Bez závad, neopotřebené
Několik let záruka
Vyšší cena
Nižší cena
Může mít vady, je opotřebené
Bez záruky
Může být kradené nebo
s nesplaceným leasingem
Nižší cena
Nemá skryté vady, je opotřebené
Většina vozů má plnohodnotnou roční záruku
Má ověřený původ
Všechna skla by na sobě měla mít stejné kódy. Pokud se kódy rozcházejí, sklo je měněné, dost možná kvůli havárii.
O tom, jak moc je auto opotřebené, hodně řekne čalounění. Zkontrolujte míru prosezení sedaček, ale i opotřebení volantu, pedálů a řadicí páky. Jestli prodávající uvádí, že auto má za sebou 50 tisíc kilometrů, jejich opotřebení by nemělo být příliš znát.
Všechny díly karoserie by měly mít stejný odstín, ten nejlépe zkontrolujete za denního světla. Snažte se odhalit případné broušení hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí. Zkontrolujte lak v okolí těsnicích lišt u dveří, oken a na blatnících. Stejně tak by lakem neměly být zastříkané okraje světel.
Stav airbagů značí, zda bylo auto bourané či nikoliv. Podvodného obchodníka poznáte v případě, když otočíte klíčkem v zapalování do první polohy. Po rozsvícení všech kontrolek by jedna za druhou měla postupně zhasínat. Pokud ale zhasne kontrolka airbagu ve stejném momentě jako jiná kontrolka, znamená to, že je airbag nefunkční a jeho kontrolka je připojená na jiné zařízení.
I leccos o stavu motoru můžete zjistit pouhým pohledem. Podívejte se na něj ještě zastudena, měl by být čistý a suchý. Spoji by neměl prosakovat olej. Sváry a šrouby by neměly mít poškozený lak, to je známka jejich měnění nebo opravy. Na víčku od nádobky s vodou a od olejové krytky by zespoda neměla být emulze a tyto krytky by neměly být cítit benzínem. Když motor nastartujete, měl by naskočit napoprvé. Nechte ho běžet a poslouchejte, zda je zvuk otáček bez kolísání, klepání a škubání. Číslo motoru by v každém případě mělo být nepoškozené.
Barva kouře je pro posouzení stavu auta také důležitá, nejprve ale s diagnostikou počkejte, až se motor zahřeje. Co znamenají různé barvy? Modrý kouř znamená, že je motor silně opotřebený, stejně jako černý kouř u dieselu. Ten ale může také znamenat, že je špatně seřízené čerpadlo. Bílý kouř zase prozrazuje únik vody z chladicího systému.
Na rampě je potřeba zkontrolovat souměrné spoje a neporušený tmel. Na podvozku bezpečně poznáte, jestli má auto za sebou vážnou nehodu. Zaměřte se na prorezlé díly včetně výfuku.
Nejprve zkuste s kolem silou zalomcovat, musí sedět napevno. Když s autem vyjedete na rampu, všímejte si pneumatik. Všímejte si odklonu nebo sklonu kol, to je vždy podezřelé.
Můžete narazit i na odcizené vozy, které se ale dají poměrně snadno odhalit pomocí čísla motoru a podvozku, kódu VIN nebo státní poznávací značky. Když některý z těchto údajů zadáte na webu Ministerstva vnitra, budete mít o původu auta jasno.
Najdete ho v technickém průkazu, někde poblíž motoru, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Stále častěji ho najdete taky pod čelním sklem. Jestli někde číslo nesedí, dejte si pozor. Jestli je pozměněné, také to značí, že není vše v pořádku. Z VIN kódu můžete někdy vyčíst počet najetých kilometrů, servisní historii, ověříte rok výroby, krádež nebo leasing.
Před koupí pečlivě prozkoumejte veškerou dokumentaci. O autě leccos prozradí malý a velký techničák. Je nezbytné, aby kód VIN, typ motoru a barva vozu souhlasily s údaji uvedenými v technickém průkazu. V případě, že má prodávající k dispozici jen duplikáty dokladů, zaděláváte si na pořádný problém. Podvodníci totiž často o duplikáty žádají úmyslně, aby mohli zamlčet původ vozidla, počet předchozích majitelů, používání auta v autoškole nebo jako taxík. Z duplikátního technického průkazu také nemůžete zjistit, zda byl případný leasing splacený. Nezapomeňte od prodávajícího získat všechny klíče a dokumenty včetně servisní knížky. Pokud má majitel jen jediný klíč, nechte ho podepsat prohlášení, že žádné další již nevlastní.
Kvalitní prodejci vás rozhodně nechají ve voze projet. Testovací jízda je nesmírně důležitá, protože díky ní odhalíte možné skryté vady. Vyzkoušejte si jízdu pomalu, ale i při vyšších otáčkách. Řazení by mělo v každé rychlosti jít lehce a přesně. Vyzkoušejte zatáčení na obě strany v nízké i vysoké rychlosti. Na rovném a bezpečném úseku na moment pusťte volant, uvidíte, zda auto netáhne do stran. Stejně tak vyzkoušejte pustit volant a brzdit, auto by opět mělo držet stopu. Ve vyšší rychlosti vyzkoušejte prudce zabrzdit, neměly by se ozvat nezvyklé zvuky, všímejte si také nežádoucích vibrací. Auto by se při prudkém zabrždění rozhodně nemělo zhoupnout! Jestli při jízdě slyšíte zvláštní zvonění, cinkavé zvuky nebo klepání, pravděpodobně jsou poškozené díly podvozku, takový vůz při STK nejspíš neprojde.
Koupit kvalitní vůz z druhé ruky a přitom nenaletět bývá fuška. Dáte zabrat svým nervům, prohlídka vyžaduje spoustu času, a když ji neprovedete dostatečně pečlivě, můžete za opravu později odhalených vad na autě zaplatit spoustu peněz. Některé firmy na českém trhu ale nabízejí alternativu: mírně ojeté vozy, které jsou již odborně prověřené. Společnost Emil Frey například nabízí i roční záruku. Máte tak jistotu, že se na auto můžete spolehnout.
Už pár let funguje na tuzemském trhu služba Emil Frey Select, která zákazníkům zprostředkovává mírně ojeté vozy bez skrytých vad a s ověřeným původem.
V případě potíží můžete vůz s certifikátem reklamovat a na auto se vztahuje i záruční doba, ačkoliv se jedná o auto z druhé ruky.
Certifikátem si ušetříte spoustu starostí, času i peněz, protože vás nepřekvapí žádné skryté vady.
„Vozy s certifikátem Emil Frey Select důkladně prověřujeme, kontrolujeme 30 oblastí týkajících se mechaniky, vzhledu a interiéru. Běžně opravujeme rýhy v laku, nefunkční asistenční systém nebo svítící kontrolku,”
říká Zdeněk Fořt, ředitel programu Emil Frey Select.
Automechanik Emil Frey byl schopný obchodník a vážený šéf. Z dílny, kterou v roce 1924 založil v Curychu, se mu podařilo vybudovat úspěšnou firmu. Ve 20. a 30. letech využil svých závodnických úspěchů a hrdě reprezentoval svůj vlastní podnik. Závodění ale příliš netrénoval, protože se přes týden věnoval svému obchodu. Jeho krédem byla preciznost a dokonalá péče o zákazníky. Díky tomu si vybudoval svoji pozici. Společnost dnes prodává nová i ojetá auta a vlastní největší prodejní síť nových automobilů v Evropě.
1924
2020
Převážná část vozů spadá do kategorie mladých ojetých aut, která jsou mladší než 2 roky a jejichž nájezd je nejvýše 60 tisíc kilometrů.
„Navíc zákazníci získávají roční asistenční službu v celé Evropské unii jako u nového auta. Protože auta důvěrně známe, jsme si jistí, že po koupi zákazník nemusí řešit rozsvícené kontrolky,”
říká Zdeněk Fořt ze společnosti Emil Frey.
Při kupování ojetých aut můžete v nekvalitních bazarech naletět.
Auto, o které máte zájem, musíte pečlivě zkontrolovat, věnovat mu čas a podívat se na něj společně s automechanikem. Anebo svěřte prohlídku odborníkům a pořiďte si kvalitní auto s certifikátem, ověřeným původem a plnohodnotnou, minimálně roční zárukou, kterou lze uplatnit v jakémkoliv servisu dané značky v celé Evropě. Společnost Emil Frey svým zákazníkům nabízí také protiúčet, financování, pojištění a přihlášení vozu.
Chci ojetý vůz s certifikátem