Seznam Native ve spolupráci s

Poznátezákeřnou ojetinu?

Kvíz

Ročně se v Česku prodá přibližně čtyřikrát více ojetých aut než nových.

Kultura jejich prodeje se u nás postupně zlepšuje, pořád však lze narazit na špatná auta, která mohou nového majitele pořádně potrápit. Vyzkoušejte si, jestli dokážete odhalit vady ojetiny a poznat, od jakého auta dát raději ruce pryč.

Karoserie

Stav karoserie toho o autě prozradí hodně.

Zkušený mechanik si vezme měřák tloušťky laku a hned ví, který díl se opravoval, přestříkal nebo rozebíral. Neznamená to přitom, že by auto po menší nehodě muselo být automaticky pastí na nového majitele. Pokud byl vůz opravený kvalitně v souladu se servisními postupy výrobce a pomocí kvalitních dílů, není třeba se ho bát.

Varovat by nás však vždy měla například karoserie napadená korozí. Ta zejména u vozů do stáří pěti let značí nekvalitní výrobu, ale také třeba špatně opravenou bouračku, tak pozor!

Kategorie 1 / 4

Plechové díly karoserie mají odlišný odstín

karoserie
1

/5

Šrouby blatníků jsou zřetelně odřené a zrezlé

karoserie
2

/5

Na sklech auta jsou jiné výrobní kódy

karoserie
3

/5

Dveře auta nejdou snadno otevřít a zavřít

karoserie
4

/5

Poškozená střecha po kroupách je:

karoserie
5

/5

Interiér

Stav interiéru toho o autě dost napoví. A také o jeho bývalém majiteli.

Kvalita aut se velmi liší a jsou vozy, které umí i po třech stovkách tisíc najetých kilometrů vypadat pořád dobře, jiné už působí po sto tisících kilometrů, jako by patřily do šrotu. Přesto existují některé neklamné známky toho, že s autem nebo třeba s údaji o stavu jeho tachometru něco není v pořádku.

Interiér také nekontrolujte pouze zrakem. Ucítíte-li například zápach z cigaret, chtějte přinejmenším velkou slevu – z auta po kuřákovi se tato nepříjemnost dostává velice obtížně. A rovnou zkontrolujte, zda nejsou propálené sedačky, koberce a stropnice.

Kategorie 2 / 4

Sedačka má potrhané čalounění a je prosezená

interiér
1

/5

Sedačka řidiče má jiný odstín a lepší stav čalounění než zbytek interiéru

interiér
2

/5

V zavazadlovém prostoru jsou poškrábané plasty a čalounění

interiér
3

/5

Auto má stopy po blátě pod čalouněním, rezivějící uchycení sedaček a smrdí zatuchlinou

interiér
4

/5

Na přístrojové desce svítí po nastartování mnoho červených kontrolek

interiér
5

/5

Motor a převodovka

Jedná se o tu nejdůležitější součást auta. A bohužel také nejdražší, takže oprava jakékoli větší vady může být hodně nákladná.

Autům s vážnými mechanickými vadami motoru a převodovky se proto raději vyhněte. Pokud by vás přesto lákala jejich nízká cena, myslete na to, že nová převodovka nebo motor může převýšit celou cenu ojetého auta.

I zde se můžeme setkat s běžnými vadami, které lze poměrně snadno opravit, jako jsou menší úniky oleje kolem těsnění nebo opotřebovaná spojka. Naopak mezi vážné vady, které znamenají stopku, patří například průnik vody nebo oleje do motoru signalizovaný vysokou kouřivostí. Také škubání převodovky či vypadávání rychlostí je vysoce varovný signál. Moderní automatické převodovky musí fungovat velice plynule a spolehlivě, a pokud tomu tak není, ceny za jejich opravy jsou astronomické.

Kategorie 3 / 4

Motor se při startování točí, ale nechce nastartovat

motor a převodovka
1

/5

Motor je umazaný od oleje, ale běží normálně

motor a převodovka
2

/5

Z výfuku se valí hustý šedomodrý nebo bílý dým

motor a převodovka
3

/5

Po nastartování se z motoru ozývají kovové rány

motor a převodovka
4

/5

Automatická převodovka při řazení škube, otáčky po přidání plynu kolísají

motor a převodovka
5

/5

Podvozek, brzdy a pneumatiky

Díly podvozku podléhají přirozenému opotřebení.

Záleží samozřejmě na tom, kde a jak auto jezdilo a jak kvalitní díly jsou použité. Smiřte se ale s tím, že více ojetá auta už budou potřebovat investici do oprav podvozku a brzd.

Pokud se jedná o sjeté brzdy nebo korozi kotoučů, pak opravu snadno vyřeší každý servis. Přesto je to pro kupujícího důvod jednat o slevě. Rozhodně větší problém představuje vůle v řízení – může jít o velice drahou závadu převodky řízení, takže takové auto raději nebrat!

Kategorie 4 / 4

Při brzdění se ozývá bouchání a třese se volant

podvozek, brzdy a pneumatiky
1

/5

V řízení je vůle

podvozek, brzdy a pneumatiky
2

/5

Každá pneumatika je jinak sjetá

podvozek, brzdy a pneumatiky
3

/5

Při přejezdu nerovností se auto rozhoupe a chvíli trvá, než se houpat přestane

podvozek, brzdy a pneumatiky
4

/5

Při jízdě je slyšet bouchání, které je závislé na rychlosti

podvozek, brzdy a pneumatiky
5

/5

0
bodů

Při nákupu ojetiny můžete mít šťastnou ruku, ale také vám reálně hrozí, že si domů místo auta přivezete tunu šrotu. K nákupu si přizvěte odborníka a nakupujte u spolehlivých prodejců, kteří nabízejí prověřená auta a umožňují vrácení nebo výměnu vozu.

Jistotu vám dodá odborník

I když spoustu věcí odhalíte s dobrou přípravou sami, vždycky bývá lepší vzít si na pomoc odborníka, který ví, na co se zaměřit. Šikovní mechanici pracují i s diagnostikou, takže umí vyčíst chybové kódy a spoustu užitečných informací z řídicí jednotky vozu. Pomohou vám odhalit i takové vady, se kterými sice možná dojedete domů, ale nejspíš neprojdete přes STK.

Bezpečný nákup je u Direct auto samozřejmostí. Nabízíme jen prověřená auta s možností vrácení do 3 dnů nebo výměny do 14 dnů.

Chci se dozvědět víc