Sociální sítě, chytré telefony, do té doby nepoznané druhy zábavy nebo novátorsky pojaté auto. Počátek tisíciletí byl mimořádným obdobím nápaditých inovací, které zásadně změnily způsob, jak žijeme a vnímáme svět.
Někdy šlo o přelomové vynálezy, jindy o maličkosti, které se staly součástí běžného života. Pro někoho mohou být symbolem oné doby třeba dírkované „kroksy“, které s námi zůstaly, ať si o nich myslíme cokoli. Nultá léta nám však zanechala i mnohem důmyslnější nápady – od telefonů s dotykovou obrazovkou přes digitální mapové aplikace až po nové chápání toho, co můžeme očekávat od automobilu. Trendy z tohoto období stále utvářejí náš svět a mnohé tehdejší myšlenky budí uznání svou nadčasovostí. Pojďme si připomenout některé z nich.
Znáte novinky, které před dvaceti lety bavily Česko?
Co kdyby… se internet opravdu rozjel?
Pokud byste se někoho počátkem tisíciletí zeptali, kdo je youtuber, jen by na vás nechápavě zíral. Internet už byl sice pro mnoho lidí užitečným nástrojem, ale teprve v nultých letech se zásadně měnilo jeho využití a rapidně vzrostly jeho možnosti. Právě tehdy vznikaly první sociální sítě jako Myspace či Facebook nebo streamovací platformy Netflix a Spotify.
Současně s tím rostla potřeba připojovat se k internetu opravdu spolehlivě a kdekoli. V Česku byla první mobilní síť schopná vysokorychlostních datových přenosů spuštěna v roce 2009.
Dnes už je samozřejmostí, že můžeme být k internetu připojeni třeba i při cestě autem, svou oblíbenou hudbu poslouchat online nebo využívat mapové aplikace s aktuálními daty.
Spuštění oblíbených
internetových služeb
Sociální síť Facebook 2004
Sdílení videa YouTube 2005
Streamování filmů Netflix 2007
Streamování hudby Spotify 2008
Co kdyby… věci byly jednoduše
chytré?
Počátek tisíciletí byl obdobím bouřlivých proměn elektroniky v čele s mobilními telefony. Z jednoduchých přístrojů na volání a posílání SMS se právě tehdy stávaly multifunkční kapesní počítače. Konstruktéři řešili, jak dostat co nejvíce funkcí do zařízení, které ale zůstane malé a praktické. Fenoménem doby byla odklápěcí „véčka“ nebo klávesnice telefonu BlackBerry plná miniaturních tlačítek.
Klíčovým okamžikem nulté dekády byl ovšem nástup dotykových displejů. Jejich masové rozšíření přišlo s prvním iPhonem v roce 2007. Uživatele nadchlo jednoduché intuitivní ovládání i plnohodnotný internetový prohlížeč. O budoucnosti tak bylo rozhodnuto.
Dotykové obrazovky v kombinaci s chytrými funkcemi jsou dnes samozřejmostí nejen u telefonů či tabletů, ale tvoří také praktickou součást výbavy automobilů.
Ikonické mobilní
telefony
Oblíbený standard Nokia
3310 2000Chytrý pomocník BlackBerry
5810 2002Skládací elegán Motorola
Razr 2004Začátek nové éry iPhone 2007
Co kdyby… už lidé nemuseli bloudit?
Ještě začátkem tisíciletí se lidé museli spoléhat především na papírové mapy či autoatlasy. To se však rychle měnilo. V Česku už v roce 1998 zahájila provoz služba Mapy.cz, která v polovině nultých let dokázala hledat adresy na českém území a dále se rozvíjela. V roce 2005 byla spuštěna i služba Google Maps. O dva roky později už její verze pro vybrané mobilní telefony spolupracovala se systémem GPS a dokázala určit polohu uživatele.
Nástup digitálních map se počátkem tisíciletí propojil také s rozvojem navigačních systémů v automobilech. Vítanou alternativou k drahým zabudovaným přístrojům s diskovou mechanikou se v polovině nultých let staly dostupnější přenosné navigace.
Dnes není potřeba mít v autě přenosnou ani vestavěnou navigaci. Například systém SYNC 4 používaný v nových vozech Ford umožňuje snadno zrcadlit aplikace Mapy.cz, Google Maps nebo třeba populární Waze z mobilu na velký displej autorádia.
Co kdyby… malé auto bylo zároveň velké?
Počátkem tisíciletí v Česku stejně jako v dalších zemích rychle rostl počet automobilů. Najít ve městě místo k zaparkování tak bylo čím dál těžší, obzvlášť s velkým vozidlem. Zároveň však bylo pro stále více lidí důležité mít auto, které toho opravdu hodně uveze. To jsou trendy, jež od té doby ještě posílily.
Jak se ale s těmito protichůdnými požadavky vyrovnat? V době, která přála překvapivým nápadům, přišla s originálním řešením automobilka Ford. Její model Fusion v sobě dokázal účinně spojit výhody malého i velkého auta. Dokonce tak, že se mohl prezentovat jako malý zvenku, ale velký uvnitř. Ponechal si vnější rozměry a snadnou ovladatelnost malých vozů, ale vnitřní prostor využil na maximum. A zároveň zachoval pro cestující komfort při jízdě. Výše umístěná sedadla umožňovala pohodlné nastupování a díky celkové větší výšce auta srovnatelné s vozy typu SUV měli pasažéři dostatek prostoru nad hlavou i velmi dobrý rozhled.
Češi si tento inovativní a účelný model doslova zamilovali. V roce 2007 se Ford Fusion stal v Česku nejprodávanějším importovaným automobilem a v dalších dvou letech svůj úspěch zopakoval s ještě lepšími výsledky. Lidé jej používali a mnohdy dodnes používají jak v městském provozu s častým parkováním, tak třeba při dojíždění na chaty a chalupy. Díky jeho optimální velikosti, variabilitě a dostupnosti si Ford Fusion oblíbili i menší živnostníci.
Dnes je pokračovatelem stejné myšlenky model Ford Tourneo Courier. Nárokům současné doby vyšel vstříc o 233 litrů větším zavazadlovým prostorem i zvýšeným komfortem pro cestující, přitom je zvenku jen o málo větší než oblíbený Fusion. Ford Tourneo Courier navíc přichází s novými prvky, které ještě zvyšují jeho účelnost. Široké boční posuvné dveře například usnadňují nastupování a vystupování i tam, kde není místa nazbyt.
Ford Fusion
Cena: | V roce 2009 bylo možné Ford Fusion koupit za 13 průměrných českých platů |
---|---|
Délka: | 4 013 mm |
Šířka: | 1 724 mm |
Výška: | 1 543 mm |
Ford Tourneo Courier
Cena: | V roce 2025 je možné Ford Tourneo Courier koupit přibližně za 11 průměrných českých platů |
---|---|
Délka: | 4 337 mm |
Šířka: | 1 800 mm |
Výška: | 1 817 mm |
Ford Tourneo Courier


Naložíte vše
Do vozu Ford Tourneo Courier se vejde kočárek, lyže či sekačka na trávu. Důmyslné úložné přihrádky zabudované do bočních panelů zavazadlového prostoru umožňují dovnitř jednoduše a bezpečně uložit i menší nebo znečištěné předměty.

Zaparkujete kdekoli
Díky svým rozměrům je Ford Tourneo Courier snadno ovladatelný a vejde se i tam, kde mají větší vozy problém.

Pohodlně nastoupíte
Nastupování a vystupování usnadňují výše umístěná sedadla a také široké boční posuvné dveře, které oceníte nejen ve stísněných podmínkách.

Máte rozhled
Vyšší umístění sedadel a celková výška vozu zajišťují vynikající výhled pro řidiče i spolucestující.

Jste ve spojení
Systém SYNC 4 nabízí mnoho funkcí včetně bezdrátového propojení s vaším smartphonem s Androidem nebo iOS. Na 8–12“ dotykovém displeji tak lze zrcadlit oblíbené navigační aplikace Mapy.cz, Waze či Google Maps.
Spotřeba a emise CO2
benzinové verze: 7,0–6,7 l/100 km a 158–151 g/km
elektrické verze: 17,5–17,3 kWh/100 km a 0 g/km
Ilustrativní vyobrazení verzí Tourneo Courier Titanium a Active.