Velká rodina potřebuje velké auto. Filip Kožner proto v posledních 5 letech jezdí pouze sedmimístnými auty. V současnosti brázdí tuzemské silnice s prostorným Mercedesem Třídy V. Půjčili jsme mu na pár dní jeho plně elektrifikovanou verzi, model EQV. Jak zkouška dvou odlišných pohonů dopadla? A jak vypadají cesty velké rodiny ve velkém voze?
K autům značky Mercedes-Benz se Filip Kožner dostal náhodou.
„Když jsem sháněl prostorné, ideálně sedmimístné auto, ptal jsem se známých a lidí, kteří autům rozumí. Na trhu je takových aut s větší kapacitou docela dost, většina lidí mi ale doporučovala Mercedes Třídy V. Já jsem měl nejdřív za to, že jde o nedostupnou značku, ale když jsem narazil na auto z druhé ruky a sedl jsem si do něj, bylo to velmi komfortní. Je to jiná liga, i co se týče bezpečnostních prvků. Jsem s ním velmi spokojený,“ říká o svém voze se spalovacím motorem.
Jezdí s ním od letošního března a zatím s ním neměl jediný problém. Svoje auto využívá každý den, dojíždí v něm z domova 20 kilometrů do Prahy a pak s ním po městě přejíždí ze schůzky na schůzku. O víkendech pravidelně vyráží s celou rodinou na výlety. „Navštěvujeme hrady a zámky, zábavní parky, ale máme rádi i procházky po lese, chodíme na houby nebo se v létě jezdíme koupat do lomů. Chceme, aby se děti dostaly do přírody, a letos jsme ani nechtěli chodit nikam mezi spoustu lidí,“ říká Filip. Kam tedy vyrazit s dětmi na procházku?
Umělá inteligence dokáže naplánovat tu nejlepší cestu, i se zastaveními u nabíjecích stanic. Bere v potaz aktuální údaje o dopravě, počasí i dojezd. Systém dává při plánování přednost rychlonabíjecím stanicím a také zajistí uvedení sady akumulátorů do optimálního provozního stavu pro nabíjení. Během jízdy pak umělá inteligence okamžitě reaguje na změny, například i na změnu stylu řízení, která má vliv na spotřebu elektrické energie.
Filip si chtěl vyzkoušet řídit plně elektrickou verzi sedmimístného vozu EQV 300 značky Mercedes-Benz.
„Ještě nikdy jsem elektromobil neřídil. Chtěl jsem si sám zkusit nabíjení, poznat jízdní vlastnosti a zjistit, jaký je mezi elektroautem a autem se spalovacím motorem rozdíl,“ říká Filip.
V principu se podle něj nezměnilo téměř nic. „Sezení je komfortní, všiml jsem si tvrdšího podvozku, kde jsou uschované baterie, ale to neberu jako větší změnu. S podzimem a chladnějšími rány mi ušetřilo čas to, že jsem nemusel čekat, až se rozehřeje motor,“ pochvaluje si podnikatel, který bydlí kousek od dálnice, a tak se svým naftovým vozem musí ráno chvilku čekat, než jej bude hnát do vyšších rychlostí.
EQV je první prémiové víceúčelové auto německé automobilky s výhradně elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Auto tak kombinuje všestrannost Třídy V s výhodami nulových lokálních emisí.
Nabíjení si tester Filip vyzkoušel jak u sebe v garáži, tak u obchodního centra z veřejné nabíječky. Tam je to trochu rychlejší. „Na to každodenní dojíždění do práce a popojíždění po městě je to bez problémů. Jsem zvyklý na to, že je auto veliké, ale nemusí to vyhovovat těm, kdo mívají problémy s parkováním. Já jsem naopak uvítal, že na zónách můžu parkovat zdarma,“ uvažuje Filip. Jako velikou výhodu oproti svému automobilu vnímá dotykový displej, který řidiči usnadňuje práci. A vítá také mrštné zrychlení a možnost rekuperace, tedy dobíjení baterie za jízdy pomocí brzdění.
„Věřím tomu, že v elektromobilitě je budoucnost. S prodlužováním dojezdu a s rozvíjející se sítí elektrických nabíječek budeme moci stále pohodlněji vyrážet i na delší cesty. Dokázal bych si představit zůstat u elektroauta,“ usmívá se.