Seznam Native ve spolupráci s

Stroje značky Opel od šicích strojů k elektromobilům

Německá automobilka Opel byla původně rodinnou firmou. Strýc zakladatele Adama Opela mu pomohl nalézt místo pro jeho první skromnou dílnu. Kdyby nebylo Adamovy manželky Sophie a jejích sester, které do podniku investovaly svá věna, firma by nejspíš nebyla úspěšná. A do výroby aut by se Opelovi asi nikdy nepustili, kdyby synové Adama a Sophie nebyli zapálenými inovátory. Jejich otec totiž nechtěl o výrobě aut ani slyšet. Rodinná soudržnost přinesla podniku věhlas. I díky němu se historie značky píše už téměř 160 let.

Příběh rodiny Opelových

Zakladatel německé rodinné firmy Adam Opel se stejně jako jeho dva mladší bratři vyučil v otcově zámečnické dílně. V polovině 19. století začal pracovat v pařížských továrnách vyrábějících šicí stroje, které byly tehdy horkou novinkou.

0

V tomto roce Adam Opel rozjel rodinný podnik, který se zprvu zabýval výrobou šicích strojů. Dnes je z něj uznávaná automobilka.

Když bylo Adamovi 25 let, vrátil se do rodného Rüsselsheimu. Svoji první dílnu na šicí stroje zřídil v nevyužitém kravíně svého strýce. Málokdo by tehdy čekal, že se z malé dílny stane za méně než 30 let největší výrobce bicyklů na světě. Nic z toho by se ale nestalo, kdyby do továrny neinvestovala své věno jeho žena Sophie. K investicím přesvědčila i své dvě sestry. Opel z lásky a vděčnosti po své ženě pojmenoval šicí stroj, který představil v roce 1870.

Pětikolo Bratři Karl, Wilhelm, Heinrich, Fritz a Ludwig Opelovi pózují na pětikole. Píše se rok 1895.

Do provozu rodinné firmy se postupně zapojilo i pět synů. Když se Opelovi rozhodli pustit do výroby jízdních kol, během dvou let patřili mezi největší výrobce bicyklů v Německu. Adam Opel za sebou zanechal v roce 1895 prosperující firmu. Po jeho smrti vedení převzala jeho manželka Sophie společně se syny. Nebýt inovátorství, které zdědili po svém otci, nikdy by se nepustili do prvních pokusů s výrobou automobilů, vůči kterým byl Adam Opel silně skeptický. Krátce před svou smrtí údajně prohlásil, že auta jsou jen zapáchající krabice a hračky pro milionáře. Rodinný podnik vzkvétal. Ve 20. letech minulého století byl největším výrobcem bicyklů na světě a etablovanou automobilkou. Kombinace spolehlivosti, luxusu a dostupné ceny si získala řadu příznivců.

Rakeťák Fritz von Opel

Rodina Opelových byla odjakživa plná inovátorů. Fritz, vnuk zakladatele Adama Opela, byl proslulý coby nadšenec pro raketový pohon. Proto se mu přezdívalo “Fritz Rakeťák”.

V roce 1928 v tajnosti testoval první raketové auto RAK 1, které dosáhlo na rychlost 75 km/h. Jeho druhá série o dva měsíce později dosáhla rychlosti 230 km/h. Není divu, že jeho syn Rikky byl zapálený pro velmi rychlá auta a účastnil se spousty závodů formulí.

Legendární modely Opelů

Opel 4/8 (1909 – 1910)

Opel 4/8 má přezdívku “Doktorwagen”. To proto, že jej automobilka inzerovala jako robustní a naprosto spolehlivé auto pro doktory, zvěrolékaře a právníky. Jeho cena začínala na pouhých 4 tisících markách, zatímco konkurence začínala na pětinásobku.

Opel 4 PS (1924 – 1931)

Opel 4 PS se začal vyrábět v roce 1924. Díky tomu, že Opel jako první z německých automobilek zavedl výrobní linku, dokázal se cenou přiblížit běžným zákazníkům. Modelu Opel 4 PS se pro jeho charakteristickou zelenou barvu přezdívalo “Rosnička”. Do roku 1931 se jich prodalo téměř 120 tisíc kusů, což z něj dělalo bestseller své doby.

Opel GT (1968 – 1973)

Opel GT byl ve své době dostupným autem snů. “Baby Corvette”, jak se tomuto atraktivnímu modelu přezdívalo, se vyráběl od roku 1968. Filozofii tohoto modelu nejlépe charakterizoval tehdejší reklamní slogan: “Jen létání je krásnější!”.

Opel Corsa (1982 – dodnes)

Opel Corsa je jednou z legend této značky. Z vnějšku malý, uvnitř však prostorný vůz je skoro 40 let miláčkem fanoušků menších vozů. Nastupující šestá generace má všechny předpoklady pro to, aby na tradici navázala.

Opel Omega (1986 – 2003)

Opel Omega je dodnes legendou. V roce 1986, kdy byla uvedena, se Omega spolu se sesterským modelem Senátor stala největším a nejkomfortnějším modelem mezi Opely. Na dlouhou dobu byla vyhledávaným vozem mezi manažery. Dnes na ní navazuje designově atraktivní Insignia.

Opel Astra (1991 – dodnes)

V roce 1991 Opel uvádí na trh model Astra, který se v roce 2007 stal nejprodávanějším autem Evropy. Modely byly vždy dostatečně prostorné i pro velké rodiny, pod kapotou se objevovaly výkonné a přitom velmi úsporné motory. Kdysi jako první ve svém segmentu uvedl do série katalyzátory nebo airbagy. A současná generace je prvním vozem své třídy, který má ve výbavě LED-matrixové světlomety.

Moje Omega mě nikdy nenechala ve štychu

„Všichni v rodině jsou zapálení do aut a cestování. Vyrostl jsem v dílnách a na nočních silnicích. Od dětství jsem čekal na chvíli, kdy dostanu řidičák,“ začíná své vyprávění Milan Kroupa, hrdý majitel vozu Opel.

Více

Shánění náhradních dílů je nekonečná hra

Norbert Srba mladší se od svého tatínka naučil mnoho věcí. Trávil s ním víkendy a prázdniny v dílně opravováním aut. A když se k Srbovým ještě před revolucí čas od času dostal německý časopis Auto Bild, prohlíželi si jej jako svátost.

Více

Budiž světlo!

Před 120 lety, když na cesty vyjely první automobily, se na bezpečnost provozu příliš nemyslelo.

Světlomety ještě neexistovaly, a tak před vozem museli kráčet světlonoši s lucernami, kteří varovali chodce a kočí na cestách. První automobil značky Opel svíčku umístil do zasklené schránky, která svíčku chránila před větrem a pružinový mechanismus svíčku posouval nahoru tak, aby nedohořela. Do osvětlovacích inovací Opel investuje dodnes. Jako první zavedl vyklápějící světlomety, dynamická natáčecí světla jako první uvedl i v modelech střední třídy. A dnes se pyšní LED-matrixovými světly, která mají vysoký výkon a mnohem nižší spotřebu energie bez oslňování ostatních řidičů. Najdete je v Insignii, Astře i v nové Corse.

Corsa

Malé auto, velký úspěch

Praktická a úsporná Corsa si získala miliony fanoušků po celém světě. O její slávě svědčí i fakt, že se začala vyrábět na začátku 80. let a dnes už silnice brázdí její šestá řada. Automobilka na Corsu sází i do budoucna, a proto novou generaci bude nabízet i jako elektromobil.

0

aut bylo prodáno od roku 1982, kdy se Corsa začala vyrábět.

Současná řada Corsy je opět o něco lepší než ta minulá. Oproti poslední řadě je o 180 kilogramů lehčí, zato má větší tělo, a tedy více prostoru pro pasažéry i náklad v kufru. Pro své jízdní vlastnosti, pokrokové technologie a hospodárnost byla nová Corsa loni vyhlášená jako “Nejlepší automobilová koupě Evropy pro rok 2020” v anketě novinářů z 31 zemí. Další ocenění získala šestá generace Corsy v anketě mezi čtenáři časopisu Bild, kteří ji loni zvolili jako vítěze ankety “Company Car of the Year” v kategorii malých vozů.

0

se Corsa stala bestsellerem, v tomto roce se prodaly více než 3 miliony těchto aut.

Více o Corse

Jiří Šťástka Závody s Corsou

Jiří Šťástka se věnuje Corsám od roku 1998. Účastnil se s nimi rychlostních slalomů a závodů do vrchu.

„Corsa mě zaujala svojí čiperností a tím, že i přes malou karoserii dokáže poskytnout dostatek prostoru uvnitř. Navíc má líbivé tvary, příjemné jízdní vlastnosti a dostupné náhradní díly. To vše za velmi slušnou cenu,“ shrnuje milovník vozů Opel, který se díky Corsám dostal k motorsportu, a tak si splnil dětský sen.

Corsa-e

Elektrická budoucnost

Stejně jako řada dalších automobilek, i Opel investuje do vývoje aut budoucnosti.

V celém koncernu PSA, kam značka v současnosti patří, mají mají vývojáři Opelu na starosti vývoj alternativních pohonů. Prvním plně elektrickým autem prodávaným pod značkou Opel v Evropě bude právě nastupující Corsa šesté generace.

Z klidu na 100 km/h zrychluje za 8,1 sekundy a chlubí se dojezdem 337 kilometrů. Pomocí rychlonabíječky se na 80 procent kapacity dostanete za 30 minut. Opel své zákazníky rozmazluje i ve výbavě: nechybí moderní neoslňující LED-Matrix světlomety, adaptivní tempomat, parkovací asistent nebo hlídání mrtvého úhlu. Zároveň auto varuje před vybočením z pruhu, rozpoznává dopravní značky a automaticky brzdí při detekci chodců.

jaro 2000

Pro české řidiče bude Corsa-e dostupná na jaře 2020.

Chci vědět víc