Seznam Native | ve spolupráci s

Proč Češi tolik touží podnikat a jak uspět s vlastní firmou?

Touha po nezávislosti, být svým vlastním pánem a živit se tím, co je baví. To jsou nejčastější důvody, proč lidé chtějí podnikat. Jak se čeští podnikatelé poprali s důsledky pandemie a jaký je recept na úspěch v podnikatelské džungli?

Proč se Češi nebojí podnikat

Kolik lidí se rozhodlo založit si živnost?

* Zdroj: Analýza společnosti CRIF, 2021

64 599

Tolik přibylo v loňském roce živnostníků v Česku.
Jedná se o nejvyšší nárůst od roku 2012.

38 306

Tolik živnostníků ukončilo své podnikání.
To je nejméně za posledních 10 let.

88 524

Tolik podnikatelů přerušilo svou živnost.
Jedná se o nejnižší počet za poslední 3 roky.*

Navzdory pandemii se Češi nebojí podnikat

V roce 2021 byl zaznamenán rekordní počet žádostí o získání živnostenského listu. Co stojí za tak vysokým nárůstem? Podle odborníků může být jedním z vysvětlení, že v některých odvětvích přešli zaměstnanci z běžného pracovního poměru do podnikatelského prostředí a rozhodli se založit si živnost. Větší počet živnostníků byl totiž zaznamenán zejména v dopravě a skladování, tedy v oborech, které byly pandemickou krizí zasaženy nejvíce.

Podnikaví jsou lidé zejména v okolí velkých měst

Více než polovina podnikatelů, konkrétně 55 procent, připadá na Prahu. Poté následuje Středočeský kraj a třetí příčku obsadil kraj Jihomoravský. Nejméně se naopak pouštějí do podnikání lidé na Karlovarsku, Liberecku nebo na Pardubicku.*

* Zdroj: Analýza společnosti CRIF, 2021

Ženy nepodnikají tolik jako muži

Nejvíce podnikatelek přibývá v hlavním městě, nejméně na severozápadě Čech.

Ženy nepodnikají tolik jako muži
36,54 %
tvoří podnikatelky.
63,54 %
tvoří podnikatelé.*

Recept na úspěšné podnikání?

Nejdůležitějším předpokladem k vybudování úspěšného byznysu je mít podnikatelské cítění.

„Podnikání vyžaduje proaktivní přístup, umět si zorganizovat práci a delegovat ji. Mít takzvaně správný tah na branku,“ vyjmenovává Martina Koseková, která se věnuje náboru nových podnikatelů v oblasti franšíz na realitním trhu ve společnosti RE/MAX.

2 618 947

Celkový počet podnikatelů v roce 2021.

3 999 649

Celkový počet živnostenských oprávnění v roce 2021. *

Jaký dopad má pandemie na české podnikatele?

Podnikatelé v Česku musejí dlouhé měsíce čelit dopadům pandemie. Krize zasáhla nejvíce malé a střední podniky. Více než polovina firem přitom očekává, že se z krize bude zotavovat více než rok. *

2ze 3
malých a středních podniků byly negativně zasaženy pandemií.

Velká část podniků se potýkala s poklesem zakázek. Třetinu firem zasáhla výrazná omezení ze strany vlády nebo úplný zákaz činnosti. Někteří také hlásí pokles klientů. Třetina podnikatelů musela kvůli pandemii sáhnout do finančních rezerv nebo odkládat investice. Někteří živnostníci museli změnit nabízené služby nebo produkty, či dokonce s podnikáním skončit.*

* Zdroj: Agentura NMS Market Research pro Raiffeisenbank, 2021

Franšíza

Franšíza jako možnost stabilního podnikání v nejisté době?

Budovat společnost od úplných základů je časově, psychicky i finančně náročné. Pokud nevymyslíte neotřelý podnikatelský nápad, který se na trhu uchytí, šance na úspěch se značně snižuje. Franšíza je model podnikání, který některé kroky usnadňuje. Franšízant má možnost používat zavedenou obchodní značku a know-how společnosti, kterou si vybral. Mateřská společnost mu poskytne licenci s právem využívat její jméno.

„Pokud dá podnikatel do byznysu maximum, bude dodržovat nastavené franšízové principy, které jsou léty ověřeny, a čerpat know-how, snižuje riziko, že by neuspěl,“
říká Milan Kotyza, konzultant pro potenciální franšízanty na realitním trhu ve společnosti RE/MAX. Ta má v Česku i ve světě rozsáhlou franšízovou síť. Novým franšízantům nabízí mimo jiné právní, marketingové a IT služby, ale také pocit, že na to nejsou sami. Manažeři vedou podnikatele krok po kroku, aby si mohli splnit svůj sen o úspěšném podnikání v realitách.
„Franšízantům také poskytujeme šablony kampaní, které nemusí složitě vymýšlet sami. Čerpat také mohou zvýhodněné finanční podmínky u různých dodavatelů, jako jsou služební automobily, mobilní služby nebo nákup kancelářského vybavení za skvělé ceny,“
vyjmenovává Milan Kotyza.

Jaké jsou výhody franšízingu?

  • Díky školením, workshopům a setkáváním franšízantů nabudete znalosti k vedení své franšízy.
  • Získáte zavedenou značku a fungující nápady, které nemusíte sami vymýšlet.
  • Nejdůležitějším předpokladem není praxe, tu nahradí know-how franšízy, ale správná motivace a chuť  do podnikání.
  • Budete pánem svého času a dělat svá vlastní rozhodnutí.

Jaké jsou nástrahy franšízingu?

  • Musíte složit finanční investici (franšízová licence, poplatky a kapitál).
  • Pokud nejste podnikatel, který by chtěl respektovat pravidla mateřské firmy, zavedená franšíza nebude to pravé pro vás.
  • Franšízová smlouva může obsahovat omezení týkající se prodeje a práv společnosti.
  • Vystavujete se riziku, že při pochybení celé značky může být dotčeno i vaše podnikatelské jméno.
výhody franšízingu

Chtěla jsem dělat věci po svém,

říká Alena Moranová o svém podnikání

Před dvěma lety se rozhodla podnikat v oblasti realit. Měsíc potom, co si otevřela franšízu u společnosti RE/MAX, ochromila svět pandemie covidu. „Když jsme museli zavřít kanceláře, na chvíli jsem se vyděsila. Po měsíci jsme ale přešli do online prostředí a všechno se rozjelo na plné obrátky. Loňský rok byl pro nás hodně úspěšný. Pandemie nás naštěstí nijak neovlivnila,“ vzpomíná Alena. Dodává, že lidé potřebují bydlet bez ohledu na to, jaká je ekonomická situace. V době krize pro ně nemovitosti představují zdroj stabilní investice, kterou mohou prodat.

Alena Moranová

Zkušenosti s realitami příliš velké neměla, zato uplatnila manažerské dovednosti, které posbírala během osmileté pracovní kariéry. Věnovala se mimo jiné pojištění a hypotékám.

„Odtud to byl už jen krok k realitám, které mě zajímaly,“


říká Alena. Během dvou let se přesvědčila, že vlohy k podnikání jí nechybí. Zvládla rozjet úspěšnou franšízu v realitách a vede osmičlenný tým.

Cesta
k úspěchu

Aby se Alena mohla stát úspěšnou podnikatelkou, musela napnout veškeré síly.

„Podnikatelské výsledky jsou vykoupené úsilím a časem. Mohla jsem se ale za každé situace spolehnout na mateřskou společnost RE/MAX a věděla jsem, že uspěju,“
podotýká podnikatelka.

Jaké dovednosti jsou vhodné pro vedení franšízy na realitním trhu?

Komunikativnost

Komunikativnost.

Denně budete jednat s lidmi a vést vlastní tým realitních makléřů.

Proaktivní přístup

Proaktivní přístup.

Řešit různé situace k podnikání patří. Nevyhnete se tak hledání cest a řešení.

Manažerské zkušenosti

Manažerské zkušenosti.

Neobejdete se bez dobrého plánování, motivování lidí a delegování práce.

Aby mohla podnikatelka Alena franšízu rozjet, potřebovala investovat kapitál ve výši 1,5 milionu korun. Realitní společnost RE/MAX jí poskytla licenci, potřebné zaškolení i know-how.

„Díky dobrému vedení, které firma nabízí, se mi peníze v první roce podnikání vrátily,“
vzpomíná Alena. Do budoucna by ráda rozšířila stávající tým a otevřela další franšízu, kterou by mohl převzít její syn.

Co by poradila
začínajícím
podnikatelům?

„Vyberte si oblast podnikání, která vás zajímá. Vrhněte se do toho po hlavě a věnujte byznysu všechno. S odstupem času vím, že jsem mohla začít podnikat dřív než ve čtyřiceti letech,“
myslí si Alena.

Poptávka po bytech, domech, chalupách a pozemcích dlouhodobě převyšuje nabídku. Touha Čechů bydlet ve vlastním je hluboce zakořeněná, a to i u mladé generace.
Počet Čechů bydlících ve vlastním překračuje průměr Evropské unie.

Nemovitosti jsou stabilní investicí, kterou lidé volí i v době krize.
78,9
 %
Čechů žije v nemovitosti v osobním vlastnictví.*

*Zdroj: Eurostat, 2021

Toužíte si splnit svůj podnikatelský sen v realitách nebo chcete rozšířit stávající podnikání?

Založte si realitní kancelář s franšízou RE/MAX. Mezinárodní společnost má téměř padesátiletou praxi na trhu s nemovitostmi a pro nové franšízanty poskytuje zázemí silné značky a podporu. Franšízantům se věnují vyškolení pracovníci, kteří je vzdělají v oblasti realit a práce s lidmi. Společnost RE/MAX má více než 8 000 realitních kanceláří po celém světě a je členem Asociace realitních kanceláří ČR.

x

Osminásobní obhájci ocenění Superbrands, která je známkou kvality.

Franchisa roku

Držitelé ocenění v soutěži Franchisa roku za ekonomické výsledky a výjimečný vztah k zaměstnancům a franšízantům.

realitní kancelář

Usnadněte si trnitou cestu k vlastnímu podnikání. Pusťte se do zajímavého oboru podnikání se silným partnerem v zádech a s letitými zkušenostmi v oblasti realit.

Chci realitní kancelář