Seznam Native ve spolupráci s

Stres v práci

Náročná práce nebo škola, obstarat nákupy, uvařit večeři a mezitím udělat s dětmi úkoly nebo se sejít s přáteli. Všichni toho máme spoustu a na plnohodnotný odpočinek většinou nezbývá čas.

Kdy naposledy jste nic nedělali?

Kdy naposledy jste na nic nemysleli?

Naučte se pracovat se stresem

Stres není nepřítel, dodává nám živiny a energii do svalů a dalších orgánů a zvyšuje krevní tlak. Stres nám pomáhá k vyšším nebo lepším výkonům, a to jak fyzickým, tak mentálním. Někteří studenti se díky stresu nejvíc naučí na poslední chvíli před zkouškou.

Krátkodobý stres bývá užitečný, vyžaduje ale následný odpočinek a doplnění energetických zásob. Když stres zatěžuje lidský organismus dlouho, může vyvolat řadu onemocnění.

0

Ukazuje se, že samotný stres nemusí tolik ubližovat. V případě, že stres vnímáte pozitivně, jako motivátor a poháněč výkonu, uškodí vám méně, než kdybyste z něj byli nešťastní. To tvrdí autoři studie z univerzity ve Wisconsinu. Vědci přišli na to, že stresovaní lidé, kteří jej vnímají negativně, žijí s o 43 procent vyšším rizikem, že zemřou předčasně než lidé, kteří jsou sice stresovaní, ale tuto zátěž nevnímají negativně. Vnímání stresu má zásadní vliv na to, jak naše zdraví ovlivňuje.

Zdroj: Does the perception that stress affects health matter? The association with health and mortality, University of Wisconsin, 2012

Bušení srdce, návaly paniky, nevolnost nebo třesoucí se ruce mohou být příznaky chronického stresu. Přicházející zdravotní problémy spojené s nadmírou stresu se ale mohou projevovat i daleko nenápadněji. Lidé, kteří mají nakročeno k vyhoření, bývají často unavení, špatně naladění nebo lhostejní. Trápí je pocit, že nic nestíhají, ačkoli v práci tráví třeba i delší dobu než jejich kolegové.

Stav, který se vyznačuje neschopností se pro cokoliv nadchnout, může potkat všechny, kteří se hodně stresují a mají tolik práce, že se nestačí věnovat sobě, svým přátelům a aktivitám, které jim dělají radost.

0

obyvatel Evropské unie se každý rok potýká s úzkostí, nespavostí nebo silnou depresí.

Zdroj: Mental health in the workplace in Europe, EU Health Programme

Má se za to, že se každý pátý Čech potýkal s různě intenzivním syndromem vyhoření. Ohrožení jsou všichni ti, jejichž práce vyžaduje velkou zodpovědnost a nasazení, jako jsou učitelé, lékaři nebo zdravotní sestry.

Příznaky syndromu vyhoření

Jestli se potýkáte s nespavostí, úzkostmi, migrénami, přepracováním nebo trávicími potížemi, je na čase zvolnit.

Snažte se v práci nepracovat přesčas, zkuste odjet na delší dovolenou, věnujte se rodině, přátelům a koníčkům. Snažte se ve volných chvílích hýbat, radujte se z maličkostí a nezapomínejte o svých problémech mluvit. Naučte se relaxovat a vypnout, třeba i při zahradničení nebo při cestě z práce. Můžete tak předejít vážnému zhroucení, ztrátě práce nebo hospitalizaci a terapii, která může trvat i několik let.

Chci vědět víc o práci v Raiffce
0

Více než 80 procent zaměstnavatelů v Evropské unii vnímá, že je pracovní stres v jejich firmě velikým problémem. Jen čtvrtina z nich se ale zabývá tím, jak se stresem na pracovišti naložit.

Zdroj: Mental health in the workplace in Europe, EU Health Programme

Odstřihněte se od práce

Nemůžete přestat pracovat po večerech, o víkendech nebo na dovolené?

Zaděláváte si na pořádný problém. Vyjasněte si se svým šéfem nebo s kolegy, že na e-maily poslané mimo běžnou pracovní dobu nebudete hned odpovídat. Domluvte se na časech, kdy je potřeba být neustále na příjmu, a naopak kdy on-line být nemusíte. Určitě se vám uleví a vyhnete se přemíře stresu. Ten je podle průzkumu druhým nejčastějším zdravotním problémem na pracovištích v Evropské unii. Žebříčku, který zveřejňuje Eurostat, vévodí problémy s klouby a svaly.

Home office není pro všechny

Lidé, kteří navzdory mnoha povinnostem a náročné práci nepodléhají stresové zátěži, bývají mistři v balancování mezi prací a soukromým životem. Z nabízené flexibility od zaměstnavatele dokážou vytěžit maximum. Využívají home office, váží si svého času a vědí, co dělat pro to, aby byli co nejvíce produktivní.

Práce z domova je benefit i prokletí

Home office se hodí pro ty, kdo občas potřebují být doma s dětmi, dohlížet na řemeslníky nebo jen chtějí šetřit svůj čas.

Práce z domova ale nemusí vyhovovat všem. Naopak uškodit může lidem, kteří se nedovedou odtrhnout od práce nebo naopak nemají dostatečnou morálku. Práci z domova by se neměli věnovat ti, kdo pro to nemají dobré podmínky; mají doma hluk, rozptyluje je nepořádek, nebo k práci potřebují kolegy, speciální vybavení či jsou zvyklí pracovat v týmu.

Jak si vybavit domácí kancelář?

Žádný hluk

Monitor v dobré výšce

Dostatečně velký stůl

Aplikace limitující čas strávený na sociálních sítích, zpravodajských webech a na dalších stránkách

Kvalitní internetové připojení

Dobré osvětlení

Kvalitní a dobře nastavená pracovní židle

Časový plán, to-do list s naplánovanými pauzami

Mezi největší výhody práce z domova podle průzkumu patří úspora času a peněz, lepší plánování, soustředění a více času stráveného s rodinou a dalšími blízkými lidmi. Mezi největší překážky patří nedostatek osobních meetingů, narušená hranice mezi prací a soukromím, nedostatek technického vybavení a v případě zavřených škol také nutnost postarat se o děti i přes den.

Zdroj: zaměstnanecký průzkum Raiffeisenbank

Najděte svůj pracovní rytmus

Budete produktivnější a spokojenější. Ať už jste noční sova, nebo ranní ptáče, nezdráhejte se využít naplno pružnou pracovní dobu a pracovat v čase, kdy jste nejproduktivnější. Pokud ráno v kanceláři strávíte jen usrkáváním kávy a pomalým rozkoukáváním, nejspíš by vám bylo lépe v posteli.

Pokud na sobě pozorujete, že jste v určitý čas během dne výkonnější, naplánujte si podle toho nejnáročnější úkoly. Jestli máte pocit, že v práci nestíháte a potřebujete si lépe zorganizovat svůj čas, zkuste se řídit těmito tipy:

  • Zjistěte, jak trávíte svůj čas. Všímejte si během pracovního dne toho, zda se opravdu věnujete práci, nebo jen bezcílně brouzdáte po internetu. Snažte se zbavit nezdravých návyků.
  • Zkuste si rozvrhnout den a seřaďte si denní úkoly podle důležitosti. Nezapomeňte si naplánovat také pauzy, během dne si vyhraďte prostor i na nepředvídatelné úkoly a na „pouhé“ přemýšlení. Jedna z pouček time managementu říká, že bychom měli plánovat jen 60 % času, protože těch 40 % spotřebují nenadálé úkoly, které během dne mohou přijít.
  • Držte se svého plánu a soustřeďte se na úkoly, které je nezbytně nutné dokončit. Nebuďte zbytečně puntičkářští.
  • Neočekávejte od sebe příliš. Zvažte, zda na sebe při plánování nejste příliš nároční. Tři prioritní úkoly za den jsou až až. Nestresujte se, když plán nedodržíte, nemůže se vám vždy dařit.
  • Jakmile skončíte s prací, snažte se na ni nemyslet a přeladit se na jiná témata. Nevšímejte si nepřečtených e-mailů a otravných notifikací. Domluvte se s kolegy na tom, že v případě náhlého problému, který je třeba rychle vyřešit, vám zavolají.

Někteří manažeři se v práci řídí různými metodami time managementu. Inspirujte se i vy a buďte produktivnější.

Metoda ABCD staví na kategorizaci pracovních úkolů.

Do kategorie A se řadí urgentní a důležité úkoly, v kategorii B jsou důležité neurgentní úkoly, kategorie C by měla zahrnovat nedůležité urgentní úkoly a v poslední kategorii D by měly být všechny úkoly, které jsou nedůležité a neurgentní.

Paretova metoda spočívá v přesvědčení, že 80 procent práce lze udělat jen ve 20 procentech přiděleného času a zbylých 20 procent práce zabere 80 procent času.

Proto by měly být nejdůležitější úkoly prioritizovány.

Pomodoro metoda je vhodná především pro kreativní práci vyžadující soustředění.

Pracovní čas si rozdělte do úseků dlouhých 25 minut. Na začátku každého takového úseku si stanovte úkol, který během něho chcete stihnout, odstřihněte se od jakéhokoli vyrušování a věnujte se jen tomuto úkolu. Po skončení si dejte na pár minut pauzu, ideálně se protáhněte nebo se běžte projít. Po čtyřech úsecích si dejte delší pauzu a odměňte se za práci aktivitou, která vás baví.

Metoda Elona Muska je založená na pětiminutových blocích, do kterých Musk rozděluje celý svůj den.

Předem plánuje, kolik takových úseků věnuje pročítání e-mailů, poradám nebo odpočinku. Dokáže se tak soustředit jen na jeden úkol a neplýtvá časem.

Zbavte se žroutů času

Sáhodlouhé porady, hromada telefonátů a kolegové, kteří chtějí neustále s něčím pomoci.

Zatočte se žrouty času, vypněte notifikace, naučte se říkat ne, e-maily kontrolujte jen párkrát denně. Budete tak spokojenější, protože konečně budete mít čas se naplno věnovat důležité práci.

Zaměstnanecké benefity v Raiffeisenbank

Pokud pracujete ve firmě, pro kterou jsou flexibilita a péče o duševní pohodu zaměstnanců důležité, máte z poloviny vyhráno. Pak už jen stačí využívat všech benefitů naplno a balancovat mezi pracovním a soukromým životem ještě o něco lehčeji.

25 dnů dovolené. Po prvním roce se počet dní volna navyšuje na 27 dní.

Po pátém roce je možné každých pět let čerpat 10 dní tzv. Restart Days, jak název napovídá, jsou to dny pro důkladný odpočinek, pro restart

Home office je možný všude tam, kde to dovoluje charakter práce a po dohodě s nadřízeným je možný prakticky kdykoliv. Navíc těm, kdo HO využívají dlouhodobě, poskytuje Raiffka příspěvek na vybavení domácí kanceláře.

Volno na důležité životní události: studijní volno, promoce, přítomnost u porodu, doprovod prvňáčka první den do školy.

Chci vědět víc o práci v RaiffceRaiffeisenbank