Seznam Native ve spolupráci s

Naladí nás

Jak barvy ovlivňují naše emoce?

Barvy v nás vyvolávají spoustu pocitů. Některé nás umí rozradostnit, z jiných se zase budeme cítit skleslí. Ovlivňují naši produktivitu v práci i způsob, jakým nakupujeme.

Na vnímání a rozlišování barev jsou naše oči uzpůsobené. Jednotlivé barvy od sebe oči dokážou rozlišit pomocí čípků, které se nachází na sítnici. Jednotlivé druhy čípků jsou citlivé vždy na určitou vlnovou délku světla. A každá barva není nic jiného než světelný paprsek o určité vlnové délce.

Na tom, jakým způsobem barvy vnímáme, má podíl i kulturní a společenské prostředí. Zatímco například v Evropě je barvou smutku černá, v Číně je to naopak bílá. Kromě vnějších vlivů ovlivňuje to, jak barvy vnímáme, také naše vlastní zkušenosti, vzpomínky či životní styl. Vnímání barev se navíc mění i v průběhu času. Například dříve bylo výstřední, pokud si muž oblékl růžovou košili. Dnes je to zcela běžné.

Červená barva má nejdelší vlnovou délku, konkrétně 720 nanomilimetrů. Naopak nejkratší, takřka poloviční vlnovou délku, má barva, kterou naše oko vnímá jako fialovou.1

Psychologie barev

Barvy působí na naši psychiku i chování. Už jen jejich základní rozdělení na teplé a studené předurčuje, jaký pocit v nás daná barva nejspíše vyvolá. Ty teplé nám dodají energii, ale také nám mohou zvednout krevní tlak. Ty studené nás naopak uklidní.2

S klidem a harmonií je spojována především modrá barva. Dokáže nás zrelaxovat a potlačit negativní emoce. Snižuje úroveň stresu a napětí. Podobně uklidňující účinky má díky spojení s přírodou i barva zelená. Opačně na nás působí červená. Žádná z barev nemá tak velký vliv na naše emoce jako ona. Odborníci, kteří se zabývají psychologií barev, říkají, že nás červená barva aktivuje a stimuluje. Také vytváří dojem dominance a důležitosti. Pohled na ni nám může zvýšit srdeční tep a krevní tlak. Vzbuzuje v nás pocit agrese, hněvu a nebezpečí. Je ale také symbolem žádostivosti, lásky a vášně. Podobně vnímáme i barvu oranžovou. Ta symbolizuje veselí, přátelství, ale také rozmar a vzdor.

Barvy léčí

Jelikož barvy ovlivňují to, jak se cítíme, mohou nás do jisté míry i léčit. Takzvaná kolorterapie využívá speciálně vybrané barvy k léčbě stresu, nespavosti, migrény či vysokého krevního tlaku.3

Rok 2024 patří broskvové

Barvou roku 2024 je broskvová Peach Fuzz. Jemná pastelová barva vystřídala tmavé odstíny fialové a magenty, které kralovaly předchozím letům. „Zvolili jsme barvu, která vyzařuje teplo a moderní eleganci,“ komentuje letošní výběr Leatrice Eiseman, výkonná ředitelka Pantone Color Institute. Společnost vyhlašuje barvu roku už 25 let. Tou úplně první se stala blankytně modrá. Vybraná barva v následujícím roce ovlivní nejen módní značky, ale i výrobce nábytku či automobilový průmysl.4

Víte, jaká je nejoblíbenější barva Čechů?

Správně

Modrá je nejoblíbenější barvou 42 % českých mužů a 26 % českých žen.5

Barvy domova

Při zařizování interiéru bychom si měli dát pozor na příliš výrazné kontrasty.

„Celý interiér, ať jde o dům nebo byt, by měl působit jako kompaktní celek,“ říká designérka interiérů Dana Veselá. „Je důležité umět barvy kombinovat. Doporučuji držet se pravidla tří barev – zvolit si dvě základní a třetí doplňkovou. A pozor, i bílá je barva,“ doplňuje. Musíme zohlednit i to, že se na barvy kolem nás budeme dívat dlouho a budou na nás působit. „Pozor si je třeba dát na barvy, které jsou zrovna v kurzu. Mohou nás totiž brzy přestat bavit. Svého času to byla třeba žlutá nebo mentolová. Je nutné řídit se pravidlem méně je více. Barvy, které máte momentálně v oblibě a víte, že vás mohou přestat bavit, používejte střídmě a pouze na doplňkovém vybavení domácnosti, jako jsou dekorativní předměty, povlečení, polštáře a podobně,“ říká designérka interiérů Lucie Knížetová. Při výběru barev je také dobré vědět, co v nás jednotlivé z nich vyvolávají.

Úspěšný byznys a produktivní zaměstnanci

Barvy hrají velmi důležitou roli i v pracovním prostředí. Některé z nich zaměstnance povzbuzují, jiné je mohou demotivovat a unavovat. „Do kanceláře se hodí barvy, které podpoří naši svěžest, kreativní náladu a soustředěnost. Je to ale i o individualitě každého, také s ohledem na profesní zaměření. Jinou kancelář potřebuje účetní, který pracuje s čísly a počty, jinou kancelář ocení zase kreativec v reklamní agentuře, který potřebuje podpořit originalitu a taky třeba odvahu,“ říká Knížetová. „Není nutné mít kanceláře v barvách logotypu či firemního manuálu. Zatímco kombinace černé a oranžové může vypadat dobře na hlavičkovém papíru, na stěnách a nábytku tomu tak být nemusí,“ doplňuje Knížetová.

Účinky barev na psychiku a náladu člověka se využívají i v marketingu. Výběr správných barev při vytváření vizuální identity firmy je naprosto klíčový. Barvy totiž mají schopnost ovlivnit vnímání produktu či značky. Modrá v zákaznících vytváří dojem důvěryhodnosti a stability, což může posílit jejich vztah k firmě. Černou a bílou si zákazníci spojují s luxusem a vysokou kvalitou.

Barvy mají schopnost ovlivnit i chování zákazníků. Díky výběru správných barev mohou firmy například u svých klientů vyvolat specifické emoční reakce a motivovat je ke koupi vlastního produktu.7 Například červená působí naléhavě a může podněcovat k impulzivním nákupům, proto je často používána během slevových akcí. Po produktech modré barvy zase sahají zákazníci, kteří touží po záruce kvality, kterou tato barva ve spotřebitelích vzbuzuje. Díky vhodně zvoleným barvám ve vizuální identitě se značka či produkt vryje zákazníkům snáze do paměti. Síla barev je tedy skutečně velká – v běžném životě i marketingu.

Zvolte si kvalitní barvy pro váš tisk

Vizuální identita společnosti by se měla propsat i do tištěných materiálů. Tam hraje klíčovou roli nejen volba tiskárny, ale i tonerů, na kterých tisknete. Proto je potřeba zvolit takové, které zajistí sytost a stálost barev a zároveň budou v tiskové kvalitě konzistentní.

Prémiové tonery pro všechny značky tiskáren

Úspora nákladů na tisk až 80 procent při zachování maximální kvality

Jednoduché objednání a spolehlivé doručení