U kormidla nastavím autopilota a zalezu do podpalubí.
Vítr sílí a dosahuje už 40 uzlů, tedy rychlosti přes 70 kilometrů v hodině. Co uděláte?
Běsnění mořských živlů neustává. Vítr se stočil do protisměru a nabírá sílu 60 uzlů, tedy rychlosti přes 130 kilometrů v hodině. Cítíte se unavený, ruce máte promrzlé a na lodi se vám špatně pohybuje. Jak se zachováte?
S přibývajícími mílemi na moři se množily i potíže a horšilo se počasí. Ondráček tak opakovaně zašíval roztrhané plachty nebo opravoval rozbité autopiloty, které mu pomáhaly s kormidlováním lodi.
„Byl to nekončící boj se spoustou technických problémů, ale také obrovská zkušenost. Díky nepřízni, která mě provázela, jsem zjistil, že člověk je skutečně odolný a zvládne jakékoliv životní situace,“ vzpomíná Petr Ondráček.
První jarní den roku 2012 se mořeplavci navždy vryl do paměti. Kousek od Tasmánie vplul přímo do středu zuřící bouře. Vítr dosahoval rychlosti 150 kilometrů za hodinu, vlny se vzdouvaly a dosahovaly výšky až devíti metrů. Singa se dvakrát převrátila a její plachty byly roztrhané na cáry. Stěžeň zůstal neporušený a také mořeplavec naštěstí přestál nepřízeň počasí bez větší újmy. Byl ale potlučený, měl omrzliny a stál před jedním z nejtěžších rozhodnutí v životě.
„Nebál jsem se o sebe“
V ten okamžik měl Ondráček na stole dvě varianty. „Buď jsem mohl jet až na krev, nebo to skončit a doplout k nejbližší pevnině,“ popisuje. Rozhodování bylo o to těžší, že do plavby investovali spolu s manželkou nejen část života, ale i všechny rodinné úspory. Nakonec přišel na malý kompromis. Rozhodl se, že dokončí alespoň polovinu plavby. I tak to ale znamenalo nezdar jeho životního cíle.
Velkou roli při volbě dalšího postupu hrálo i to, že kvůli zpoždění, které během plavby nabral, by Singa k mysu Horn připlula v období nejzuřivějších bouří v roce. „Nebál jsem se o sebe, ale nechtěl jsem se dostat do stavu, že bych musel volat záchranu. Myslím si, že člověk nemá morální právo vystavovat druhé takovému nebezpečí,“ vysvětluje mořeplavec. Ukončení plavby ale nebral jako neúspěch. Zkušenosti, které při plavbě získal, byly k nezaplacení.
Po jarní ničivé bouři se český mořeplavec ještě skoro měsíc plavil Pacifikem. Až konečně 17. dubna 2012 protnul souřadnice v místě ležícím přesně na opačném konci světa, než je přístav Falmouth, ze kterého vyplul. Odtud se pak pustil k břehům Nového Zélandu, kde Singa na konci května zakotvila a Ondráček se vydal na cestu zpět do Česka. Od vyplutí z Falmouthu až do zakotvení v Aucklandu měl za sebou měl více jak 20 tisíc námořních mil a 11 měsíců strávených na moři. Doma ho proto vítali jako hrdinu.
Chcete zažít let z Černé hory v Krkonoších nebo vyhrát některou z dalších cen?
Zapojte se do soutěže s Heffronem