Seznam Native ve spolupráci s

Rychlost a elegance formulí

Jak se za 70 let proměnil jeden z nejpopulárnějších sportů?

Závody formule 1, královské disciplíny motorsportu, patří mezi nejsledovanější sportovní události na světě.

Nablýskané vozy už 73. sezonu fascinují diváky svou divokostí a nebezpečím. Jaké novinky čekají na fanoušky letošní rok, proč musí dbát jezdci na svou fyzickou kondici a jak moc je oblíbená rozvíjející se soutěž elektrických formulí?

18″ pneumatiky

Nová pravidla měla být zavedena už v minulém roce. Kvůli pandemii covidu na ně ale přišla řada až letošní sezonu. Diváci se tak těší především na větší drama, které si od změn slibují. Po dlouhých 70 letech opustila F1 tradiční třináctipalcové pneumatiky. Na monopostech, jak se formule nazývají, jsou tak mnohem masivnějších kola s osmnáctipalcovými pneumatikami.

Na technické novinky si musejí zvykat i piloti. Větší pneumatiky totiž zhoršují výhled z kokpitu a jsou těžší. Potřebují také více energie na roztočení. Na druhou stranu se tolik nedeformují a měly by být bezpečnější. Díky dalším vychytávkám na formulích by mělo být také snazší předjíždění jezdců v zatáčkách, což nebylo v posledních letech dost dobře možné.

Na hraně svých možností

Piloti to během jízdy nemají vůbec lehké. V kokpitu zažívají velké přetížení, bojují s vysokými teplotami i dehydratací.

Během závodu propotí přibližně 3 kilogramy své tělesné váhy. Jejich srdce bije až rychlostí v průměru 170 úderů za minutu, což je třikrát víc, než je běžné. Nejen proto se F1 řadí mezi jedny z nejnáročnějších sportů, a to jak z pohledu fyzického, tak psychického. Dobrá kondice pilotů, na kterou se klade důraz, ale nebyla vždycky samozřejmostí.

170 úderů za minutu
−3 kg tělesné váhy za závod
5 G přetížení v zatáčkách

V 50. letech se na fyzickou přípravu tolik nedbalo. Formule 1 byla spíše brána jako honosná společenská událost než jako tvrdý sport. Jeden z pilotů měl údajně přezdívku Tlouštík. Jak se po technologické stránce formule vyvíjely, začaly se i na piloty klást stále větší nároky. Monoposty, jak se formule označují, se vyráběly stále lehčí a dravější. Aby mohl vůz jet co nejrychleji, museli mít nižší hmotnost i samotní jezdci.

Kteří jezdci pozvedli F1 o úroveň výš?

Piloti Ayrton Senna a Michael Schumacher dbali na svou fyzickou kondici i jídelníček. Díky jejich skvělým závodním výsledkům se ostatní jezdci inspirovali a tráví fyzickým tréninkem hodně času. Kombinují různé sporty, jako jsou běh, cyklistika nebo lyže. Mistr světa Lewis Hamilton kromě posilovny pravidelně surfuje a cvičí jógu nebo pilates. Dodržuje také přísnou dietu.

Královská disciplína dala světu mnoho zvučných jmen pilotů jako Juan Manuel Fangio, Jim Clark, Ayrton Senna, Niki Lauda, James Hunt, Michael Schumacher nebo Lewis Hamilton, který je jedním z nejmladších pilotů s titulem.

Kdo z Čechů měl možnost usednout za volant formule?

Podmanivá síla monopostů

Dříve byly motory u formulí umístěné vpředu. Inženýři ale už na začátku 60. let rychle pochopili, že pokud motor umístí na střed, výrazně zlepší jízdní vlastnosti formule.

10 kg navíc

+3 desetiny na závodní kolo

Skořepina monopostu je konstruována z uhlíkových vláken, tak se docílí co nejmenší hmotnosti a vyšší rychlosti sportovního vozu. Každých deset kilogramů navíc se pilotům promítne do 3 drahocenných desetin sekundy v závodním kole.

Posledních 8 let se ale situace mění a formule jsou těžší a těžší. Proč tomu tak je? Osmiválcové motory nahradil hybridní pohonný systém s turbem, který je těžší. Vozy jsou robustnější i kvůli zavedeným bezpečnostním prvkům. Za poslední roky tak formule „nabrala“ 150 kilo. V letošní sezoně by tak měla vážit až 790 kilogramů.

0 km/h

To je nejvyšší rychlost, kterou formule na trati jezdí. Technologický vývoj se od prvních soutěží hodně posunul, ale i v 50. a 60. letech bylo na co koukat. Formule tehdy jezdily přibližně 290 km za hodinu.

V čem spočívá krása i nebezpečí F1?

Bezpečnost formulí prošla od 50. let minulého století velkými proměnami. Jaké prvky na ochranu pilotů byly zavedeny?

Chcete se stát světoznámým pilotem F1?

Kromě talentu, sponzorských peněz a nutné dávky dřiny potřebujete mít i hodně dobrý postřeh.

Piloti podstatnou část tréninku věnují cvičení okamžitých reakcí. Jezdci stačí jen 0,1 sekundy na to, aby při výjezdu z boxu pohledem do zrcátka instinktivně zkontroloval situaci na trati nebo zareagoval na semafory. Běžná reakční doba řidiče je mezi 0,5 a 1,0 sekundy.

1,82 sekundy

Tak málo stačilo belgicko-nizozemskému závodníkovi Maxu Verstappenovi a jeho týmu mechaniků na výměnu všech 4 pneumatik v boxu. Rekord byl v roce 2019 zapsán do Guinnessovy knihy rekordů. Zcela synchronnímu představení pilota a mechaniků přihlížel i herec Daniel Craig, představitel filmového Jamese Bonda.

Elektrické formule mění vnímání motorsportu

Změny v pravidlech, technologické skoky, velká bezpečnostní opatření a konstrukční změny zapříčinily, že spoustu fanoušků začaly klasické formule tak trochu nudit.

V hybridních nebo čistě elektrických pohonech vidí velkou budoucnost také mnoho světových automobilek. A tak v roce 2014 vznikla formule E, závody plně elektrických formulí. Ty jsou pro diváky rok od roku atraktivnější.

Co láká na FE piloty i fanoušky?

Závody FE se konají na městských okruzích a nechybí ani zastávka ve slavném Monte Carlu. Od roku 2020 je mistrovství světa elektrických formulí jako první motorsport na světě uhlíkově neutrální. Seriálu se účastní mnoho slavných automobilek jako Mercedes, DS nebo Jaguar, ale i bývalí jezdci F1. Například zkušený pilot F1 Nick Heidfeld nebo Jaime Alguersuari, který byl nejmladším pilotem v historii F1.

0 km/h

To je nejvyšší rychlost elektrických formulí a během závodu nesmí být překročena. Zrychlení z 0 na 100 zvládnou za méně než 3 sekundy. Zrychlení vozů F1 je zhruba za 2,5 až 2,6 sekundy.

Princip závodění u FE je jiný než u F1. Nejde jen o to, být co nejrychlejší, ale také efektivně nakládat s energií. Pilot má akumulátor uložený vzadu mezi řidičem a pohonným ústrojím a baterie má kapacitu 52 kWh. To by vystačilo na napájení moderní televize po dobu až půl roku. Piloti musí s výkonem baterie vystačit po celou dobu závodu. Externí nabíjení je totiž zakázáno. Velkou roli tak hraje plánování. Připravuje se také třetí generace elektrických formulí, které by mohly dosahovat až 320 km za hodinu.

52 kWh

Recept na vítězství znají v Jaguaru

Automobilová značka Jaguar se v motorsportu jako Jaguar Racing zúčastnila závodů F1 a v roce 2016 se stala prvním výrobcem automobilů, který se připojil ke světovému šampionátu ryze elektrických formulí.

11 vítězství

Jeden z pilotů jejich stáje, Sam Bird, je jediným jezdcem, který se zúčastnil všech soutěží, a doposud týmu zajistil 11 vítězství.

Závodní milníky Jaguar Racing týmu

Jaguar věří v udržitelnou budoucnost

Do roku 2025 se tak stane ryze elektrickou značkou. Jaké jsou závodní vlastnosti elektrické formule I-TYPE 5?

Akumulátor je ve formuli umístěn v bezpečnostním skeletu z uhlíkového kompozitu. Energie z něj odpovídá 5 000 plně nabitých mobilních telefonů. Vozy se nabíjejí před závodem a během něj se akumulátor dobíjí regenerativním brzděním.

Technické parametry vozu I-TYPE 5

Maximální výkon:

250 kW

Z 0 na 100 km/h:

2,8 s

Nejvyšší rychlost:

280 km/h

Objevte tu nejlepší kombinaci závodních vozů a nového silničního vozu Jaguar I-PACE

Elektromobil I-PACE je držitelem několika světových ocenění. Díky svému elegantnímu provedení a aerodynamickému tvaru je považován za jeden z nejatraktivnějších modelů. Snoubí se v něm luxusní prvky značky Jaguar s tím nejlepším ze závodních technologií formule E.

Jaké další výhody kromě nulových emisí automobil nabízí?

Dojezd v plně elektrickém režimu:

až 470 km

Za 15 minut nabíjení dojezd:

až 127 km

Akumulátor modelu I-PACE se zárukou:

na 8 let

Dopřejte si britskou kvalitu a design, na které spoléhají i jezdci formule. Pomocí konfigurátoru si vytvořte automobil podle svých představ.