Srážky aut se srnou nebo divočákem patří mezi nejčastější dopravní nehody v Česku. Každý rok způsobují milionové škody na vozidlech, ale ohrožují i životy řidičů a spolucestujících. Otestujte si své znalosti v kvízu, který vám napoví, co dělat, když se dostanete do podobné situace.
Na přemnoženou zvěř dlouhodobě upozorňují nejen lesníci či ekologové, ale také vlastníci lesů a zemědělských pozemků. V posledních letech přibylo zejména jelenů evropských a jelenů sika, daňků, srnců a muflonů.1 Zvětšující se populace těchto živočichů přitom není hrozbou pouze pro přírodu, ale má negativní vliv i na bezpečnost provozu na silnicích a dálnicích.
„Srnky bývají u nehod zastoupené nejvíce. Na svědomí mají až devadesát procent všech havárií,“ říká Martin Hlaváč z pojišťovny Allianz. Následují divoká prasata, zajíci, jeleni a daňci. Nebezpečné jsou podle odborníků takové nehody hlavně na dálnici. Při střetu se zvěří ve vysoké rychlosti často dochází ke zranění posádky a vozidlo může být nevratně poškozeno.
Nejde jen o problém samotného Česka
Například v Evropě dochází za rok průměrně k 500 000 střetů vozidel s lesní zvěří. Na silnicích při těchto kolizích zemře přibližně 300 lidí a dojde ke 30 000 zranění posádek.2 Na základě dostupných dat z Portálu nehod, který informuje o aktuálním přehledu lokalit s nejčastějším výskytem havárií v Česku, vyplývá, že v příštím roce bude pravděpodobně každá pátá nehoda způsobena právě střetem se zvěří.
V roce 1970 žilo v tuzemských lesích přibližně 15 000 jelenů. Tipněte si, o kolik vzrostl jejich počet do roku 2006?
SprávnáŠpatná odpověď !
Správná odpověď je A. Jelenů od roku 1970 přibylo téměř dvojnásobně. Stejně ale narostl i počet daňků a muflonů.
Jelenů od roku 1970 přibylo téměř dvojnásobně. Stejně ale narostl i počet daňků a muflonů.
Ztlumit dálková světla a zpomalit
Zvířata se chovají teritoriálně. Migrují za potravou z jednoho místa na druhé a zase zpět. Silnice jim ale mnohdy v těchto přesunech brání. Riziko, že se řidič střetne třeba se srnkou nebo jelenem, je nejvyšší na jaře a na podzim. Podle statistických údajů hrozí kolize se zvěří zejména v brzkých ranních hodinách či v podvečer nebo když je mlha.3 Úseky, kde je zvýšené riziko těchto nehod, bývají obvykle opatřeny dopravní značkou.
Na silnicích, které se nacházejí u lesů a polí, je vhodné preventivně snížit rychlost. Také je dobré vypnout dálková světla, která mohou zvěř přecházející silnici oslnit. Ta se potom může chovat zmateně a místo toho, aby utekla, zůstane stát na místě. Pokud navíc zahlédnete jednu srnku, buďte obezřetní. Hrozí, že kde se nachází jedna, budou i další. Ani hustší provoz není zárukou, že vám srna pod kola nevběhne. Z výzkumů o chování zvířat vyplynulo, že pro srnu není problém překonat silnici ani ve chvíli, kdy jsou rozestupy mezi vozidly jen pod 10 sekund.4
Srovnání velikostí vybraných kopytníků a osobního vozu
0
Výška (m)
3
2
1
Délka (m)
Výška (m) / Délka (m)
1
2
3
4
5
6
7
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Riziko kolize se zvěří ale nehrozí jen kvůli přirozené migraci zvířat. Srnky či jeleni své chování mění také kvůli lidem. Během pandemie covidu-19 nebylo například možné tolik cestovat do zahraničí, a tak většina lidí podnikala výlety po Česku. Větší přítomnost turistů v krajině ale zvěř více rušila. Docházelo tedy častěji k tomu, že se přesouvala na klidnější místa. A mnohdy i přes silnice. Je tedy dobré raději počítat s tím, že na zvířata žijící volně v lese můžete při jízdě autem narazit prakticky kdekoliv a kdykoliv během dne.
I v Česku můžete srazit losa
V posledních letech byl zejména v okolí vodní nádrže Lipno zaznamenán výskyt přibližně 20 losů evropských. Setkat se s nimi můžete také poblíž hranic s Polskem. Pravděpodobnost střetu s nimi je sice v Česku malá, ale i tak tu došlo mezi lety 1975 až 2021 ke 24 takovým nehodám. Tři z nich se týkaly kolizí s vlakem, zbytek se stal na silnicích. Havárie s losem mívají pro motoristy obvykle vážné následky. Jednak kvůli velikosti těchto zvířat, ale také proto, že se autům téměř nevyhýbají.5
Jaká je podle údajů Portálu nehod dlouhodobě nejrizikovější komunikace u nás?
SprávnáŠpatná odpověď !
Správná odpověď je C. Podkrušnohorská magistrála spojuje Liberecký, Ústecký a Karlovarský kraj. Obklopují ji lesy, a hrozí zde tedy vyšší riziko střetu především se srnami a divokými prasaty. Za deset let zde došlo k 2 243 nehodám. Na druhém místě je s 2 143 kolizemi dálnice D1.
Podkrušnohorská magistrála spojuje Liberecký, Ústecký a Karlovarský kraj. Obklopují ji lesy, a hrozí zde tedy vyšší riziko střetu především se srnami a divokými prasaty. Za deset let zde došlo k 2 243 nehodám. Na druhém místě je s 2 143 kolizemi dálnice D1.
Staré vozy, drahé opravy
Vysoké škody vyčíslené u nehod se zvířaty jsou odrazem situace, která panuje na českých silnicích. Mnoho automobilů je starých, někdy i více než patnáct let. Jejich opravy vyjdou často tak draze, že se ani nevyplatí. Pojišťovny proto obvykle vyplácejí jen hodnotu vozu, zpravidla tu nejnižší možnou. U novějších aut s modernějšími prvky se opravy pohybují přibližně kolem sto tisíc korun. Po srážce ve vyšší rychlosti s větším kancem, jelenem nebo srnou ale mohou vyjít i na několikanásobně více.
Podle údajů, které si dlouhodobě vede pojišťovna Allianz, průměrná výše škody za několik let podstatně vzrostla. V roce 2017 evidovala průměrnou škodu 31 000 korun. V letošním roce už jde téměř o 50 000 korun. „Největší škoda za poslední léta činila 467 000 korun. Šlo o střet se srnou. Výše škody vždy reflektuje model auta, zde šlo o Porsche Cayenne,“ říká Martin Hlaváč z Allianz.
Celkový počet škod na vozidlech způsobených střety se zvěří dosáhl loni v Česku 339 milionů korun.7
Škody jsou stamilionové
Podle nejaktuálnějších dat, která dlouhodobě shromažďuje Policie ČR a Centrum dopravního výzkumu, došlo v Česku od loňského října do letošního března k více než sedmi tisícům případů srážek se zvěří na silnicích. V žádném kraji při těchto nehodách nikdo nezemřel. Došlo však k jednomu těžkému zranění a 33 lehkým.6
Nejvíce nehod se stalo od loňského října do letošního března ve středních Čechách, kde je nejhustší silniční síť. Jezdí zde také hodně moderních vozidel, což se odráží i na rekordní výši škod. Celkově byly v tomto kraji vyčísleny na téměř 84 milionů korun.
Za Středočeským krajem následuje v počtu nehod Ústecký a poté Vysočina. Na Vysočině policie zaznamenala škody za 48 milionů korun. Ústecký kraj je těsně za ním se škodami za téměř 37 milionů korun.
V Ústeckém kraji se navíc nachází místo, kde riziko střetu se zvěří hrozí v Česku aktuálně nejvíce. Na poměrně krátkém úseku kolem 300 metrů mezi litvínovským Janovem a Horním Jiřetínem zde od loňského října do letošního března došlo ke 14 haváriím se zvěří.8
Znáte pojem losí test?
SprávnáŠpatná odpověď !
Správná odpověď je B. Jde o test bezpečnosti automobilů pocházející ze Švédska. Na suché vozovce se testuje chování automobilů ve chvíli, kdy řidič provede prudký vyhýbací manévr před nečekanou překážkou. Losí test se dostal do povědomí mnoha lidí ve druhé polovině 90. let. Mercedes třídy A se při něm tehdy převrátil na střechu. Slavné automobilce trvalo roky, než si napravila poškozenou reputaci. V současnosti se losí test běžně využívá při posuzování bezpečnosti vozů.
Jde o test bezpečnosti automobilů pocházející ze Švédska. Na suché vozovce se testuje chování automobilů ve chvíli, kdy řidič provede prudký vyhýbací manévr před nečekanou překážkou. Losí test se dostal do povědomí mnoha lidí ve druhé polovině 90. let. Mercedes třídy A se při něm tehdy převrátil na střechu. Slavné automobilce trvalo roky, než si napravila poškozenou reputaci. V současnosti se losí test běžně využívá při posuzování bezpečnosti vozů.
Univerzální rada neexistuje
Když vám zvíře rychle vběhne do cesty, je už téměř nemožné se srážce vyhnout. Rozhodně se nedoporučuje reagovat zbrkle a dělat prudký vyhýbací manévr. Auto se může převrhnout, narazit do stromu nebo do protijedoucího vozu.
Odborníci doporučují co nejvíce snížit rychlost a srazit se se zvířetem, pokud možno, kolmo. Modernější a robustnější vozy jsou těmto situacím lépe uzpůsobené a měly by vás ochránit i před silným nárazem. Pokud se srně či jinému zvířeti přece jen vyhnete, ale poškodíte si vůz například nárazem do stromu, náhradu škody dostanete jen v případě, že máte havarijní pojištění. Počítejte však s tím, že přijdete o bonusy.
Víte, jak naložit se zvířetem, které jste srazili?
SprávnáŠpatná odpověď !
Správná odpověď je B. Sražené zvíře nesmíte usmrtit, to je práce myslivců. V žádném případě také nesmíte zraněné či mrtvé zvíře naložit do auta a odvézt. Takový čin je klasifikován jako pytláctví. Podle trestního zákoníku vám za něj hrozí až dva roky vězení. Na zvíře také v žádném případě nesahejte ani s ním nijak nemanipulujte. Může být totiž agresivní či nemocné.
Sražené zvíře nesmíte usmrtit, to je práce myslivců. V žádném případě také nesmíte zraněné či mrtvé zvíře naložit do auta a odvézt. Takový čin je klasifikován jako pytláctví. Podle trestního zákoníku vám za něj hrozí až dva roky vězení. Na zvíře také v žádném případě nesahejte ani s ním nijak nemanipulujte. Může být totiž agresivní či nemocné.
Jak se zachovat bezprostředně po nehodě?
Bez potřebných řidičských zkušeností je náročné ve vypjatých situacích zachovat klid. Instinktivní chování za volantem vás totiž může zradit. Odborníci proto doporučují vyzkoušet si různé rizikové jízdní situace nejprve na polygonu. V tréninkovém centru bezpečné jízdy se naučíte, co dělat nebo nedělat, a to i při hrozící srážce se zvěří.
Nepodceňujte důležitost vhodného pojištění
Pokud nechcete platit drahé opravy svého vozu z vlastní kapsy, sjednejte si odpovídající pojištění. Allianz nabízí několik variant balíčků havarijního a povinného ručení. Od základního pro ty, kdo nechtějí za pojištění příliš utrácet, až po nejkomplexnější balíček, který zaručí plnou ochranu.
- Jezdím málo, platím málo. Čím méně kilometrů najezdíte, tím méně za pojištění zaplatíte.
- Základní asistence a právní poradenství je vždy součástí i toho nejzákladnějšího balíčku.
- Na příjmu jsou pro vás asistenti Allianz 24 hodin denně sedm dní v týdnu.
- Vybrat si můžete balíček, který obsahuje i bezlimitní pojištění skel nebo rozšířené úrazové pojištění.
- Pojistka kryje srážku s jakýmkoliv zvířetem, nikoliv jen s lesní zvěří, která nemá majitele.