Seznam Native ve spolupráci s

Svět se proměnil, dobré nápady pokračují

Novinky z nultých let, které si lidé zamilovali. Jak nás inspirují dnes?

Sociální sítě, chytré telefony, do té doby nepoznané druhy zábavy nebo novátorsky pojaté auto. Počátek tisíciletí byl mimořádným obdobím nápaditých inovací, které zásadně změnily způsob, jak žijeme a vnímáme svět.

Někdy šlo o přelomové vynálezy, jindy o maličkosti, které se staly součástí běžného života. Pro někoho mohou být symbolem oné doby třeba dírkované „kroksy“, které s námi zůstaly, ať si o nich myslíme cokoli. Nultá léta nám však zanechala i mnohem důmyslnější nápady – od telefonů s dotykovou obrazovkou přes digitální mapové aplikace až po nové chápání toho, co můžeme očekávat od automobilu. Trendy z tohoto období stále utvářejí náš svět a mnohé tehdejší myšlenky budí uznání svou nadčasovostí. Pojďme si připomenout některé z nich.

Znáte novinky, které před dvaceti lety bavily Česko?

1/3
Kolik diváků sledovalo v roce 2004 finále první řady pěvecké soutěže Česko hledá SuperStar, v němž zvítězila Aneta Langerová?
Přesně tak! První řada SuperStar patřila k nejsledovanějším pořadům televize Nova.
Tolik hlasů podpořilo vítěznou zpěvačku.
Celkový počet diváků byl ale ještě vyšší: 3,34 milionu.
To je málo, finále první řady SuperStar si nenechalo ujít 3,34 milionu diváků.
2/3
V roce 2003 bylo v Česku otevřeno první kino IMAX. Který film zahájil jeho provoz?
Ano, právě tento film viděli první návštěvníci kina IMAX v Praze.
Tento snímek byl tehdy v kině IMAX dlouhodobě nejnavštěvovanější, ale nebyl první. Provoz zahájil film Africké sloní království.
Avatar slavil úspěch až později, premiéru měl v roce 2009. Provoz kina IMAX zahájilo Africké sloní království.
3/3
Jaký produkt si Češi oblíbili i díky výrazné televizní reklamě s otázkou:
„Je tak malý, nebo já tak velký?“
To není správně. Hrdinou reklamy byl vůz Ford Fusion, který spojil to nejlepší z malého i velkého auta. V letech 2007 až 2009 se stal v Česku nejprodávanějším dováženým vozem.
To není správně. Hrdinou reklamy byl vůz Ford Fusion, který spojil to nejlepší z malého i velkého auta. V letech 2007 až 2009 se stal v Česku nejprodávanějším dováženým vozem.
Správně! Hrdinou reklamy byl vůz Ford Fusion, který spojil to nejlepší z malého i velkého auta. V letech 2007 až 2009 se stal v Česku nejprodávanějším dováženým vozem.

Co kdyby… se internet opravdu rozjel?

Pokud byste se někoho počátkem tisíciletí zeptali, kdo je youtuber, jen by na vás nechápavě zíral. Internet už byl sice pro mnoho lidí užitečným nástrojem, ale teprve v nultých letech se zásadně měnilo jeho využití a rapidně vzrostly jeho možnosti. Právě tehdy vznikaly první sociální sítě jako Myspace či Facebook nebo streamovací platformy Netflix a Spotify.

Současně s tím rostla potřeba připojovat se k internetu opravdu spolehlivě a kdekoli. V Česku byla první mobilní síť schopná vysokorychlostních datových přenosů spuštěna v roce 2009.

Dnes už je samozřejmostí, že můžeme být k internetu připojeni třeba i při cestě autem, svou oblíbenou hudbu poslouchat online nebo využívat mapové aplikace s aktuálními daty.

Spuštění oblíbených
internetových služeb

  • Sociální síť Facebook 2004
  • Sdílení videa YouTube 2005
  • Streamování filmů Netflix 2007
  • Streamování hudby Spotify 2008

Co kdyby… věci byly jednoduše
chytré?

Počátek tisíciletí byl obdobím bouřlivých proměn elektroniky v čele s mobilními telefony. Z jednoduchých přístrojů na volání a posílání SMS se právě tehdy stávaly multifunkční kapesní počítače. Konstruktéři řešili, jak dostat co nejvíce funkcí do zařízení, které ale zůstane malé a praktické. Fenoménem doby byla odklápěcí „véčka“ nebo klávesnice telefonu BlackBerry plná miniaturních tlačítek.

Klíčovým okamžikem nulté dekády byl ovšem nástup dotykových displejů. Jejich masové rozšíření přišlo s prvním iPhonem v roce 2007. Uživatele nadchlo jednoduché intuitivní ovládání i plnohodnotný internetový prohlížeč. O budoucnosti tak bylo rozhodnuto.

Dotykové obrazovky v kombinaci s chytrými funkcemi jsou dnes samozřejmostí nejen u telefonů či tabletů, ale tvoří také praktickou součást výbavy automobilů.

Ikonické mobilní
telefony

  • Oblíbený standard Nokia
    3310
    2000
  • Chytrý pomocník BlackBerry
    5810
    2002
  • Skládací elegán Motorola
    Razr
    2004
  • Začátek nové éry iPhone 2007

Co kdyby… už lidé nemuseli bloudit?

Ještě začátkem tisíciletí se lidé museli spoléhat především na papírové mapy či autoatlasy. To se však rychle měnilo. V Česku už v roce 1998 zahájila provoz služba Mapy.cz, která v polovině nultých let dokázala hledat adresy na českém území a dále se rozvíjela. V roce 2005 byla spuštěna i služba Google Maps. O dva roky později už její verze pro vybrané mobilní telefony spolupracovala se systémem GPS a dokázala určit polohu uživatele.

Nástup digitálních map se počátkem tisíciletí propojil také s rozvojem navigačních systémů v automobilech. Vítanou alternativou k drahým zabudovaným přístrojům s diskovou mechanikou se v polovině nultých let staly dostupnější přenosné navigace.

Dnes není potřeba mít v autě přenosnou ani vestavěnou navigaci. Například systém SYNC 4 používaný v nových vozech Ford umožňuje snadno zrcadlit aplikace Mapy.cz, Google Maps nebo třeba populární Waze z mobilu na velký displej autorádia.

Co kdyby… malé auto bylo zároveň velké?

Počátkem tisíciletí v Česku stejně jako v dalších zemích rychle rostl počet automobilů. Najít ve městě místo k zaparkování tak bylo čím dál těžší, obzvlášť s velkým vozidlem. Zároveň však bylo pro stále více lidí důležité mít auto, které toho opravdu hodně uveze. To jsou trendy, jež od té doby ještě posílily.

Jak se ale s těmito protichůdnými požadavky vyrovnat? V době, která přála překvapivým nápadům, přišla s originálním řešením automobilka Ford. Její model Fusion v sobě dokázal účinně spojit výhody malého i velkého auta. Dokonce tak, že se mohl prezentovat jako malý zvenku, ale velký uvnitř. Ponechal si vnější rozměry a snadnou ovladatelnost malých vozů, ale vnitřní prostor využil na maximum. A zároveň zachoval pro cestující komfort při jízdě. Výše umístěná sedadla umožňovala pohodlné nastupování a díky celkové větší výšce auta srovnatelné s vozy typu SUV měli pasažéři dostatek prostoru nad hlavou i velmi dobrý rozhled.

Češi si tento inovativní a účelný model doslova zamilovali. V roce 2007 se Ford Fusion stal v Česku nejprodávanějším importovaným automobilem a v dalších dvou letech svůj úspěch zopakoval s ještě lepšími výsledky. Lidé jej používali a mnohdy dodnes používají jak v městském provozu s častým parkováním, tak třeba při dojíždění na chaty a chalupy. Díky jeho optimální velikosti, variabilitě a dostupnosti si Ford Fusion oblíbili i menší živnostníci.

Dnes je pokračovatelem stejné myšlenky model Ford Tourneo Courier. Nárokům současné doby vyšel vstříc o 233 litrů větším zavazadlovým prostorem i zvýšeným komfortem pro cestující, přitom je zvenku jen o málo větší než oblíbený Fusion. Ford Tourneo Courier navíc přichází s novými prvky, které ještě zvyšují jeho účelnost. Široké boční posuvné dveře například usnadňují nastupování a vystupování i tam, kde není místa nazbyt.

Ford Fusion

Cena:V roce 2009 bylo možné Ford Fusion koupit za 13 průměrných českých platů
Délka:4 013 mm
Šířka:1 724 mm
Výška:1 543 mm

Ford Tourneo Courier

Cena:V roce 2025 je možné Ford Tourneo Courier koupit přibližně za 11 průměrných českých platů
Délka:4 337 mm
Šířka:1 800 mm
Výška:1 817 mm

Ford Tourneo Courier

Spotřeba a emise CO2
benzinové verze: 7,0–6,7 l/100 km a 158–151 g/km
elektrické verze: 17,5–17,3 kWh/100 km a 0 g/km


Ilustrativní vyobrazení verzí Tourneo Courier Titanium a Active.