Seznam Native ve spolupráci s

Z Prahy za polární kruh

na dvě nádrže

Odborník radí, jak na úspornou jízdu

Na dálnicích zpomalte, na okresních silnicích jeďte plynule. Vliv na úsporu paliva má i volba pneumatik.

Místo do auta nasednout do autobusu či vlaku je v době drahé nafty a benzinu jednou z možností, jak snížit cestovní náklady. Při dodržování několika zásad úsporné jízdy však můžete ušetřit i za volantem vlastního vozu. Vyzkoušejte tipy od odborníka na úspornou jízdu a sledujte, jestli se vám podaří spotřebu snížit. Měsíčně vám tak můžou v peněžence zůstat navíc stokoruny, které by vám jinak spolkly právě vysoké ceny pohonných hmot.

Ceny benzinu a nafty skokově narostly na konci února po začátku ruské invaze na Ukrajinu. Z dlouhodobého hlediska je tlačí vzhůru mimo jiné také vysoká inflace.

Marek

Tomíšek

Úsporné jízdě se věnuje už přes 15 let.

Svoje schopnosti testuje a zlepšuje také v soutěžích.

V roce 2013 se svým spolujezdcem dojel autem Škoda Octavia 1,6 TDI Combi z Prahy za polární kruh na 2 nádrže nafty se spotřebou 3,24 l/100 km.

O rok později s jiným kolegou jízdu zopakovali v jiném autě a na 2 nádrže dojeli nejen za polární kruh, ale až na Severní mys k nejseverněji položené čerpací stanici v Evropě.

Svoje znalosti předává na kurzech jednotlivcům i firmám.

Jako novinář testuje různá auta, sám vlastní Škodu Octavii G-Tec na stlačený zemní plyn.

Vývoj ceny

za litr

Zdroj: Kurzy.cz

Poprvé se spotřeba aut začala řešit po velké ropné krizi

Po druhé světové válce byla levná ropa považovaná za samozřejmost. Barel, tedy asi 160 litrů, stál kolem tří dolarů – dnešní ceny se pohybují kolem 120 dolarů. Konstruktéři aut se tak tehdy zaměřovali spíš na výkonnost motoru a výbavu vozů než na jejich spotřebu či dopad na životní prostředí. Pak ale přišel 16. říjen 1973 a zatím největší „ropný šok“. Cena suroviny tehdy během jediného dne vzrostla o 70 procent a do některých zemí se přestala dovážet. Například čerpací stanice v USA neměly co prodávat nebo tam fungoval přídělový systém. V Německu vláda na měsíc úplně zakázala jízdu autem v neděli a snížila maximální povolenou rychlost.

Kdy

Je podle vás úsporná jízda pomalejší?

Abyste jeli úsporně na dálnici, je nutné držet rychlost pod 110 km/h. Pokud běžně jezdíte rychleji, dorazíte do cíle o pár minut později. Mimo dálnice to ale neplatí. Hlavně na klikatých okresních cestách, kde je důležitá plynulost jízdy a práce s motorem. „Tam často bývám rychlejší než ostatní řidiči a předjíždím je, ale ve výsledku mám spotřebu, jakou udává výrobce, která je pro většinu lidí něco nedostižného,“ popisuje lektor úsporné jízdy Marek Tomíšek.

Úspornou jízdou se dá ušetřit i 20 procent paliva

Z průměrné spotřeby 7 litrů na 100 kilometrů je možné se dostat zhruba na 5,6 litru. Při ceně cca 45 korun za litr pohonné hmoty tak úspora na 100 kilometrů může být přes 60 korun. Průměrný řidič v Česku najede asi 15 000 kilometrů za rok. Měsíčně je tak možné ušetřit přibližně 800 korun. Nezanedbatelný vliv na spotřebu má i takzvaný valivý odpor pneumatiky. Jeho hodnotu udává výrobce, při nákupu je tedy dobré se na něj zaměřit.

Marek Tomíšek radí, jak

jezdit úsporně

Pomalejší jízda je nejen úsporná, ale i bezpečnější

Statistiky pro Česko nevyznívají moc příznivě. V porovnání s ostatními evropskými státy u nás na silnicích umírá velké množství lidí, vysoké jsou také počty vážně zraněných a materiální škody z dopravních nehod. Podle dopravního psychologa Michala Waltera je to kombinací chování řidičů, hustoty provozu a nepříznivého stavu českých silnic a dálnic.

„K nejčastějším nebezpečným přestupkům patří nedodržení bezpečné vzdálenosti, nepřiměřená rychlost a nevěnování se řízení.“

Michal Walter, akreditovaný dopravní psycholog

Co by mohlo vést ke zlepšení?

Jednoduché řešení neexistuje. Podle Waltera by bylo vhodné začít s dopravní výchovou už ve školách a lépe řidiče vzdělávat skrze média. Doporučuje také kvalitnější přípravu v autoškolách, zpřísnit závěrečné zkoušky nebo zavést „řidičák na zkoušku“. Ten už od roku 1992 funguje třeba v Rakousku. Během tříletého zkušebního období čerstvý řidič absolvuje ještě kontrolní jízdy s učitelem autoškoly nebo rozmluvu s dopravním psychologem. Ve stanovené lhůtě je pro něj také „snazší“ o oprávnění přijít. Zavedení „řidičáku na zkoušku“ u našich jižních sousedů zafungovalo, nehodovost mladých řidičů výrazně poklesla. Pomoci by podle Waltera mohly také kvalitnější cesty a dopravní značení nebo více policistů na silnicích.

„Nejklidnější řidiče jsem zažil ve Skandinávii. Zdá se mi, že většinou nikam nespěchají. I jejich rychlostní limity jsou nízké, takže zároveň jezdí úsporně.“

Marek Tomíšek, lektor úsporné jízdy

5

nejčastějších přestupků a trestných činů na silnicích

Překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 km/h, ale o více než 5 km/h

body

2

průměr za den

273

Při řízení používání telefonu nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení

body

2

průměr za den

164

Porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu

body

3

průměr za den

131

Překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o  km/h a víc

body

3

průměr za den

91

Překročení nejvyšší dovolené rychlosti mimo obec o méně než 30 km/h, ale o víc než 10 km/h

body

2

průměr za den

72

Zdroj: Statistiky přestupků a trestných činů za rok 2021, Ministerstvo dopravy

Kraje s největším podílem trestaných řidičů

Královehradecký kraj

Pardubický kraj

Moravskoslezský kraj

Kraje s nejmenším podílem trestaných řidičů

Středočeský kraj

Hlavní město Praha

Jihomoravský kraj

Zdroj: Statistiky přestupků a trestných činu za rok 2021, Ministerstvo dopravy

Na spotřebu i bezpečnost mají vliv také pneumatiky

Prokazatelně snížit spotřebu auta dokáže kromě správné techniky jízdy i vhodný typ pneumatik a správný tlak v nich. Kromě toho je důležitý také valivý odpor. Patří mezi takzvané jízdní odpory – obecně jsou to síly, které působí proti pohybu vozidla. Čím je valivý odpor vyšší, tím vyšší je zpravidla spotřeba pohonných hmot. Ovlivňuje jej mimo jiné i míra deformace pneumatiky.

Typ, materiál a funkce pneumatiky

Tlak v pneumatice

Povrch vozovky

Rychlost jízdy

Hmotnost a aerodynamika vozidla

Styl jízdy

„Důležité je i správné nahuštění pneumatik. Podhuštění navyšuje spotřebu a snižuje jejich životnost a zároveň bezpečnost jízdy. Neměly by být ani přehuštěné, zkrátka dodržovat doporučený tlak.“

Marek Tomíšek, lektor úsporné jízdy

Všechny pneumatiky prodávané v Evropské unii musí mít označení, které udává jejich výkonnostní charakteristiky. Nový systém platí od 1. května 2021. Dělí se do tří kategorií: valivý odpor, přilnavost za mokra a hlučnost. V těch se pak hodnotí od třídy A, což je nejvyšší hodnocení, až po E. Dodatečné piktogramy označují například vhodnost pneumatiky pro náročné sněhové podmínky nebo přilnavost na zledovatělém povrchu.

Celoroční pneumatika

AllSeasonContact™

dosahuje nejlepšího valivého odporu ve své kategorii. A to především díky vylepšené geometrii bočnic nebo optimální hloubce dezénu. Vyrobená je ze speciální adaptabilní směsi obsahující pryskyřice, má tak skvělé jízdní vlastnosti po všechna roční období. Zajistí vaši bezpečnou i úspornou jízdu jak v létě na mokrém či suchém povrchu, tak v zimě na zasněžených cestách.

Chci se dozvědět více o úsporných pneumatikách