Seznam Native | ve spolupráci s
Reality show jako středobod televizní zábavy
Reality show 1Reality show 2Reality show 3Reality show 4

Reality show jako středobod televizní zábavy

Proč fascinují miliony diváků?

Češi v loňském roce strávili u televize téměř
4 hodiny každý den.

Navzdory sociálním sítím a internetu se průměrná doba u televizních obrazovek v porovnání s rokem 2019 prodloužila o 17 minut.*


* Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere

V hlavním vysílacím čase jsou na programu nejčastěji seriály, filmy anebo reality show. Fenomén, který jedni milují a druzí zatracují, se stal nepostradatelnou součástí televizní zábavy. Co nás fascinuje na sledování cizích lidí před kamerou? Mění to způsob, jak vnímáme sami sebe?

Američané patří mezi největší milovníky reality show. Celá řada těchto pořadů má ale své kořeny v Evropě. Přestože většinou nemají předem daný scénář, jejich děj je plný intrik, napětí a emocí. Tedy všeho, co by měla dobrá televizní zábava obsahovat, aby si získala diváckou pozornost.
Které jsou ty nejznámější?

Poznejte svět reality show

62 %
lidí v Česku sleduje televizi každý den*

A reality show jim odkrývají vše, po čem jejich zvědavost touží.


* Zdroj: Atlas Čechů – Češi, kteří sledují TV denně, Behavio Labs

Reality show se natáčejí na nejrůznějších místech. Ve vile, na opuštěném ostrově, v porodnici nebo v běžné domácnosti. Jedno mají ale všechny tyto pořady společné. Hlavní roli tady mají obyčejní lidé. A to je důvod, proč reality show denně sledují statisíce diváků a proč je televize produkují jako na běžícím páse.

62 % lidí v Česku sleduje televizi každý den

„Sledování reality show přináší slast,“

říká socioložka

Vědkyně Irena Reifová se zabývá vlivy reality show na diváky. Ve svých výzkumech rozkrývá, co lidi na tomto formátu tak fascinuje.

„Diváci si tento typ pořadů opravdu užívají. Sledování reality show v nich vzbuzuje diváckou slast a obecně to vnímají jako pozitivní zážitek,“ vysvětluje a dodává, že jako socioložka se na reality show dívá s odstupem. Jejich sledování podle ní současně u diváků posiluje hyenismus, chuť ponižovat, odsuzovat a vnímat sami sebe jako lepší lidi, než jsou samotní účastníci. A tyto emoce se pak nezdráhají sdílet v komentářích na sociálních sítích, kde se aktéři některých reality show často stávají terčem posměchu a zostuzování.

Výměna manželek (video)

Video pozadí
Video popředí

Proč se lidé přihlašují do reality show?

Oslnivé výhry nejsou jedinou motivací

Milionové částky, přepychové byty, moderní auta nebo proměna vizáže. Hlavní výhra není vždy hlavní motivací, proč se do reality show přihlásit. Někteří v účasti vidí i příležitost, jak změnit svůj život, ať už penězi nebo radikální změnou jejich života. Účastníci talentových reality show to zase vnímají jako šanci profesně pokročit a prosadit se. „Domnívám se, že v první vlně reality show mohla být hlavní motivací k účasti jen touha vidět se na televizních obrazovkách. S rozvojem sociálních sítí tohle nutkání ale výrazně ustoupilo,“ vysvětluje socioložka Irena Reifová.

Recept na reality show

Jaký je recept na reality show, která přiláká diváky?

Vše stojí na jejích účastnících

2 598 000
diváků vidělo 3. díl druhé řady Výměny manželek*

Jedná se o Nejvyšší sledovanost Jednoho dílu reality show na TV Nova. Průměrná sledovanost výměny manželek je 1 200 000 diváků.


*Zdroj: TV Nova

Kreativní producentka Simona Matásková stála u zrodu několika televizních pořadů, které si získaly srdce diváků. Mezi ty nejznámější patří například Show Jana Krause, StarDance nebo Tvoje tvář má známý hlas. A co vlastně diváky táhne k televizi? „Některé pořady absolutně nepochopitelně zaberou, jiné mají jepičí život. A z mojí zkušenosti tohle s jistotou nikdy nedokážete odhadnout,“ říká producentka a dodává, že pro každý úspěšný pořad je klíčovou ingrediencí skvělý casting.

Ke každému novému televiznímu formátu jeho tvůrci dostanou takzvanou bibli. To je manuál, ve kterém je reality show popsaná do nejmenšího detailu. Od prostředí, ve kterém se odehrává, až po charakterové vlastnosti účastníků. „Někdy ale takové charaktery prostě nenajdete. A pak musíte improvizovat a hledat,“ popisuje Simona Matásková. Ona sama se při castingu řídí hlavně intuicí. „Musíte mít cit a taky štěstí, abyste vybrali lidi, kteří zaujmou diváky a sami si vytvoří příběh, který je mnohdy lepší, než byste napsali vy sami nebo šikovný scenárista,“ popisuje.

Výměna manželek

Tvůrci reality show děj neovlivňují, ale umí ho předvídat

Podstatou reality show je zachytit realitu takovou, jaká skutečně je, a nijak ji neohýbat. „Dopředu známe charakterové vlastnosti účastníků. To nám pomáhá odhadnout jejich reakce. Když máme před kamerou puntičkáře, víme, že zajímavá situace nastane asi v okamžiku, kdy se ocitne na místě, kde panuje nesnesitelný nepořádek,“ vysvětluje Lucie Matějíčka Sehnalová, která stála za kamerou několika reality show.

Tvůrce podle ní musí mít schopnost přemýšlet nad každým detailem a také vidět dobrou zápletku ještě předtím, než se stane. „Dějových linek se před kamerou rozehrává hned několik a vy musíte vsadit na tu správnou, kterou budete sledovat,“ říká kreativní producentka a dodává, že klíčovou dovedností tvůrců reality show je také empatie. „Režisér si potřebuje získat důvěru účastníků na první dobrou. Musí umět naslouchat a zároveň se ptát tak, aby vždycky získal odpověď na to, co chce,“ dodává.

Nejlepší hlášky ze světa reality show

Palo Habera
„Tak jako je jisté, že neuvidím klokana v Tatrách, tak je mi jasné, že ty dál nepůjdeš,“

Palo Habera v Superstar
Roman Staša
„Nikdy jsem to nedělal!“

hláška, kterou opakoval vítěz Masterchefa Roman Staša
Mačkáš mi hada
„Mačkáš mi hada, ty de*ile.“

Výměna manželek, 2017, Jana

Jak vzniká reality show? Štáb jednu epizodu točí i více dní

Kolik zajímavých situací se může stát během všedního dne obyčejného člověka? Někdy jich může být více a někdy dny plynou, aniž by se stalo něco vzrušujícího. A totéž platí i pro reality show. I ty nejvýraznější charaktery se ocitnou jen v několika dynamických situacích týdně. Jedna epizoda tak bývá sestříhaná z několika desítek hodin záběrů. „Každá reality show je jiná. Ale například desetiminutovou scénu ze dne zaměstnance pro pořad Utajený šéf točíme na dvě kamery celý pracovní den. To je asi šestnáct hodin filmového materiálu. Misi nový domov pak točíme někdy sedm až dvanáct dní,“ popisuje Lucie Matějíčka Sehnalová.

Jak vzniká reality show

Jaká je budoucnost reality show?

„Celý svět čeká, až jedna geniální hlava vymyslí něco velkého,“ říká kreativní producentka

Stejně rychle jako se mění vkus a styl lidí, tak se mění i televizní zábava. Ta ale v posledních letech prošla obrovskou proměnou. „Nikdo z televizní branže asi nečekal, že ten technologický vývoj bude tak rychlý. Díky nejrůznějším platformám tak vzniká řada nových formátů, ale všechny se nějakým způsobem opakují,“ říká Simona Matásková. V tuto chvíli podle ní vlastně celý svět čeká na to, až jedna geniální hlava vymyslí originální formát, který bude bavit celý svět.