale stojí hodně nervů, když se ženou přihlížíme, jak vyhazují peníze za hlouposti a pak brečí, že nemají na to, na co si celý rok spořily. Odpovědnost necháváme na nich, a tak nesmyslné nákupy nezakazujeme. Samy přijdou na to, že se vyplatí o nákupech přemýšlet. Kapesné jim dáváme každý týden a rozhodně ho nechceme vázat na chování nebo na známky. Potřebujeme, aby se naučily hospodařit, i když se jim ve škole nebude dařit.“
ředitelka Péče o zaměstnance Air Bank
„Finanční gramotnost je nejlepší budovat na praktických příkladech. Když chce některé z mých dětí koupit dárek kamarádovi, ptám se nejen kolik stojí, ale i kolik má našetřeno a kdo mu část peněz, která mu chybí, půjčí.
Zřídili jsme dětem vlastní účty i platební karty, a tak každou naspořenou stovku sledují v internetovém bankovnictví. To jsou cenné možnosti. Děti vědí, kolik peněz utrácíme. Kolik stojí bydlení, dovolená a jídlo. Věříme, že jsou chytří, a tak si umí představit, kolik peněz musíme vydělat, abychom vše mohli zaplatit. Funguje u nás také kapesné, děti se tak učí o hodnotě peněz. Nikdy jim neplatíme za pomoc v domácnosti, a když si něco přejí, musí si našetřit a přispět. Co se týče hodnoty kapesného, jedná se o desetikoruny.“
hlavní ekonom skupiny Moneta Money Bank
„Důležité je dětem vysvětlit zejména vzácnost peněz. Vysvětluju jim, jak fungují, kde se berou a že i pípnutí kartou znamená placení. Vědí, že peněz není neomezeně.
Nemá cenu peníze před dětmi schovávat, naopak. Jsem zastáncem kapesného, které jim dává svobodu, ale zároveň je nutí přemýšlet a chovat se zodpovědně. Náš systém je založený na fixní částce, zároveň ale dětem nekupujeme hračky a sladkosti, které si obstarávají samy, když chtějí. Neodměňujeme je za domácí práce, spíš jim vysvětlujeme, že o práci doma se musíme všichni podělit.“
ředitel Retailové sekce banky ING
„Už malé dítě dokáže pochopit, že vánoční dárky nosí Ježíšek, ale jídlo, oblečení i dárky pro kamarády stojí peníze. Kapesné si naše děti od 1. třídy ukládají do prasátka, a šetří si tak na vysněnou hračku.
Starší už má i bankovní účet a platební kartu. Už ve školce chápaly cenu peněz a to, že nemůžou vždycky dostat vše, na co si vzpomenou. Dětem ukazujeme, že dává smysl půjčit si na bydlení, ale není dobré zadlužit se jen kvůli novému modelu chytrého telefonu.“
ředitelka marketingu Hello bank!
„Svoji jedenáctiletou dceru vedu k finanční gramotnosti odmala. Myslím, že je velmi důležité, aby znala hodnotu peněz, jejich výhody i nástrahy.
Před rokem začala využívat bankovní kartu, umí platit mobilem a kontroluje si své výdaje v mobilním bankovnictví. Na prázdninové výlety s kamarádkami si spoří do prasátka.“
člen představenstva Expobank CZ
„Děti svět peněz a financí přirozeně zajímá, a tak na jejich otázky přirozeně odpovídáme. Okolo jejich 10. narozenin jsme jim nechali zřídit běžné bankovní účty.
Chtěli jsme, aby odmala měly zkušenosti s bankovními službami a učily se řídit své finance. Máme dvě děti a každé má jinou osobnost. Syn slyšel na finanční motivaci, takže dostával peníze za výsledky ve škole. U dcery to bylo odlišné, ta měla motivaci jinou, a tak dostávala běžné měsíční kapesné.“
člen představenstva a Chief Risk Officer, Sberbank CZ
„Jak mluvit s dětmi o penězi? Čím dříve, tím lépe. A také narovinu a otevřeně. Děti není potřeba zbytečně strašit všemi finančními nástrahami, které na ně ve světě dospělých číhají.
Je ale potřeba mluvit s nimi o tom, kolik co stojí, kde se peníze berou a co je půjčka. Kapesné je skvělý nástroj, jak děti vzdělávat. Stačí i pár desítek korun na zmrzlinu, ale je třeba je dítěti dávat pravidelně. Je dobré dát dětem vlastní pokladničku a potom i peněženku. Na druhém stupni nebo na střední škole by měly být natolik zodpovědné, že si budou samy spravovat svůj vlastní účet s platební kartou. U mladších dětí si rodiče mohou ponechat dispoziční práva k účtu, a tak mít přehled o výdejích svých dětí.“