Seznam Native ve spolupráci s

Proveďte své žáky světem financí

Jsem učitel/ka na základní škole

Co můžu udělat pro budoucnost svých žáků?

  • Zařaďte do výuky témata týkající se finanční gramotnosti.
  • Naučte děti, jak zacházet s penězi, jak šetřit, investovat a vyhýbat se nevýhodným půjčkám.

Nevíte, jak na to? Pokračujte ve čtení, připravili jsme pro vás několik témat s příklady, které jsou určené pro děti starší 10 let. Můžete je rovnou využít ve výuce.

Jsem rodič školáků

Co pro své děti mohu udělat?

  • Dávejte jim kapesné a příliš nekontrolujte, za co je utrácí.
  • Mluvte s nimi o rodinném rozpočtu, nutných výdajích i o tom, proč je dobré si část peněz ušetřit. Jen tak můžete děti naučit zacházet s penězi.

Pokud nevíte, jak na to, pokračujte ve čtení. Připravili jsme pro vás přehled těch nejdůležitějších témat, která vedou děti k přemýšlení o penězích.

Podívejte se společně s dětmi na to, s jakou částkou z kapesného hospodaří. Co si za ni mohou pořídit?

Měsíční kapesné:

Vybrat
50 Kč100 Kč200 Kč500 Kč700 Kč1000 Kč

Období:

Vybrat
1 rok2 roky3 roky5 let8 let

Celkem naspořeno:

0 Kč

Každý rok vyhlásí osobní bankrot téměř 20 000 Čechů. Lidí, kteří se v Česku topí v exekucích, je dokonce více než 700 000. Vzdělávání k finanční gramotnosti má za cíl naučit děti hospodařit s penězi tak, aby si včas začaly uvědomovat potřebné a zbytečné nákupy, dokázaly porovnat nabízené půjčky a věděly, že z každého příjmu je dobré část peněz ušetřit.

Budou tak vstupovat do života bez dluhů a s úsporami.

Jak začít s dětmi debatu o finanční gramotnosti?

Vybrali jsme pro vás několik tematických okruhů s příklady, které najdete podrobně rozpracované v prezentaci České národní banky pro žáky 5. až 7. tříd. Prezentaci doplňují metodické pokyny, které vysvětlují, jak s materiálem pracovat.

Vyberte si, jaké z témat finanční gramotnosti vás zajímá

Jak naučit děti zacházet s penězi?
Vysvětlete jim pravidlo 7 : 2 : 1

Jak se s dětmi začít bavit o penězích?

  • Zeptejte se jich na to, co si za své peníze kupují.
  • Jaké nákupy jim připadají smysluplné a které samy považují za zbytečné?
  • A mají každý měsíc plán toho, za co chtějí kapesné utratit a na co chtějí šetřit?

Podívejte se, jak vypadá ideální rozložení částky kapesného, ale i výplaty nebo jakýchkoli jiných příjmů.

Zlaté pravidlo pro hospodaření s penězi zní takto:

70 %

částky by mělo stačit na náklady spojené s každodenním životem

20 %

částky byste měli šetřit a vytvořit si tak pevnou rezervu

10 %

částky je určeno pro pořizování věcí, které vám dělají radost

Udělejte si přehled svých současných příjmů a výdajů.

  • Kolik peněz na kapesném dostáváte a za co svoje peníze utrácíte?
  • Co si chcete koupit za příští kapesné?
  • Pokud si chcete v budoucnu pořídit nějakou dražší věc, rozvrhněte si, jak dlouho na ni budete šetřit.
  • Odpovídají vaše plány rozvržení 7 : 2 : 1?

Vyjmenujte alespoň 5 položek, které je nutné zaplatit v každodenním životě, a 5 položek, které si lidé mohou pořídit pro radost.

Chcete zjistit více o pravidlu 7 : 2 : 1 nebo se chcete více procvičit v příkladech? Vše najdete v prezentaci a v metodické příručce.

Co vědí děti o penězích?

Podívejte se, jaký plat podle nich pobírá lékař nebo učitelka

Připravte děti na nástrahy, které číhají ve světě půjček

V Česku aktuálně splácí půjčku 75 % dospělých lidí. Bance nebo jiné instituci tedy dluží peníze
3 ze 4 dospělých obyvatel Česka*.

*Zdroj: Nakupování Čechů na úvěr 2020, Česká bankovní asociace

A zatímco některé půjčky se považují za bezpečné, jiné mohou být začátkem dluhové spirály.

  • První, o čem by děti měly přemýšlet, je to, proč vlastně půjčku chtějí a zda ji skutečně potřebují.
  • Mluvte o tom, zda je půjčka vhodným řešením pro pořízení bydlení, drahého auta, luxusní dovolené nebo nového mobilu a za jakých okolností o ní mohou uvažovat.
  • Zeptejte se jich také na to, kde by si peníze mohly půjčit.

Jak děti zapojit do výuky?

Prohlédněte si věci, na které si Češi často půjčují. Které z nich je rozumné financovat půjčkou a v jakých případech je půjčka hloupost?

Je vhodné si půjčit na následující?

Rekonstrukce bydlení

Ano
Ne

Cesta kolem světa

Ano
Ne

Vysokoškolské studium

Ano
Ne

Lyžařské vybavení

Ano
Ne

Luxusní hodinky

Ano
Ne

Sportovní auto

Ano
Ne

Vysvětlete dětem, jak se dají s trochou počítání jednoduše porovnat půjčky a zvolit tu nejvýhodnější.

Nejde vždy jen o nejnižší procento úrokové sazby, je potřeba počítat i s poplatky a dalšími náklady.

Jakou půjčku byste volili z těchto možností? Která má ve výsledku za rok nejnižší úrok?

úroková sazba: 3 % ročně

úroková sazba: 0,3 % měsíčně

úroková sazba: 0,07 % týdně

Vysvětlete dětem také rozdíl mezi úrokovou sazbou a RPSN a poraďte jim, kde RPSN hledat na plakátech, webu nebo v obchodních podmínkách bank.

Jakou půjčku byste si vybrali?

RPSN je 2,5 % a úroková sazba 2,1 %

RPSN je 2,4 % a úroková sazba 2,2 %

RPSN je 2,6 % a úroková sazba 2 %

Jak děti upozornit na nevýhodné půjčky u lichvářů?

Obrovský počet exekucí v Česku je spojený s tím, že se lidé v tíživých situacích nechají nalákat lichváři na nevýhodné půjčky.

Je proto důležité vysvětlit dětem, že ne všichni poskytovatelé půjček to se svými klienty myslí dobře.

Na skutečných příkladech nabídek žákům ukažte, že extrémní úroky a nevýhodné podmínky jsou na reklamních poutačích často skryté.

Když už se někdy ocitnou v situaci, kdy uvažují o financování půjčky jinou půjčkou, je nejlepší cestou co nejrychleji komunikovat s bankou.

Ta má zájem svým klientům pomoci tak, aby mohli svoji půjčku splatit.

Pomozte dětem pochopit, proč nemusí být nejlepší šetřit si peníze pod polštář

Ačkoli je pro finanční gramotnost zásadní pravidlo 7 : 2 : 1, které děti vede k šetření, vysoké částky uložené v kasičkách, pod polštářem nebo na běžných účtech jsou vystavené inflaci. Ta peníze postupně znehodnocuje, a tak má vliv na to, co si děti za své peníze v budoucnosti budou moci pořídit.

Průměrná inflace v roce 2020 činila 3,2 %.

Co to znamená?

Cena všech věcí v loňském roce stoupla o zhruba 3 % v porovnání s cenami v roce 2019.

Aby inflace neukousla z našetřených peněz zbytečně moc, je rozumné je investovat. Každá investice s sebou nese různou míru výnosu, ale i rizika.

Chcete se dozvědět více o rizicích a výnosech investic? Podívejte se do prezentace a metodiky od České národní banky.

Co najdete v průvodci výukou finanční gramotnosti od ČNB?

Prezentace je vhodná pro distanční výuku dětí z 5. až 7. tříd. Učitelé ji mohou využít pro 2 nebo 4 vyučovací hodiny – podle věku žáků. Materiál je doplněný o metodické pokyny, příklady a cvičení.

Co se dozvíte v prezentaci?

  • Materiál je rozdělený do 4 částí: peníze, banka a jiné finanční instituce, osobní finance a můj rozpočet, trojúhelník financí.
  • Každé téma je doplněné důležitými informacemi a názornými příklady, které dětem přiblíží svět financí.
  • Pro mladší děti doporučujeme probírat vždy jednu část v jedné vyučovací hodině.