Seznam Native ve spolupráci s

Pravdivý příběh české nativní reklamy a jejího krále

Byl vlahý červnový večer roku 1990, když se v malém městečku v kraji proslulém grilovanými makrelami narodil Ondřej Sitta. V té době se nikdo nepodivoval nad tím, jak se staly makrely připravované na ohni tradičním a vyhlášeným jídlem moravského města, když přitom pochází z moří u Finska či Grónska, kam pronikly díky vzestupu průměrné teploty na severní polokouli na konci 10. století. Stejně tak nikdo nevěděl, že se svět nativní reklamy má zakrátko nadobro změnit.

Tíha života v nesvobodném socialistickém Československu Ondřeje jen těsně minula. Bylo to ostatně období pro reklamu ne moc příznivé. Totalitní režim, který začal únorovým převratem v roce 1948, přistřihl svobodnému podnikání křídla a vše bylo v područí státní propagandy. To změnila až sametová revoluce v roce 1989, která čtyřicetiletí útlaku ukončila. Původ názvu „sametová“ ovšem není dodnes jednoznačně vysvětlen, neboť tato vlasová tkanina v něm žádnou roli nehrála. S odstupem let je ale nutné uznat, že originální název revoluce patrně předznamenal nástup kreativního myšlení i v reklamě.

Co je nativní reklama?

Nativní reklama svou formou i funkcí co nejpřirozeněji zapadá do vzhledu, obsahu a fungování média, ve kterém je umístěna.

(zdroj: IAB Playbook)

Pátrání po původu nativní reklamy nás nicméně vrací do Zábřehu na Moravě. Malý Ondra tam zažíval dobrodružství jako každý jiný kluk – byl zvídavý, neposedný a neustále něco vymýšlel. Podle jednoho nejmenovaného zdroje byl dokonce nadějným hráčem stolního tenisu (informaci se ovšem nepodařilo potvrdit z nezávislého zdroje a sportovní anály o tom mlčí, poznámka autora).

Zásadní změnou v jeho životě bylo seznámení s Dessi, dívkou jeho srdce. Tehdy Ondra poprvé zakusil sílu svého hlasu a objevil v sobě schopnost přesvědčit druhé. Její srdce si získal zdánlivě nekonečným proslovem plným barvitě líčených příběhů. V té době se stalo jeho životním mottem rčení „Sky is the limit“.

Jakmile Ondra zjistil, že mu přesvědčování lidí jde stejně jako dýchání, nabral jeho život rychlý spád. Nešlo to jinak, jeho životním posláním se stala reklama. A jeho zvídavá povaha jej zavedla do světa na zkušenou. Studoval v Austrálii i Anglii, vyzkoušel si přímý prodej ode dveří ke dveřím a díky chytré twitterové lsti nakonec získal práci v londýnské marketingové agentuře.

I když tam strávil jen dva roky, stihl realizovat stovky světových kampaní, jak potvrdilo několik členů jeho pozdějšího týmu. „Jeho kampaně byly neuvěřitelné. Na poradách nám o nich často vyprávěl s leskem v očích,“ shodovali se kolegové. Někteří z nich obdivně dodávali: „Nechápeme, jak to mohl všechno stihnout. Pokaždé přišel s jinou verzí kampaně.“

Návrat do Česka

Na začátku roku 2017 se do rodného kraje nevrátil jako Ondřej, ale už jako Andy. Místní na něj volali Ondro, Ondro, jak ses v té Americe měl? On už na své staré jméno ale neslyšel. Andy se své nabyté zkušenosti rozhodl zužitkovat v Praze a malé cíle si rozhodně nekladl. Vstoupil do největší české technologické firmy plné drátů a mikroprocesorů s jediným posláním – změnit svět české reklamy. Tehdy však netušil, co všechno jej čeká.

“Sky is the limit”

Andy Sitta

Jak šel Andy Seznamem

Únor 2017

Nastupuje do Reklamní divize, kde má na starosti hledání cest, jak lépe monetizovat reklamní produkty a další služby Seznamu. Kolegové na reklamě si ho hned všímají, hodně se ptá a nechápe, proč něco nejde, když je to tak jednoduché. Jeho první nadřízený, Petr Daneš, vzpomíná: „Když mi při výběrovém řízení opravil chybu v zadání, tak mi bylo jasné, že práce s ním bude stát za to.“

Březen 2018

Ne, ne a ne. Nic jiného Andy od kolegů neslyší. Pak ale v potemnělé zasedačce jeden znavený kolega zašeptá „ano“, a to Andymu stačí. Vzniká tak první Seznam Native!

Tvorba článku Velká a šílená story rodu Gettyů způsobí i velkou a šílenou story v řadách Seznamáků. „Pamatuji si, že jsem musela začít kódovat ještě v průběhu kreslení grafiky a první demo na webu Seznam Zpráv bylo vyloženě na facku,“ říká kodérka Veronika Lipusová. Klient za to týmu posílá kanystr na naftu s logem HBO. Autor první grafiky Radek Moravec si ho pro jistotu dodnes bere s sebou do auta, když vyjíždí na teambuildingy.

Prosinec 2018

Andy se oficiálně stává projektovým manažerem Nativů, které se brzy mají roztočit ve velkém. Přichází totiž novinářka Kristýna Ročkai. Paradoxně ji nestresuje množství článků, které má napsat, ani neúprosné deadliny. „Nejhorších bylo těch 20 minut týdně, kdy jsem pod dohledem Andyho musela doplňovat čísla do reportu. Motivace byla jasná, bylo potřeba dělat tolik projektů, aby nám schválili další headcount a já už tohle peklo nemusela prožívat.“

Září 2019

Týmu se daří, vznikají desítky Nativů. Andyho už znají všichni obchodníci v Seznamu i organizátoři konferencí. Je jasné, že tenhle vlak se jen tak nezastaví, a tak do týmu nastupuje projektová manažerka Jitka Damková. Díky Jitce si Andy mohl později konečně trochu oddychnout a vyrazit na dovolenou. „Když nám tehdy předával, co všechno je potřeba udělat, tak se mi orosilo čelo jako nikdy před tím,“ vypráví Jitka. „Všechno bylo zpožděné a ideálně se mělo začít dělat už před měsícem.“ Andy ale nikdy nezapochybuje, že by jeho tým něco nezvládl. Důvěra ve své lidi ho nikdy neopustí.

Květen 2020

Na místo obchodního ředitele Seznamu nastupuje Tomáš Búřil. Říká se, že ještě dříve, než si z podpory přinesl notebook ke svému stolu, tak věděl, co je Seznam Native. „Andy mě na Twitteru sleduje od roku 2014, jak mohl vědět, že se mu to bude hodit? Trochu mě to děsí,“ přiznává Tomáš.

Krátce poté vzniká nové oddělení speciálních projektů, které má mimo jiné na starosti spolupráce s redakcemi. I tam se dokázal Andy infiltrovat. „Pro mnohé byl v té době jen nějaký týpek s předraženým formátem, který nebude nikdo chtít,“ vzpomíná Dana Pošarová, konzultantka content marketingu. Dnes se tomu názoru hlasitě směje, aby zakryla, jak moc se mýlila.

Září 2020

Den D, respektive SBS. Prvního září je oficiálně představeno Seznam Brand Studio. Velký krok pro Seznam, ještě větší pro Andyho. Věci dostávají rychlý spád.

V průběhu září navíc spatří světlo světa vůbec první Advertorial. „Sice vyšel jako Seznam Native Light, protože to obchodník prodal dřív, než byla hotová šablona, ale i tak to byl úžasný okamžik,“ potvrzuje bývalá projektová manažerka Karolína Otevřelová.

Listopad 2020

Bez videa dělat brand nejde! Křičí Andy a zakládá videotým. „Sice trvalo půl roku, než jsem vzal do ruky kameru a něco skutečně natočil, ale výplatu jsem i tak dostával,“ směje se tehdejší videomaker Matouš Vaněk. A skutečně, v září dalšího roku vzniká pod hlavičkou SBS první seriál na Streamu.

Prosinec 2020

Dárky ten rok přicházejí už před Štědrým dnem. Úsilí celého týmu a jedinečné projekty nemohly zůstat nepovšimnuty. První stříbrná medaile v IMC Czech Awards 2020 za projekt pro značku Crestyl je navíc jen předzvěstí dalších úspěchů.

Daří se realizovat první skutečné brandové měření. Manažer dat a výzkumu Miloš Uldrich si na první setkání s Andym pamatuje naprosto přesně: „Chodil jsem za RTB tým do Palírny na schůzky a motal se tam takovej mladej kluk v kloboučku. Viděl v měření budoucnost a Brand Lift chtěl používat na všechno.“

Leden 2021

Skutečný gamechanger pro Andyho nastává na nový rok. Do týmu nastupuje stratég Honza Čapek. „Když jsem na pohovoru prezentoval ukázkový návrh kampaně, Andy měl v očích slzy, jak byl dojatý,“ doplňuje Honza (informace v tomto odstavci se nepodařilo ověřit z nezávislých zdrojů a marketingové anály o tom mlčí, poznámka editora). To ale ještě netušil, že to, co si vymyslí v prezentaci, se bude i realizovat. Vznikla první kampaň se zapojením Map, fotbalový seriál na Seznam Zprávách nebo třeba livestream slavnostního vyhlášení ekologické soutěže na homepage Seznamu. „Andy si odjel na dovolenou a my tady museli otáčet satelitem, aby se to odvysílalo. Stálo to ale za to!“

Březen 2021

Daří se i Advertorialům, které má na starosti Lucie Fumfálková. „Psala jsem jeden za druhým, někdy i druhý za prvním a hlava mi z toho šla kolem,“ líčí Lucie a dodává: „Asi po roce jsem si chtěla vzít volno, Andy se tomu nejdřív hrozně divil, ale nakonec svolil a začali jsme budovat tým zaměřený na Advertorialy.“

Leden 2022

Pokračuje se ve velkém tempu, přibývají projekty, zkvalitňují se výstupy a tým dále roste. Další posilou se stává Stanislav Tošner, který postupně přebírá správu kampaní. „Tehdy jsem v Seznamu zvažoval co dál a po krátkém rozhovoru s Andym jsem měl pocit, že rčení ‚Sky is the limit‘ jsem chápal opravdu velmi omezeně.“

Březen 2022 & Květen 2023

Březen 2022 a následně i květen 2023 se stávají symboly úspěchu i na mezinárodní úrovni. Seznam Brand Studio boduje v soutěži Native Advertising Awards v Kodani, kde měří síly studia velkých mezinárodních domů, včetně BBC či New York Times. Andy se svým týmem tam dokazuje, že i s malými rozpočty jde hrát velké divadlo.

Mezinárodní ocenění

Nejlepší studio roku 2021, druhé nejlepší studio roku 2020 a třetí nejlepší (velké) studio roku 2022.

Nejlepší marketér nativní reklamy 2022 a nominace v roce 2021 (v dalších letech byl údajně vydán „Lex Andy“, aby ocenění mohli získat i méně talentovaní marketéři z jiných studií).

Dalších 29 medailí za kampaně, z toho 14 zlatých. Jen v roce 2024 získalo Seznam Brand Studio 14 medailí. Když tým z vyhlášení odcházel, tak ho musela doprovázet ochranka.

Stříbrná medaile za výzkumný projekt v roce 2022.

Říjen 2023

Seznam Brand Studio pomáhá s brandovou komunikací firmám, ale trochu zapomíná na tu svoji. „Logo máme, ale kde je sakra značka?“ diví se Art Director Pavel Hluchý a okamžitě začíná tvořit něco jako vizuální identitu.

Duben 2024

17. 4. 2024 ve 14 hodin, 20 minut a 24 sekund mačká kodérka Jana Koudelková magické tlačítko a web Seznam Brand Studia je konečně spuštěn. „Byl to podobný pocit, jako když Česko vyhrálo Nagano. Dlouho jsme tomu nevěřili, ale pak to tu prostě bylo,“ říká třesoucím se hlasem Jana.

Červen 2024

Andy s týmem vyráží na služební cestu do Londýna. Agenturu, ve které údajně pracoval, se navštívit nedaří, ale exkurze do BBC Storyworks se povedla a na Andyho taneční kreace v londýnském „obýváku“ dlouho nikdo nezapomene. Služebka navíc znamenala i křest ohněm pro novou office manažerku Janu Hanusovou. „Můj první úkol? Za půl dne zorganizovat cestu do Londýna. Bez tlaku, že jo,“ směje se Jana. „Bylo to něco mezi rychlokurzem cestovního ruchu a olympiádou v multitaskingu.“ Všichni se vrátili, takže i to lze považovat za úspěšný projekt.

Březen 2025

Dobrodružná povaha a chuť dělat nové věci přivádí Andyho k zásadnímu kroku. Dospívá k názoru, že nastal čas šířit evangelium nativní reklamy do celého světa. „Přece i jiné národy mají právo na skvělou reklamu!“ Překvapenému Miroslavovi Matějkovi při předávání pomyslné štafety Seznam Brand Studia řekl: „Spojte se a buďte šťastní.“ Mirek, jak je jeho dobrým zvykem, odvětil: „Jasně, to není problém!“

0×

Seznam
Native

0×

Seznam
Advertorial

+0

milionů
zobrazení

K tomu vznikly stovky neotřelých nápadů a desítky kampaní, které zahrnovaly vše od videa přes podcasty až po neobvyklé využití seznamáckých služeb.

Andy se ale činí i mimo práci. Doma má dva super kluky Samíka a Natyho a ženu Dessi. Právě oni jsou jeho hnacím motorem, energií, která mu pomáhá dobíjet baterky. Dessi ale potvrzuje, že Seznam Brand Studio pro Andyho nebyla jen práce. „Jeho cílem nebylo vytvořit malou kopii zahraničních studií, měl vysoké ambice a jak tým narůstal, tak se jeho vize začaly rychle naplňovat. Áčkoví hráči totiž přitahují jiné áčkové hráče, takže netrvalo dlouho a SBS se dostalo na světovou špičku.“ Sice to stálo nějaké ty vrásky navíc a pár vytrhaných vlasů (pár je relativní pojem, pozn. autora), ale Andy by určitě neměnil. „Občas jsem zaslechla věty typu ‚To letadlo by nám ale Ivo mohl půjčit, ne?‘ nebo ‚Za jak dlouho smyje déšť bláto z auta v Pařížské?‘. Věděla jsem, že právě podobné projekty a čirá kreativita Andyho naplňují. Stejně jako ho naplňovali lidi, které měl v týmu.“

Něco jako
klientská sekce

Chci, abyste na mě nezapomněli

Nezapomeneme!
Něco jako kolegové