Seznam Native ve spolupráci s

Neviditelný design?

Bez něj byste si nedali čaj ani nenašli cestu z letiště

Je nedělní odpoledne, návštěva se usadila na pohovce a vy přinášíte konvici s čajem. Když ho rozléváte do hrníčků, vždy trochu skončí na stole i koláči, ať se snažíte sebevíc. Jsem já to ale nešika, říkáte si. Nebo může být problém jinde? Třeba v designu konvice?

Písmo v knize, kterou čtete hodinu, aniž by vás bolely oči. Balení bonbonů, které se otevře snadno a přesně tam, kde to očekáváte. Orientační systém na letišti, který vás vyvede ven, aniž byste se cítili ztraceně. Pokud nám věci slouží dobře, tak jejich design často nevnímáme.

Když designér dostane zakázku navrhnout židli, nezačíná skicami na papíru. Pozoruje, jak lidé sedí při jídle i během dlouhého pracovního dne. Všímá si, jak se liší potřeby dětí, seniorů nebo lidí s různými tělesnými proporcemi. A přemýšlí také o prostředí – bude stát židle u jídelního stolu, v kanceláři nebo na veřejném místě? Teprve pak se pustí do navrhování.

Řeší tvar opěradla, sklon sedáku, výšku nohou, materiál – to vše musí přirozeně vycházet z potřeb těla, aby židle splňovala nároky na zdravé sezení, neomezovala pohyb, byla stabilní, ale zároveň lehká. Když je prototyp hotový, židli otestují různí lidé. Designér pak podle jejich připomínek doladí detaily. A jak poznáte dobře navrženou židli? Nemusíte přemýšlet, jak si na ni sednout. Prostě se posadíte a cítíte se dobře, i když na ní strávíte několik hodin.

Pokud se místo kontaktu mezi produktem a lidmi stane místem tření, pak designér selhal. Když naopak lidé díky kontaktu s produktem získají větší bezpečnost, pohodlí nebo jsou prostě jen spokojenější, pak designér uspěl.

Henry Dreyfuss, americký průmyslový designér

Michael Thonet První design pro masy 1859

Michael Thonet v roce 1859 dokázal navrhnout a vyrobit židli tak, aby byla lehká, levná, odolná a dala se snadno přepravovat. A to díky tomu, že vymyslel způsob, jak ohýbat dřevo pomocí páry. Dnes už ikonická thonetka, tedy židle č. 14, se skládala jen ze šesti dílů a několika šroubů. Šlo o jednu z prvních sériově vyráběných židlí, která byla cenově dostupná. Navíc šla zabalit do menšího balíku, takže ji bylo možné exportovat do celého světa. Thonet už tehdy vymyslel způsob výroby i doručování nábytku, který dnes využívají i velké nábytkářské firmy.

Ladislav Sutnar navrhoval porcelánové šálky s uchy, které se dobře drží, konvice s výlevkami, které nekapou, i talíře s okraji, které se pohodlně skládají do komínku. Každá křivka porcelánu měla svůj důvod a její tvary vycházely z čistých linií. Když Sutnar emigroval do Spojených států, stal se jedním z průkopníků moderní vizuální komunikace, která nás obklopuje dodnes. Vymyslel orientační systém pro výstavy, kde barevné body a šipky vedly návštěvníky intuitivně správným směrem. Navrhl i telefonní seznam pro New York, ve kterém se lidé snadno orientovali.

Ladislav Sutnar Místo ornamentu funkce 1930

Jindřich Halabala Nábytek, který se přizpůsobí 1956

Jindřich Halabala přišel s nápadem, že by se vybavení bytu mělo přizpůsobit prostoru i situaci. Jeho sektorový nábytek řešil potřebu lidí, kteří žili v malých bytech. Myšlenka kombinování jednotlivých kusů podle vlastních potřeb byla v té době revoluční. Šlo třeba o výklopné stolky, úložné prostory nebo rozkládací mechanismy, které umožňovaly využít každý centimetr prostoru. Jeho skříňky se daly jednoduše kombinovat a přestavovat. Křesla bylo zase možné rozložit a stojací lampa měla poličky či odkládací stolek.

Designérka Anna Marešová se do povědomí veřejnosti zapsala kolekcí intimních pomůcek. Když je navrhovala, nešlo jí o provokaci. Vadilo jí, že často vypadají jako levné hračky z plastu. Proto chtěla vytvořit něco funkčního a krásného. Marešová se podílí také na proměně pražské lanovky na Petřín. Nové kabiny, které navrhla, budou vzdušnější a mají výklopná sedadla, takže prostor zůstává otevřený. Inspirovala se také atmosférou Petřína, který je známý jako místo pro zamilované. Když se budou kabiny míjet, jedna mrkne světly a kabinu té druhé na okamžik zalije červené světlo, začervená se.

Anna Marešová Mrkací lanovka 2022

Vítek Škop Rozhýbané učebnice 2019

Grafický designér Vítek Škop mění způsob, jakým se děti učí fyziku. Jeho Vividbooks propojují svět tištěných pracovních listů s rozšířenou realitou a ukazují, že fyzika může být fascinující, hravá a snadno pochopitelná. Na papírových listech s pomocí telefonu, tabletu nebo počítače ožívají černobílé kresby a mění se v barevné animace. Žáci navíc mohou měnit děj na obrazovce, sledovat fyzikální jevy, a především pochopit zákony fyziky skrze vlastní objevování.

Designérka Alena Konečná věří, že i zdravotnická pomůcka může být krásná. Navrhla proto stolek s vestavěnou terapeutickou lampou, který propojuje terapeutickou funkci s elegantním doplňkem do interiéru. Stolek má v sobě zabudované speciální osvětlení, které simuluje denní světlo, a tím pomáhá lidem trpícím poruchami spánku, sezonními depresemi nebo chronickým nedostatkem slunce.

Alena Konečná Světlo a stolek v jednom 2022

Jan Černý Olympijská móda 2024

Módní návrhář Jan Černý stojí za nástupní kolekcí pro české sportovce na loňských olympijských hrách v Paříži. Při její tvorbě vycházel nejen ze sportovní módy, ale i z atmosféry na nábřeží řeky Seiny, kde měl ceremoniál proběhnout. Během zahájení se tak ve větru rozevlály pláště inspirované baloňákem i francouzským trenčkotem. Inkoustově modrý potisk, který připomínal Rorschachovy testy, odkazoval na tvorbu výtvarníka Vladimíra Boudníka. Kolekce vzbudila pozornost i v zahraničí, magazín Time ji zařadil mezi tři nejlepší na světě.

Zažít design

Nábytek z ohýbaného dřeva i model mrkající lanovky můžete zažít naživo na pražském Designbloku. Jde o největší festival designu ve střední Evropě. Na jednom místě si tu můžete prohlédnout autorské šperky, módu a také produktový design. Tématem letošního ročníku je odvaha experimentovat, riskovat, překračovat hranice mezi obory i generacemi.

„Odvaha je jednou z nejdůležitějších ingrediencí kvalitního designu. Z pohledu Designbloku tkví ve snaze jednotlivých vystavujících posouvat své dílo dál, jít na neprobádaná území, využívat nejen tradičních řemesel, ale pronikat i do nových technologií,“

říká ředitelka festivalu Jana Zielinski.

Chci na DesignblokChci se dozvědet více