Seznam Native ve spolupráci s

Velká automobilová revoluce

Vodík vs Elektřina

V Česku je registrovaných zhruba 6 milionů osobních aut. Ačkoliv tohle číslo stále roste, pomalu se mění poměr mezi „klasickými” a „alternativními” pohony. Ty jsou ekologičtější a co se týče provozu, zpravidla i výrazně levnější. Jaká je budoucnost automobilových pohonů? A dožijeme se toho, že skončí čerpací stanice s pohonnými hmotami?

arrow

Na budoucnost automobilismu jsme se zeptali Martina Saitze, který v současnosti působí na postu generálního ředitele korejské automobilky Hyundai. Zkušenosti sbíral v různých manažerských pozicích ve společnostech Volvo, Škoda Auto nebo BMW. Podívejte se na rozhovor, který probíhal při jízdě Hyundai Nexo, druhým sériově vyráběným vodíkovým automobilem.

Je patrné, že do automobilového odvětví přichází revoluce. Dosud převažující automobily se spalovacím motorem se začínají na silnicích potkávat s hybridy či vozidly poháněnými elektromotorem. Ta mají elektrickou energii buď uloženou v bateriích, nebo si ji vyrábí ve vodíkovém palivovém článku. Vyspělé země přecházejí na udržitelnější formy individuální dopravy a mobility ve všech jejích podobách.

Alternativní pohony svým uživatelům přinášejí řadu výhod. Šetří životní prostředí a ke svému provozu nepotřebují neobnovitelné zdroje energie. Zároveň je jejich provoz výrazně levnější a na rozdíl od běžných spalovacích motorů mohou v řadě měst bezplatně parkovat nebo vjíždět i do rušných center, kam auta s čistě naftovými či benzinovými motory nemohou.

Norsko,

země elektroaut

Podle posledních statistik norského silničního svazu zájem Norů o elektroauta neupadá.

Každé druhé nově pořízené auto má elektrický pohon.

Zbylou polovinu tvoří hybridy a auta poháněná pouze spalovacím motorem. Ta už ale začínají být přinejmenším mezi nově registrovanými vozy na norských silnicích v menšině. Ačkoliv je Norsko největším evropských těžařem ropy, je zároveň zemí s největším množstvím elektromobilů na počet obyvatel.

map

Velký přehled

Automobilových pohonů

Elektromobily s vodíkovým palivovým článkem (FCEV)

Podle mnoha odborníků je právě vodíkový palivový článek ve spojení s elektromotorem budoucností osobní i nákladní dopravy. Ačkoliv „auta na vodík“ zatím nejsou na tuzemských silnicích běžná, v západní a v severní Evropě, Japonsku či Koreji se o takovou raritu nejedná.

engine

Jak to funguje?

Motor auta pohání elektřina, kterou si auto vyrábí samo z vodíku stlačeného v nádržích. V palivovém článku vodík reaguje s kyslíkem obsaženým ve vzduchu a při této reakci, která je v podstatě obrácenou elektrolýzou, vzniká elektrický proud.

Není divu, že v Česku zatím na vodíkové auto nenarazíte. Zatím totiž neexistuje ani jedna vodíková plnicí stanice přístupná veřejnosti. První veřejná plnička by měla vzniknout do poloviny příštího roku. V rychlém sledu by mělo následovat několik dalších. Například v Německu jsou přitom již nyní vodíkových stanic desítky. Podle českého ministerstva dopravy by mohlo silnice brázdit téměř 13 tisíc osobních aut na vodík, a to kdyby se podařilo postavit nejméně 12 veřejných plnicích stanic. Taková síť by měla být zbudovaná do roku 2025.

odpad

Odpad

Jedinou odpadní látkou je čistá voda, která z auta vystupuje v podobě vodní páry. Příjemným vedlejším přínosem je, že vzduch, který auto využilo pro výrobu elektřiny, z auta odchází čistší, než když jej nasálo. Samotný vodík lze získat různými způsoby (viz níže), poněkud náročnější je jeho skladování a přeprava na místo spotřeby. Vyšší je také, aspoň prozatím, cena za kilogram vodíku.

mapa cr

0

plnicích stanic by v Česku
mělo být postaveno do roku 2030.

water

získávání

Vodík lze získávat jako vedlejší produkt v chemickém průmyslu, ale i velmi čistými způsoby, jako například elektrolýzou z mořské vody nebo z vody z horských řek a přehrad s využitím energie z vodních elektráren. Budoucnost je v udržitelné výrobě vodíku, kterým jednou budeme moci plnit naše auto i z domova.

Kromě toho, že je vodík nevyčerpatelným zdrojem energie, jeho velikou výhodou je rychlé plnění do nádrží ve vozidle. Plnění netrvá o moc déle než tankování aut se spalovacím motorem a zabere jen pár minut. Zároveň při výrobě energie z vodíku a kyslíku vzniká odpadní teplo, které lze využít pro vytápění interiéru vozu.

Bateriové elektromobily
(BEV)

Počet elektromobilů v Česku roste a zřejmě tomu v budoucnu nebude jinak. V současnosti tu podle statistik jezdí více než 2 tisíce vozidel s elektropohonem.

Mezi hlavní výhody elektromobilů patří ekologický provoz, který neznečišťuje ovzduší, ani jej nezatěžuje nadměrným hlukem, a nízké provozní náklady. Za rok s elektrickým autem můžeme ušetřit desítky tisíc korun v porovnání s autem na benzinový nebo dieselový pohon. Nízké jsou také servisní náklady elektromobilů. Plynulá jízda bez nutnosti řazení nabídne výrazné zrychlení okamžitě po rozjezdu z místa. Zároveň se elektroauta dají nabíjet dokonce i v klasických zásuvkách, takže pokud máte rodinný dům, každý den můžete vyrážet na cesty s plně nabitou baterií. Počet veřejných dobíjecích stanic v Česku dosáhl několika stovek a další rychle přibývají. Majitelé elektroaut jsou zvýhodnění při parkování v zónách s regulovaným parkováním v Praze a Ostravě, chystá se pro ně bezplatná jízda po dálnicích a zvýhodněni jsou také při vjezdu do center měst, kde platí omezení pro auta se spalovacím motorem. Všechny tyto výhody platí ovšem i pro elektromobily s vodíkovým palivovým článkem.

Nezpochybnitelnou nevýhodou bateriových elektroaut je stejně jako v případě těch vodíkových vysoká pořizovací cena. Baterie sloužící k pohonu jsou navíc těžké a rozměrné, auto s sebou jejich hmotnost veze i v případě, že jsou téměř vybité, tedy není v nich téměř žádná energie. Zároveň probíhají nekončící diskuze o ekologické zátěži při výrobě a likvidaci baterií.

Hybridní pohony
(HEV a PHEV)

Kombinace klasického paliva s alternativním se v současnosti prosazuje hlavně v podobě spalovacího motoru na benzin, který je primární pohonnou jednotkou, a elektromotoru, který spalovacímu motoru napomáhá k efektivnější jízdě.

Hybridní auta jsou sice dražší než ta klasická se spalovacími motory, při jízdě ve městě s hybridem díky podpoře elektromotoru a rekuperaci brzdné energie snadno dosáhnete snížení spotřeby až o 35 procent oproti vozidlům se spalovacími motory, standardem je u hybridů automatická převodovka. Hybridní auta jsou v režimu, kdy jsou poháněna elektromotorem, velmi tichá, ujedou však čistě na elektřinu jen několik málo kilometrů. Jejich zvláštní kategorií jsou hybridy s možností dobíjení elektřinou z vnějšího zdroje. Liší se v tom, že nabídnou silnější elektromotor a vyšší kapacitu baterie. Díky ní čistě na elektřinu ujedou až 60 kilometrů.

Benzin a nafta

Spalovací motory jsou prozatím ve světě osobních aut nejrozšířenějším typem. Benzin a nafta se dají natankovat všude a pořizovací cena tohoto typu vozu je nižší než u všech ostatních možností.

Na druhou stranu, provoz aut se spalovacími motory znečišťuje ovzduší, nevyužívají obnovitelné zdroje a nejsou tedy ekologické a ani co se týče jejich provozu ekonomické. Lze očekávat, že pro zvýšení jejich účinnosti a snížení emisí CO2 budou postupně ve větší míře nahrazovány hybridními vozy.

Už jste si vybrali své
vysněné auto?