Kombinace enormní zátěže a stresu způsobuje, že pilot má srdeční frekvenci odpovídající vrcholovým sportovcům. Podobnou má například maratonský běžec v závěru závodu.
Na hraně možností
Jaké to je závodit ve Formuli 1
Ohromné nasazení, technologické inovace, burácející motory a adrenalin definují královskou disciplínu motorsportu – Formuli 1. Kolik vteřin trvá výměna pneumatik, jakou rychlostí formule uhání a kolik kilo zhubne pilot během jediného závodu?
V kůži závodníka
Ve Formuli 1 musí pilot čelit extrémní fyzické i mentální zátěži. Jeho tělo je při zatáčení a brždění vystavováno ohromnému přetížení, které několikrát překračuje sílu zemské gravitace. Ovládání pedálů i manipulace s volantem, kterým pilot otočí za závod zhruba dva tisíce krát, vyžaduje velkou sílu. Zároveň se musí soustředit na svou závodní strategii, řazení, ovládání všech pokročilejších funkcí vozu, monitorování spotřeby paliva i stavu pneumatik. Závodům předchází velmi náročná příprava, která kromě fyzického tréninku a budování svalové hmoty zahrnuje i cvičné jízdy na simulátoru nebo meditační techniky. Ty pomáhají pilotovi zlepšovat koncentraci a odolnost vůči stresu.
Kombinace enormní zátěže a stresu způsobuje, že pilot má srdeční frekvenci odpovídající vrcholovým sportovcům. Podobnou má například maratonský běžec v závěru závodu.
Jde o šestinásobek zemské gravitace. To si lze jednoduše představit tak, jako kdyby pilot F1 vážil místo 70 kilogramů 420. Závodníci proto musí být velmi zdatní, aby jim silné přetížení nezpůsobilo zranění. Jen pro srovnání, start kosmické rakety působí na posádku přetížením 4 G.
Jde o šestinásobek zemské gravitace. To si lze jednoduše představit tak, jako kdyby pilot F1 vážil místo 70 kilogramů 420. Závodníci proto musí být velmi zdatní, aby jim silné přetížení nezpůsobilo zranění. Jen pro srovnání, start kosmické rakety působí na posádku přetížením 4 G.
Ačkoli při jízdě ve voze téměř leží, spálí zhruba 1 200–1 500 kalorií. Je to dáno vysokým přetížením, fyzicky náročným ovládáním vozu i teplotou v kokpitu, která se pohybuje okolo 50 stupňů Celsia.
Ačkoli při jízdě ve voze téměř leží, spálí zhruba 1 200–1 500 kalorií. Je to dáno vysokým přetížením, fyzicky náročným ovládáním vozu i teplotou v kokpitu, která se pohybuje okolo 50 stupňů Celsia.
Jak rychle dokážete zareagovat?
Piloti F1 se musí rozhodovat ve zlomcích vteřiny, a to vyžaduje trénink. V průměru mají reakční dobu mezi 0,1–0,2 vteřiny. Jak jste na tom vy?
Vyčkejte na signál START a co nejrychleji klikněte.
START
V kokpitu formule
Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne vůz F1 za pouhých 2,6 vteřiny. Pneumatiky se při vysoké rychlosti zahřívají až na 120 stupňů Celsia a brzdové kotouče při zpomalování dokonce až na 1 000. Bezpečnost pilota je při tom všem největší prioritou. Helmy i kombinézy jsou proto navrženy tak, aby odolaly teplotě 600–800 stupňů Celsia po dobu 12 vteřin. Piloti upravují parametry jízdy v reálném čase pomocí asi pětadvaceti tlačítek, které mají na volantu. Ty jim umožňují nastavit jízdní režimy a aerodynamiku tak, aby dosáhli co nejlepších výsledků. Pomáhají jim k tomu i velmi výkonné motory, které mají spotřebu přibližně 45 litrů na 100 km.
Každý pilot jich má k dispozici 80. Jde o varianty do sucha, do přechodných podmínek i do mokra. Jejich výhradním dodavatelem pro závody F1 je italská značka Pirelli.
Každý pilot jich má k dispozici 80. Jde o varianty do sucha, do přechodných podmínek i do mokra. Jejich výhradním dodavatelem pro závody F1 je italská značka Pirelli.
Pro porovnání, mezi osobními auty patří ta s motory o výkonu 300 koní k těm nadprůměrně silným. Vozy F1 dosahují tak vysokých hodnot tím, že kombinují tradiční spalovací motory s elektrickými. Ty získávají energii rekuperací tepla vznikajícího při brždění a z výfukových plynů.
Pro porovnání, mezi osobními auty patří ta s motory o výkonu 300 koní k těm nadprůměrně silným. Vozy F1 dosahují tak vysokých hodnot tím, že kombinují tradiční spalovací motory s elektrickými. Ty získávají energii rekuperací tepla vznikajícího při brždění a z výfukových plynů.
Každá soutěžní formule je velmi složitý stroj, který obsahuje 80 000 až 100 000 součástek. Její vývoj před závody zabere obvykle 12 až 18 měsíců. Finální sestrojení pak má na starosti tým vysoce kvalifikovaných inženýrů a mechaniků, kterým na to v průměru stačí pouhých 5 až 7 dní intenzivní práce.
Každá soutěžní formule je velmi složitý stroj, který obsahuje 80 000 až 100 000 součástek. Její vývoj před závody zabere obvykle 12 až 18 měsíců. Finální sestrojení pak má na starosti tým vysoce kvalifikovaných inženýrů a mechaniků, kterým na to v průměru stačí pouhých 5 až 7 dní intenzivní práce.
Nezávodí jen piloti, ale i konstruktéři
Ve Formuli 1 se hodnotí také týmy, které vozy navrhují a sestavují. Ferrari, jako jedna z nejúspěšnějších stájí v historii, v této soutěži dlouhodobě dominuje. Získala již 244 pohárů. V závěsu za ní jsou týmy McLaren a Mercedes.
Jaké rychlosti dosahuje vůz F1?
Tipněte si, jak si F1 se svou maximální rychlostí vede v porovnání s konkurencí. Zaznamenejte na ose.
Špatně
Vůz F1 dosahuje rychlosti až 360 km/h.
Správně
Skvěle! Vůz Formule 1 jede rychlostí až 360 km/h.
Na závodní trati
V každém závodě se utká 20 jezdců z celkem 10 týmů. Během sezony v roce 2024 na ně čeká 24 Velkých cen na okruzích rozesetých po celém světě. Každý závod se skládá z kvalifikace, která určuje jezdcovu startovní pozici, a samotného soutěžního dne. Součástí každého klání jsou zastávky v boxech, kde se během několika vteřin provádějí výměny pneumatik či úpravy vozu. Pilot přitom musí odjet celý závod jen na jednu nádrž. Kvůli bezpečnosti je v průběhu soutěže zákaz tankování, aby se předešlo tomu, že se vylité palivo na trati vznítí.
První Velká cena F1 se jela ve Velké Británii v květnu roku 1950 na okruhu Silverstone. Vyhrál ji italský pilot Giuseppe Farina ve voze značky Alfa Romeo. Od té doby se po celém světě pořádalo více než 1 000 závodů.
První Velká cena F1 se jela ve Velké Británii v květnu roku 1950 na okruhu Silverstone. Vyhrál ji italský pilot Giuseppe Farina ve voze značky Alfa Romeo. Od té doby se po celém světě pořádalo více než 1 000 závodů.
Výjimkou je Velká cena Monaka, kde závod měří zhruba 260 kilometrů. Většina okruhů má délku okolo 4–7 kilometrů. Průměrně závod trvá 1,5 až 2 hodiny.
Výjimkou je Velká cena Monaka, kde závod měří zhruba 260 kilometrů. Většina okruhů má délku okolo 4–7 kilometrů. Průměrně závod trvá 1,5 až 2 hodiny.
Každý tým se skládá ze dvou pilotů, několika inženýrů a stratégů, kteří mají na starost taktiku závodu a analýzu dat. Dále jej tvoří mechanici zodpovědní za údržbu a opravy vozidla, management a marketéři.
Každý tým se skládá ze dvou pilotů, několika inženýrů a stratégů, kteří mají na starost taktiku závodu a analýzu dat. Dále jej tvoří mechanici zodpovědní za údržbu a opravy vozidla, management a marketéři.
Nejslavnější jezdci
Mezi legendy tohoto sportu patří piloti Michael Schumacher, Ayrton Senna nebo Juan Manuel Fangio. V současnosti tomuto sportu kraluje britský závodník Lewis Hamilton, který překročil hranici 100 vítězství a dorovnal tak Schumacherův rekord sedmi mistrovských titulů, či belgicko-nizozemský závodník Max Verstappen. Ten loni Hamiltona zastínil, když vyhrál rekordních 19 z 22 Velkých cen.
Jaký je rekord v rychlosti výměny pneumatik při závodu F1?
Seřaďte následující činnost od nejrychlejší po nejpomalejší.
na klávesnici
oka
ve vypití litru piva