Seznam Native | ve spolupráci s

Umění podnikat

Jak vystoupit z rutinního kolotoče povinností?

Většina lidí každý svůj den dělí mezi práci a rodinu. Ti šťastnější si dokážou najít chvilku pro sebe, svoje přátele a koníčky. Umělkyně Zuzana Freyja a manželé Jonešovi se s takovým životem ale smířit nechtěli. Měli dost odvahy na to, aby opustili svoji práci a splnili si své sny. Živí je jejich největší koníček, a za své úspěchy vděčí on-line světu. Co obnáší podnikání? A jak se v něm dá obstát i bez znalostí a zkušeností?

Umění podnikat
1. část

Z tropického ráje až na dno za tři týdny

Veronika Jonešová byla odmalička vášnivou čtenářkou. Nikdy by ji ale nenapadlo, že se v pouhých 27 letech stane autorkou bestselleru. Jak se dostala k psaní? Skončila s vysokou školou, dala výpověď v práci a chtěla začít nový život. „Nechtěli jsme se usadit a lákal nás život na tropickém ostrově a zkusit něco nového,“ vysvětluje Veronika důvod, proč společně s manželem Václavem odcestovali na 10 000 kilometrů vzdálený ostrov Réunion, který se nachází uprostřed Indického oceánu.

Veronika Jonešová

„Do ostrova s džunglemi a vodopády jsme se rychle zamilovali. Věděli jsme, že nás tam bude čekat dost práce.“

Réunion
ostrov

Na Réunionu chtěl mladý pár začít žít naplno. „Měli jsme na farmě sklízet ananasy a liči výměnou za ubytování a stravu. Jenže farmář měl pro svoje pracovníky šílené podmínky ve špinavém domě. S tím jsme se nechtěli smířit,“ popisuje Vašek. Nejdřív si mysleli, že si na ostrově najdou jinou práci, překážkou jim ale byla jazyková bariéra, neuměli totiž francouzsky. Po třech týdnech se tak museli vrátit zpátky domů.

Hypotéka, kariéra, dítě?
Chtěli jsme ale žít jinak

Vašek

Ten podnikavější z dvojice je Vašek. Než se s Veronikou rozhodli odjet do ciziny, rozjížděl e-shop s vínem. „Byl jsem takový podnikatel na zkoušku. Skákal jsem z jednoho nápadu do druhého a u ničeho jsem nedokázal vydržet delší dobu,“ přibližuje. Vyzkoušel si profesi realitního makléře, finančního poradce i prodejce starožitností.

Veronika se před i po exotické cestě živila jako asistentka a recepční na zubní klinice. „Ani jeden z nás nebyl spokojený a nechtěli jsme se smířit s tím, že bychom měli mít jasnou pracovní dobu, kariéru a hypotéku.“ usmívají se mladí manželé.

Chcete pokračovat ve čtení příběhu? Dozvíte se, jak se Jonešovým podařilo živit se díky své vášni
a talentu.

2. část
Vydat knížku

Vydat knížku vlastními silami? Bláznovství, slýchali od okolí

Veronika se stala recepční a asistentkou na zubní klinice, svoje večery a volný čas trávila sepisováním zážitků z tropického ráje. Psaní brala jako terapii a únik z reality. Když pak narazila na pisatelskou výzvu, jejíž zadáním bylo začít slovy „Nedočkavě pohlédl na své hodinky", našla tu správnou inspiraci pro své příběhy. Ty se staly oblíbenými v rodině i mezi kamarády, a jejich podpora a nadšení vedla Veroniku a Václava k vydání knížky.

„Všichni si ťukali na čelo. Vydat knížku v Česku, bez nakladatelství, bylo podle všech čiré bláznovství. Často jsme slýchali, že na nás a naši knížku nikdo nebude zvědavý.“

nakladatelství
kniha

Jelikož se Jonešovi rozhodli vydat knihu sami, nebylo jasné, zda se úspěch dostaví. „Naivně jsme doufali, že se kniha bude prodávat sama. Tehdy to bylo hodně náročné, nevěděli jsme, jestli to bude fungovat a zda se nám náklady alespoň částečně vrátí. Kdybychom věděli, co nás čeká, asi bychom se do toho ani nepustili,“ přibližuje Veronika jeden z nejtěžších okamžiků v podnikání. S knihou jezdili na veletrhy a výstavy, první rok se ale z nákladu neprodalo téměř nic.

Chcete pokračovat ve čtení příběhu? Dozvíte se, jak se dá z první knížky udělat bestseller.

3. část
bestseller

Jak se z knihy stane bestseller? Kouzlo je v reklamě

Úspěšné období pro manžele začalo marketingovým kurzem, kde se naučili základy propagace. Po deseti měsících bez prodejů dvojice spustila první reklamy. Věděli, že pokud reklama nezafunguje před Vánoci, budou muset svých snah asi navždycky zanechat. „Reklama byla naše poslední záchrana, naštěstí to vyšlo a kniha se konečně dostala k lidem, kteří si ji kupovali on-line. Díky tomu jsme mohli opustit naše zaměstnání,“ dodává Veronika, která Hodinky doplnila dalším dílem s názvem Minutky a právě chystá třetí knížku.

„Reklama byla naše poslední záchrana, naštěstí to vyšlo a kniha se konečně dostala k lidem, kteří si ji kupovali on-line.“

Veronika Jonešová
bestseller

Jako bestsellery se po celém světě označují knihy s 10 000 prodanými kusy. Některá česká nakladatelství označují jako bestseller i knihu s polovičním počtem prodaných knih. Kniha Hodinky za pár měsíců překročí 10 000 prodaných kusů, a tak se stane bestsellerem. „Zvažujeme překlad do jiných světových jazyků. A láká nás i vytvoření audio verzí našich knížek,“ jmenuje Václav.

Kdybychom od začátku počítali s on-line světem, zkrátili bychom si trnitou cestu

webové stránky

Kdyby Jonešovi neinvestovali do webové stránky, nejspíš by tak úspěšní nebyli. Díky webu, kde se knížky dají koupit, a on-line reklamě na sociálních sítích měli za dva měsíce vyprodáno. Za několik týdnů se jim podařilo prodat stejný počet knih jako za předchozích 18 měsíců.

„Od loňska využíváme Mioweb, která nám pomohla ve chvíli, kdy měl náš původní web problémy s platební bránou. Hledal jsem řešení, které nám pomůže i bez programátorských dovedností,“ vysvětluje podnikatel. S novou aktualizací Miowebu se podnikatelé mohou oprostit od fakturačních systémů a dalších doplňkových služeb. „Je skvělé, že se služba pořád vylepšuje. Mít všechno pod jedním systémem nám ulehčuje práci,“ říká Václav.

Podnikání ve 21. století:

Najděte rovnováhu mezi prací a odpočinkem

Podnikání

Češi podle statistik pracují až příliš. Podle srovnání pracuje v neděli daleko více Čechů než v jiných koutech Evropy. Dovolená, víkend nebo večer pro velkou část zaměstnanců a vlastníků firem, konkrétně 65 procent, neznamená konec pracovní doby.*

Podnikání není pro každého. Vyžaduje finanční polštář, spoustu úsilí, trpělivosti i železné nervy. Podnikatelé mnohem silněji pociťují radost z úspěchů a frustraci z přešlapů. Ačkoli se přepracovanost týká zaměstnanců stejně jako podnikatelů, pokud rozjíždíte podnikání od nuly, nejspíš si v prvních letech nebudete moci dopřát delší dovolenou.

Jak moc lidé pracují i v neděli?**

Turecko
Turecko46.1 %
Chorvatsko
Chorvatsko30.5 %
Slovensko
Slovensko25.9 %
Česko
Česko22.9 %
Francie
Francie20 %
Švýcarsko
Švýcarsko18.3 %
  • 0 %
  • 10 %
  • 20 %
  • 30 %
  • 40 %
  • 50 %

Různé průzkumy ukazují, že si zhruba třetina živnostníků nedopřává žádné volno. Dovolená u podnikatelů většinou znamená jen pár týdnů bez práce, během kterých se ale stejně nedokážou od svého živobytí úplně odstřihnout.

Dovolená
Přepracovanost

Připravte se ale i na to, že ne každému se podaří prorazit. Přepracovanost, krize, problémy a byrokratická zátěž je u podnikatelů mnohem častější než u běžných zaměstnanců. Nesou zkrátka všechno na svých bedrech. Čím dříve najdete svoji rovnováhu a rytmus, který je pro vás dlouhodobě udržitelný, tím dříve budete připravení na krize a náročné chvíle, které vás ještě čekají.

Jak najít rovnováhu mezi prací a odpočinkem?

Vyvarujte se začátečnických chyb a překonejte časté překážky

Obavy patří mezi časté „brzdy“ podnikatelských úspěchů. Na nedostatku sebevědomí, zkušeností i potřebných kontaktů se ale dá pracovat. Jak na to?

Vyvarujte se chyb

Nebuďte závislí na agenturách, práci grafiků nebo programátorů. Vytvořte si web s on-line kurzy a získejte čas na to, co je pro vaše podnikání skutečně důležité.

1. část

Na poušti jsem konečně našla klid i sama sebe

Zuzana Freyja vybudovala jednu z největších a nejúspěšnějších PR agentur na Slovensku. Navzdory úspěchu v byznysu ale spokojená nebyla. „Slepě jsem následovala představu života, jakou si pro mě připravili rodiče a společnost. Zjistila jsem, že mě to nenaplňuje a nejsem šťastná. Můj život mě přestal bavit a cítila jsem se jak ve vlastním vězení, jako bych šplhala po žebříku, na kterém jsem ani nechtěla být,“ popisuje svoje pocity podnikatelka.

Zuzana Freyja

„Odmalička jsem toužila být umělkyní, ale nenašla jsem doma ani ve škole žádnou podporu, a tak jsem na svůj sen zapomněla. Nakonec jsem za to ráda, protože jsem si mohla najít svoji vlastní cestu k umění a sebevyjádření, i když ta cesta byla dlouhá a klikatá.“

Zuzana Freyja umělkyně
linky

Svůj podíl ve firmě prodala a snažila se najít svoji vášeň. „Náhodou jsem narazila na skupinu lidí, kteří organizovali poutě přes Saharu. Dlouho jsem pro to sbírala odvahu, ale asi po roce jsem s nimi vyrazila na 14 dní do pouště. Potřebovala jsem se odpojit,“ vzpomíná Zuzana. Na poušti poprvé v životě zažila naprostý klid, mohla zvolnit a myšlenky jako by se zastavily. „Dostala jsem se ke svému nitru, konečně jsem myslela na sebe a na své potřeby, začaly vylézat dávno zapomenuté vzpomínky. Díky poušti jsem v sobě znovu objevila svoji dávnou touhu stát se umělkyní,“ dodává. Saharské kouzlo ji uhranulo natolik, že se pak ještě několikrát vrátila v roli spoluprůvodkyně.

Brzdilo mě trauma z výtvarné školy i předsudky rodičů

obraz

Cesta k umění byla pro Zuzanu obtížná. Musela se totiž vyrovnat s bolestivými vzpomínkami na dětství, kdy ji rodiče ani učitelé v malování, tancování, zpívání a hraní divadla nepodporovali. „U nás doma byli umělci vždycky za trapné komedianty. Postupně jsem se navíc dozvídala, že neumím ani jedno, tak jsem s tím přestala. Nepřijali mě dokonce ani na lidovou školu umění, protože moje malba nebyla podle jejich představ,“ popisuje Zuzana důvod, proč se malování 35 let nevěnovala a u barev, štětců a plátna se zpočátku cítila v křeči.

Odblokování, jak tomu sama říká, jí trvalo celé dva roky. „Potřebovala jsem se zbavit svých vlastních pochyb. Nechápala jsem, že jsou lidé schopní volně tvořit, a hledala jsem vlastní styl. Navštěvovala jsem různé učitele, přišlo mi ale, že mě pravidla přibržďují a že chci tvořit jinak,“ říká.

Chcete pokračovat ve čtení příběhu? Dozvíte se, čeho Zuzana lituje a jaké překážky musela překonat.

2. část
linky

Lidi okolo mě nechápali, co dělám. Já lituji, že jsem s tím nezačala už dávno

Důvodem, proč se Zuzana věnuje umění, nejsou peníze. A i proto její okolí nechápalo, proč se zaobírá něčím, co ji neuživí. První dva roky ani neuvažovala nad tím, že by se z jejího umění mohlo stát podnikání. „Brala jsem to jako nesmysl, vždyť nemám ani žádnou uměleckou školu. Moje tvorba je jednoduše moje naplnění. Když jsem před šesti lety vystavila první obrázky na sociální sítě, lidem se líbily a začali si ode mě objednávat obrazy. Pořád jsem ale měla pocit, že to vlastně neumím,“ vypráví Zuzana.

Svými on-line kurzy dnes ukazuje lidem, že malovat umí skutečně každý. Stačí objevit svoji vlastní fantazii a mít trpělivost.

kurz
obraz

„Mojí technikou je vrstvení, což trvá dlouho. Mám ale pocit, že obraz vzniká vlastně sám. Je v tom svoboda a hledání toho, co mi dílo chce říct,“ přibližuje. V kurzech se setkává s lidmi, kteří si chtějí plnit svoje sny. Řada z nich je přesvědčená, že jim to vůbec nepůjde nebo nevědí, jak na to či jak se dostatečně uvolnit a naladit na tvoření. Výjimkou ale nejsou ani ženy, které se malováním živí a chtějí konečně začít tvořit podle sebe a své intuice, bez jasných pravidel a bez nutnosti malovat podle reality. „Lidé mají zájem také o moje terapie, které se opírají o imaginace. Ta mi pomohla uzdravit i moje vnitřní já,“ dodává Zuzana.

Chcete pokračovat ve čtení příběhu? Dozvíte se, co Zuzaně pomohlo v době pandemie.

3. část

Díky webu jsem stabilizovala
svoje podnikání

laptop

Pandemie Zuzaně zbrzdila podnikání. Chtěla přijít na způsob, jak nadále pomáhat lidem, i když se s nimi nemůže setkávat naživo. Proto se pustila do náročné přípravy obsahu on-line kurzů. „Za dvouhodinovým kurzem je více než 20 hodin práce. Každý obraz maluji od začátku a natáčím u toho svoji techniku, video pak stříhám a upravuji, aby bylo pro lidi dostatečně záživné. Časově je to dost náročné, protože chci, aby moje kurzy lidi bavily, ale zároveň každý obraz potřebuje svůj čas,“ vysvětluje umělkyně.

Díky on-line kurzům, které nabízí na svém webu, stabilizovala svoje podnikání i navzdory nepředvídatelné době. „A 99 procent žen, které si koupily můj on-line kurz, si nikdy předtím žádný kurz nekoupily. Jedná se o úplně nové zákaznice,“ dodává. Svůj web vytváří díky brněnské aplikaci Mioweb. „Nejsem odkázaná na programátory, toho si moc cením. Spoustu věcí si umím zařídit a upravit sama,“ říká.

linky

Syndrom vyhoření, stres a únava. Rozpoznejte problém včas

Podnikání bývá extrémně stresující. To proto, že podnikatelé bývají tolik nadšení do práce, že mají sklony k přepracovanosti a často zapomínají na sebe, své koníčky a volný čas. Takový zápřah ale může vést k únavovému syndromu nebo i k vyhoření. Zatímco zaměstnanec by mohl v takovém případě být na neschopence, podnikatel si i v takovém období musí poradit sám.

Jak uspět v podnikání?

Ušetřete si práci i peníze v on-line prostředí

podnikání
linky

Pokud chcete svoje podnikání konečně rozjet i v on-line světě, najdete na trhu spoustu šikovných pomocníků. Většina z nich se ale zaměřuje jen na jedinou funkci. Jde o účetní systémy, nástroje pro tvorbu webu, e-shopu nebo marketingových analýz. Brněnská aplikace Mioweb tyto funkce sloučila, a tak nabízí řešení všem podnikatelům, kteří chtějí šetřit svůj čas i peníze.

„Naši zákazníci chtějí víc než jen být na internetu. Jsme tu pro ty, kdo chtějí ze svého webu udělat špičkové on-line zázemí pro své podnikání. Nejčastěji se jedná o experty a tvůrce obsahu, kteří kromě prodeje potřebují založit vlastní on-line kurz nebo klub.“

linky

Klienti Miowebu jsou podnikatelé, kteří

  • marketing

    Potřebují využívat marketingové postupy a funkce.

  • web

    Prodávají své zboží či služby prostřednictvím webu, a tak jej chtějí propagovat.

  • online kurz

    Publikují a sdílejí obsah, tvoří on-line kurzy nebo mají svůj blog.

  • kontrola

    Chtějí mít web pod kontrolou, rychle jej editovat a rozšiřovat.

Vytvořte si web s on-line kurzy a prodejní kampaně, které vám otevřou on-line svět a pomohou prodat zboží přes internet.

Využijte českou nápovědu, videonávody a tréninky, které vás povedou až k cíli. Připojte se k 7 000+ podnikatelů a firem, kteří své podnikání digitalizovali. Automatizujte prodej a získejte čas na to, co je pro vaše podnikání skutečně důležité.