Seznam Native ve spolupráci s

Nepochopení géniové a jejich vynálezy

Jaké objevy potřebovaly čas, aby je svět uznal?

Ne každý velký objev či vynález byl v historii přijat s nadšením. Mnozí géniové nebyli ve své době pochopeni a až čas ukázal, že jejich myšlenky byly správné. Jak dlouho trvalo, než mohl člověk vzlétnout do nebes? Proč lidé věřili, že je světlo ze žárovky může oslepit? A proč elektricky poháněná auta zažívají renesanci?

17. století
Galileo Galilei

A přece se točí!

Objevitel, který
riskoval svůj život

Galileo Galilei

Uspořádání vesmíru fascinovalo lidstvo napříč stoletími. Fyzikové a astronomové, kteří se snažili rozluštit, jak vypadá vesmír, to tehdy v silně křesťanské společnosti neměli lehké. Usilovali například o vyvrácení přesvědčení, že je Země placatá. A že naše planeta není středem vesmíru, ale je součástí něčeho většího.

17. století

Galileo Galilei:

Badatel, který skončil
v domácím vězení

Toskánský astronom a fyzik byl přesvědčený o své pravdě. Své teze neodvolal, a tak byl ve stáří postaven před soud. Vyhrožovali mu mučením a smrtí na hranici. Svá tvrzení o tom, že nebeská tělesa krouží kolem Slunce, a ne okolo Země sice nakonec odvolal, byl však uvězněn. Vzhledem k jeho pokročilému věku se mohl uchýlit do domácího vězení, kde na něj do konce života dohlížela inkvizice.

Věděli jste, že

před inkvizičním tribunálem měl Galilei údajně pronést v latině slavnou větu „A přece se točí“?

Podle jiných legend měl tuto větu napsat na zeď vězení. Zvláštní komise v roce 1992 rozhodla o tom, že by měl být rehabilitován. Téměř 350 let od smrti slavného astronoma.

18. století
Bratři Wrightovi

Touha po létání

Od Leonarda da Vinciho
až po první kluzáky

Bratři Wrightovi

Lidé odpradávna toužili vzlétnout do oblak. Sledovali hejna ptáků a přemýšleli, jak je možné, že tak lehce krouží na nebesích. Už v 6. století se v Číně pokoušeli vzlétnout. O to usiloval i umělec a vědec Leonardo da Vinci, který nakreslil více než 150 návrhů různých létajících zařízení. Žádný z nich však úspěšně nezrealizoval. Během bádání si někteří vynálezci všimli, že objekty mohou létat za pomoci horkého vzduchu. Tak mohly na svět přijít první horkovzdušné balóny, předchůdci letadel. Následovaly vzducholodě a různé typy kluzáků, které připomínaly draky a ptáky.

18. století

Bratři Wrightovi:

Sestrojili první letadlo
těžší než vzduch

Hodiny studia, obrovská píle a trpělivost dovedly bratry Wrightovy jako první až k nebi. Sestrojili motorové letadlo, které se dalo ovládat a bylo těžší než vzduch. Během prvního testování letadlo letělo 12 vteřin a urazilo téměř 37 metrů. I když popularita bratrů mezi širokou veřejností rostla, americká vláda neměla o vynález zájem. Své slávy se dočkali až v pozdějších letech při předvádění letů ve Francii. Tím tak bratři odstartovali éru cestování letadlem, jak ji známe dnes.

Věděli jste, že

když v roce 1969 letěl Neil Armstrong jako první člověk na Měsíc, vzal si s sebou do vesmíru i talismany?

Na misi Apolla 11 si vybral část látky z potahu křídel a kousek dřeva z vrtule prvního letadla bratří Wrightových.

19. století
T. A. Edison

Budiž světlo

Od svitu svíček až
k vynálezu žárovky

T. A. Edison

Jak vypadal život lidí před vynálezem žárovky? Po západu slunce se mohli spoléhat pouze na světlo z ohně. Louče, svíčky a olejové lampy byly později nahrazeny petrolejkami a lampami na zemní plyn. Ty dokázaly ozářit ulice i větší budovy. Opravdová revoluce však přišla o něco později.

19. století

Thomas Alva Edison:

Člověk, který rozsvítil svět

Jak dosáhnout stabilního světla trápilo téměř dvě desítky vynálezců po celém světě ještě před érou Thomase Alvy Edisona. Teprve on měl dostatek peněz na to, aby navázal na své předchůdce a vytvořil žárovku se závitem, kterou známe dnes. Tím odstartoval převratnou změnu, které ale spousta lidí nevěřila. Mnozí si například mysleli, že světlo ze žárovky může způsobit slepotu.

Věděli jste, že

ani Češi nezůstávali v objevech pozadu?

Vynálezce František Křižík zdokonalil obloukovou lampu. Díky jednoduchému elektromagnetickému zařízení mohla být elektrickými světly rozsvícena v roce 1883 i budova Národního divadla.

19. století
Tesla a Edison

Boj o střídavý proud

Válka dvou géniů, která
stála život zvířata i lidi

Střídavý proud

Doslova válku proudů zažila Amerika na konci 80. let 19. století. Thomas Alva Edison tehdy budoval první elektrárny. Stejnosměrný proud však nebyl vhodný pro přenos na delší vzdálenost. Nikolu Teslu, tehdy neznámého mladého inženýra, Edison pověřil tím, aby přišel na řešení. A tak vznikl střídavý proud. Dva géniové mezi sebou začali soupeřit.

19. století

Tesla a Edison:

Zlověstné praktiky géniů

Oba podnikatelé se nebáli uchýlit k praktikám, které nebyly cizí ani mafiánům. Pořádali veřejné přehlídky, na kterých proudy usmrcovali zvířata. Tak se zejména Edison snažil zdiskreditovat Teslu a jeho střídavý proud. A i když na nějaký čas bitvu Edison vyhrál, v současnosti se využívá jak stejnosměrného, tak i střídavého proudu.

Věděli jste, že

i o elektřině kolovaly nejrůznější fámy?

Lidé dříve věřili, že jde o nástroj ďábla. I majitelé restaurací museli zpočátku uklidňovat své zákazníky, že svícení elektřinou nepoškozuje zdraví.

19. století
Ford

Auta budoucnosti

Proč se elektromobily na dlouhou
dobu ztratily ze světa?

elektromobil

I když se o elektromobilech horlivě mluví hlavně až v posledních deseti letech, své místo na výsluní měly už v 19. století. První vozy vypadaly jako kočáry poháněné elektrickou energií. Technologie však neustále postupovala kupředu a vynálezci se předháněli, kdo vymyslí lepší model. Tak se začaly psát dějiny elektromobility. Vozy s elektrickým pohonem byly tehdy často rychlejší než ty se spalovacími motory.

Věděli jste, že

manželka Henryho Forda, majitele slavné automobilky Ford, používala elektromobil?

Na jedno nabití s ním ujela až 128 kilometrů. Forda přivedl k nápadu vyrábět vozy na elektropohon Thomas Alva Edison, který tehdy prováděl experimenty s akumulátory, které jsou pro tyto vozy zásadní. Elektromobilitou se tak automobilka Ford zabývá více než 100 let.

Nová naleziště ropy i modernizace vozů se spalovacími motory ale na nějakou dobu vytlačily výrobu elektromobilů a tím se zastavil i jejich vývoj. Až o několik desítek let později znovu vzrostl zájem o tyto tiché vozy. Proč tomu tak bylo? Mohli za to američtí astronauti, kteří se proháněli na Měsíci s elektrickým vozítkem. Elektromobilita tak postupnými krůčky zažívá renesanci a elektromobily vyrábějí automobilky po celém světě.

současnost

Počet elektromobilů roste

raketovým tempem nejen
ve světě, ale i v Česku

Ford

Na českých silnicích jezdilo v roce 2013 pouze 237 elektromobilů. O čtyři roky později to bylo již 1 525 vozů.*Vloni se počet aut dokonce zdvojnásobil a čísla stále rostou i v rámci Evropy.

* Zdroj: Český statistický úřad

S elektromobilem můžete vyrazit téměř kamkoli. A to zejména díky stále se rozšiřující síti nabíjecích stanic. Ještě před pěti lety ujely elektromobily na jedno dobití 100 až 150 kilometrů, v současnosti mohou dosahovat i přes 500 kilometrů.

Vozy poháněné elektřinou můžete levně a pohodlně nabít doma přes noc nebo přes den v práci. Toužíte vyrazit na delší cestu? Po Evropě je už více jak 220 000 veřejných nabíjecích stanic.

Věděli jste, že

nespornou výhodou je úspora na pravidelném servisu?

Nemusíte měnit olej ani olejový filtr. Brzdy díky rekuperaci vydrží déle. Díky svým konstrukčním vlastnostem mají obvykle větší interiér než klasické vozy a jsou také o poznání tišší. Elektromobil má navíc pod kapotou opravdovou sílu. Motor zabírá už od nízkých otáček, což zaručuje skvělý zážitek z jízdy.

Technologie jdou nezadržitelně kupředu, buďte u toho i vy.

Nemyslete v zajetých kolejích a přidejte se mezi ty, kdo ocení pokrok.

Pořiďte si nový plně elektrický vůz značky Ford Mustang Mach–E.

Užijte si tichý a elegantní zážitek z jízdy s dojezdem až 610 kilometrů.

Chci vyzkoušet