Mobil za volant nepatří, řidiči se pak chovají jako opilí

Seznam Native ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven

Používání mobilu během jízdy je velmi nebezpečné a bohužel také velmi časté. Určitě to zažil skoro každý sám na sobě. Jsem si jist, že 90 % z nás si někdy hrálo za jízdy s mobilem a ocitlo se tím v krizové situaci. Statistiky to neúprosně potvrzují – jde o třetí nejčastější přestupek v Česku.

Vypátrali bychom určitě stovky smutných a odstrašujících příběhů. Připomeňme si aspoň dva. První z nich je o 28letém muži z Prahy, který před časem boural právě kvůli tomu, že se za jízdy díval do svého mobilu. „Naštěstí“ ublížil jen sobě. Začalo to tím, že umístil na síť fotografii a během jízdy sledoval komentáře přátel. Chviličku se nevěnoval řízení, vjel do protisměru a tam se srazil s nákladním autem.

„Vyfotil jsem nějakou dopravní situaci, kterou jsem dal na sociální síť. A poté jsem sledoval, kdo tam k tomu co píše a jak to komentuje. Možná jsem i něco odepisoval, to je také možné, ale to už si nepamatuji,“ řekl.

50 000 přestupků v minulém roce

V roce 2017 bylo podle údajů BESIPu evidováno téměř 50 000 přestupků, kdy řidič během jízdy manipuloval s mobilem. Mezi hlavní nešvary patří telefonování, čtení nebo psaní SMS zpráv, pohled na displej nebo nastavování navigace během jízdy.

Jde vždy o velmi nebezpečnou činnost, která má vážné důsledky. Auto má delší brzdnou dráhu a řidič později reaguje na krizové situace. Za jednu sekundu ujede osobní auto při rychlosti 90 km/h 25 metrů. Při rychlosti 130 km/h to je 37 metrů.

Následky nehody byly krušné. Muž z Prahy na delší dobu skončil v nemocnici a musel řešit i finanční problémy. „Asi na čtyři měsíce jsem byl vyřazen z provozu. Mám i trvalé následky – pohybová omezení, kvůli nimž třeba nemůžu běhat,” vypověděl. Přitom mohl hovořit o štěstí, že se nezabil nebo úplně nezmrzačil a že také nezranil řidiče nákladního auta. Lekce to byla pořádná. „Dnes si dávám mnohonásobně větší pozor, aby se to už neopakovalo,“ říká.

Vyzkoušejte si, co způsobí vteřina nepozornosti

Odborníci varují, že příčinou zvýšených problémů s mobilem za volantem je i změněný přístup populace k tomuto zařízení. Mobil totiž v současnosti přebírá roli počítače a mnoho řidičů ho proto využívá i za jízdy k různým činnostem.

Na mobilech se stáváme navíc doslova závislí, často nezdravě. Když vstaneme, díváme se na zprávy a novinky. Někteří z nás hned začínají vyřizovat přes mobil i pracovní záležitosti a pak to pokračuje celý den, samozřejmě i během přesunů v autě. Další využívají mobil k aktivitám na sociálních sítích. Ani v autě se mnozí nedokážou odpoutat. Je to zcela špatně a odvádí to pozornost od řízení. Co by se stalo, kdybychom počkali a mobil otevřeli až po jízdě, případně někde uprostřed cesty zastavili? Vsadím se, že z 99,9 % vůbec nic.

Reportér Seznamu Jaroslav Gavenda si nedávno na polygonu u Příbrami sám vyzkoušel, jak bude reagovat na krizové situace během telefonování nebo psaní SMS. Výsledky byly zdrcující. Během telefonování měl delší brzdnou dráhu a při psaní se nedokázal vůbec vyhnout nečekané překážce.

Je to pochopitelné. Při čtení nebo psaní SMS zprávy řidič zaměstnává všechny smysly, které jsou zároveň důležité pro řízení vozidla. Psaní SMS zprávy rozptyluje vizuálně – věnujete pozornost něčemu jinému než řízení vozidla a silnici, i manuálně – nemáte dostatečnou kontrolu nad volantem.

BESIP to nedávno přirovnal k jízdě pod vlivem alkoholu. Během „mobilování“ je řidič ovlivněn podobným způsobem, jako by měl v krvi minimálně 0,8 promile. Hůře vnímá zrakové i akustické vjemy, snížena je i mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací. Takto nekoncentrovaný řidič až osminásobně zvyšuje riziko smrtelné dopravní nehody.

vyšší riziko smrtelné nehody

Špatnou zkušenost s používáním mobilu v autě má i další muž z Prahy, jehož jméno redakce zná. Ten ale sám nic špatně neudělal, viníkem byl druhý řidič, resp. řidička. Seznamu popsal, jak se před lety stal obětí nehody, když mladá řidička telefonovala za jízdy a srazila ho. Stalo se to u čerpací stanice na Jižní spojce v hlavním městě ve chvíli, kdy s přáteli tlačil auto.

„Narazila do mě zezadu a zlomila mi obě nohy, přičemž jedna zlomenina byla otevřená a druhá tříštivá. Tři čtvrtě roku jsem byl v pracovní neschopnosti, z toho čtyři měsíce jsem strávil na vozíku, nějaký čas dokonce v rehabilitačním ústavu Kladruby,” popsal nepříjemnou zkušenost muž, který si přeje zůstat v anonymitě.

Ke srážce naštěstí nedošlo ve velké rychlosti, ale ve chvíli, kdy mladá žena dobržďovala. Podle muže žena jela asi 30 km/hod. „Všichni kolem se seběhli, byla to rána, šok. Ona však vyběhla z auta a ještě křičela do telefonu: Teď jsem kvůli tobě srazila člověka,” vzpomíná muž na nehodu.

„Během léčby jsem se snažil aspoň něco dělat, abych neležel celou dobu v posteli. Ale samozřejmě jsem se nemohl plně věnovat práci, kterou dělám,“ uvedl. Sám pochopitelně odsuzuje, když řidiči nepoužívají handsfree nebo alespoň sluchátka.

Ukazuje se, jak vážným fenoménem užívání mobilů za volantem je. Může způsobit hned několikanásobnou pohromu někomu jinému, kdo nic špatného neudělal. Ublíží mu to na zdraví, znemožní chodit do práce a vydělávat, čímž utrpí celá rodina.

Ukazuje se, jak vážným fenoménem užívání mobilů za volantem je. Může způsobit hned několikanásobnou pohromu někomu jinému, kdo nic špatného neudělal. Ublíží mu to na zdraví, znemožní chodit do práce a vydělávat, čímž utrpí celá rodina.

Co se s tím dá dělat? Je to kombinace opatření – informovanost, prevence, represe a odpovědnost, ale vše musí jít ruku v ruce. Řidiči potřebují pocítit tlak z nejrůznějších stran, že dělají něco špatně. A zároveň vidět řešení – třeba jak si snadno pořídit, nainstalovat a používat handsfree.

Represe je až to poslední, ale i ta musí fungovat. Policie přitom není zcela bezmocná. Má dnes možnosti řidiče kontrolovat z velké dálky, aniž by o tom měli tušení. Umožňují to speciální dalekohledy. Telefonování za jízdy si dokážou natočit na video i na vzdálenost jednoho kilometru. Hlídka vidí vše na displeji fotoaparátu, který je připojený k dalekohledu.

Jaká je ale praxe? Většina z nás má pocit, že z 90 % hlídky sledují jen povolenou rychlost. Snad se to brzy změní.

Ještě horší je to s pokutami. V Česku jsou totiž za telefonování jedny z nejnižších v celé Evropě. Na místě je maximálně tisíc korun, v přestupkovém řízení pak 1500 až 2500 korun a připsání dvou trestných bodů. To v Itálii, kde jsou pokuty velmi přísné, může řidič zaplatit za mobilování až 646 eur – tedy hodně přes 16 000 korun.

Změnit pohled českých řidičů na používání mobilních telefonů při řízení se snaží Česká asociace pojišťoven a BESIP s kampaní #nepozornostzabíjí, která před touto nebezpečnou praxí varuje.

Zpracoval: Petr Pravda, Jaroslav Gavenda

Jak správně zapojit handsfree?

Honza Koubek z pořadu Meziplyn vám ukáže, jak jednoduché to je.

  1. V nastavení vyberte Bluetooth
  2. Spárujte zařízení
  3. Jeďte bezpečně