Seznam Native ve spolupráci s

Očistná lázeň pro motor

Proč ventilům a pístům škodí karbonové usazeniny a jak se jich zbavit

Zanášení motoru karbonem plošně postihuje snad všechna auta. Znamená to, že v motoru se postupně hromadí usazeniny, které pak jeho činnost ochromí. Oprava vyjde na tisíce korun.

Ačkoli moderní spalovací motory pracují s vysokou účinností, ani u nich nelze vzniku povlaku zcela zabránit.

Žádný motor nedokáže spálit přesně to množství paliva, které se do něj dostane. I v dokonale funkčním motoru provozovaném ve vhodných podmínkách bude proto postupně vznikat vrstva usazenin. Testy ukazují, že stačí jen několik hodin chodu zcela čistého motoru, aby se na povrchu pístů vytvořil znatelný karbonový film. Tvorbě usazenin tedy zabránit nelze, je ale možné jejich množství eliminovat a zajistit, aby nezůstávaly v motoru.

Vzniká karbonový povlak najednou nebo postupně?

Můžeme tu použít jednoduchou analogii s obyčejným plechem na pečení a troubou. I když po každém pečení ve vysoké teplotě plech důkladně omyjete, postupně na něm vzniknou místa s velmi těžko odstranitelnými připáleninami. A provoz auta se spalovacím motorem se tomu vlastně velmi podobá. Usazeniny vytvářejí jemný film, který je ze začátku pouhým okem téměř neviditelný. Postupem času, jak se s autem jezdí, se ale vrstva usazenin stále zvětšuje.

Jaké motory na karbonové usazeniny trpí nejvíce?

Problém se týká jak zážehových, tedy benzinových, tak i vznětových čili naftových motorů. Záleží na tom, jak má motor navržené systémy řízení emisí, jak účinné má spalování a také to, v jakém je stavu. V neposlední řadě pak na to má vliv i to, jaké palivo se natankuje.

Usazeniny vznikající na sacích ventilech jsou největší problém u motorů s přímým vstřikováním. V nich nemůže ventily omývat směs benzinu se vzduchem, neboť benzin je vstřikován přímo do válce. Ale postihuje to i motory s nepřímým vstřikováním. Zejména takové, které kvůli netěsným pístním kroužkům či netěsným dříkům ventilů spotřebovávají olej.

Usazeniny jsou problémem jak u nových, tak i u starších aut. U těch starších, v jejichž motorech se postupem času vytvořila větší provozní vůle, může být tento problém ještě výraznější. Záleží také na přístupu majitele auta, kvalitě servisu, použitém oleji a mnoha dalších faktorech. Jedním z nich je samozřejmě i používané palivo. Běžná paliva tvorbě usazenin nijak nebrání. Jiné je to u těch, která obsahují speciálně vyvinutou čisticí příměs. Takzvaná aditivovaná paliva právě díky příměsi pomáhají nejen bránit vzniku nových usazenin, ale umí dokonce již existující povlak v motoru rozpouštět.

Kde se v motoru usazeniny tvoří?

Usazeniny vznikají nejčastěji přímo na pístech, ale u některých spalovacích motorů, především těch s přímým vstřikováním paliva, se hromadí také na sacích ventilech. U motorů s nepřímým vstřikováním paliva totiž sací ventily do jisté míry očišťuje směs benzinu se vzduchem. Ovšem motory se vstřikováním přímým se na to spoléhat nemohou. Přes ventily prochází pouze nasávaný vzduch, se kterým se palivo smísí až ve válci.

Sedimenty se chovají jako mořští koráli

Usazeniny, které se tvoří na jednotlivých součástech motoru, mají při pohledu pod mikroskopem porézní, houbovitou strukturu a mají tendenci na sebe vázat další nespálené palivo. Pokud se motor nečistí, usazeniny se na sebe vrství jako koráli v moři. Problém je to zejména pro citlivé části motoru, které musí pracovat s mimořádnou přesností.

Co mohou
usazeniny způsobit?

Záleží na tom, kde tyto usazeniny vznikají. Povlak na vstřikovacích tryskách zhoršuje schopnost vytvořit ve válci ideální směs pro hoření. Řídicí jednotky motorů se na to snaží adaptovat například prodlužováním doby vstřiku, ale to nejde dělat do nekonečna. Postupně se tak snižuje výkon motoru, roste spotřeba paliva a zároveň se zhoršují emise. A s tím se ještě umocňuje celý problém, neboť dochází k nedokonalému hoření. Takže emisí, a tím pádem i usazenin, vzniká víc. Ucpané vstřikovače se mohou nevratně poškodit a pak se musí vyměnit, což je u moderních aut velmi drahá oprava.

Velmi nebezpečné jsou i usazeniny na pístech. Vznikají na nich jakási horká ohniska a v určitých jízdních režimech právě na těchto bodech může dojít k nežádoucímu hoření nasáté směsi či vstříknutého paliva. Směs ve válci tak může hořet ještě před zážehem zapalovací svíčkou, takže dochází ke stejnému efektu, jakému se říká „klepání“ motoru. Moderní motory jsou sice vybaveny senzory klepání, které umí upravit předstih zážehu a bohatost směsi, ale před těmito nechtěnými samozápaly paliva jednotku zcela neochrání. Samozápaly paliva mohou motor úplně zničit.

Jak se usazenin v motoru zbavit?

Používá se několik metod odstranění usazenin v motoru, a to chemických i mechanických. Servisy nabízejí obvykle službu souhrnně pojmenovanou jako „dekarbonizace motoru“, ale jednotlivé postupy se mohou lišit. Například pro čištění pístů a vstřikovačů se používá speciální přísada do oleje a paliva, k odstranění usazenin v sacích kanálech a na ventilech je potřeba použít mechanické přípravky. Oblibě se těší například otryskání drcenými skořápkami ořechů. Ale používají se i jiné postupy, které jsou časově i finančně náročné. Ačkoli mohou tyto servisní zásahy pomoci, nejsou trvalé. Usazeniny se pak zase začnou v motoru hromadit jako dříve.

Mezi palivy jsou značné rozdíly

Pohonné hmoty můžeme tankovat buď s aditivy, nebo bez nich. Aditiva do benzinu i nafty jsou vysoce koncentrované sloučeniny, které se do základních normovaných paliv z rafinerií dodávají pomocí speciální technologie. Ty prodejce paliv může, ale nemusí přidávat. Právě aditivace výrazně odlišuje jednotlivé značky a paliva. Vývoj aditiv je složitý, několikaletý proces, jehož velkou část zabere testování. Vývojáři při něm sledují aktuální inovace, ale myslí i na majitele starších aut. Některé vlastnosti paliv lze aditivací ovlivnit, ale jiné nikoli.

Naftové motory oproti těm benzinovým jsou však na tvorbu usazenin náchylnější. Jsou citlivější zejména na krátké jízdy, čas od času je užitečné motor pořádně projet v otáčkách nad 4 000. Pokud navíc máte auto s filtrem pevných částic, které dokáže indikovat jeho probíhající regenerační cyklus, určitě ho nepřerušujte. Jen díky pravidelné a správné péči o motor můžete jezdit efektivněji, úsporněji a s nižšími emisemi.

Tankováním kvalitního paliva s aditivy předejdete problémům s motorem zaneseným usazeninami

100 let

Společnost Shell má více než 100 let zkušeností s vývojem vlastních pohonných hmot. Každé nové generaci paliv předchází dlouholetý výzkum a testování, na kterém se podílejí stovky specialistů. Při testování vlastních benzinových aditiv v roce 2014 specialisté ze Shell najezdili více než 300 000 kilometrů a spotřebovali při tom 40 000 litrů paliva.

Shell V-Power

Vývoj nové generace paliva Shell V-Power byl veden potřebami starších, ale i nových motorů, které jsou menší a palivo je v nich vystaveno vyšším tlakům a teplotám než v minulosti. Za těchto podmínek je proto důležité zajistit jeho co nejdokonalejší spalování, aby se na klíčových částech motoru a palivového systému netvořily karbonové usazeniny.

„Shell V-Power 100% čistí klíčové části motoru a plně omlazuje jeho výkon.“
Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v České republice

Inovativní směs Shell V-Power je nejvyspělejší palivo, které společnost Shell doposud vyvinula

  • 100% čistí důležité části motoru od karbonových usazenin.
  • Obsahuje vyšší množství prospěšných aditiv, která plně omlazují výkon motoru.
  • Udržuje během provozu klíčové části motoru čisté.
  • Je vhodné i pro starší typy motorů.