
Zjednodušte si život
Neztrácejte čas při vyřizování řidičáku,
dokumentů k manželství nebo k narození miminka
Všimli jste si, že životní milníky s sebou přinášejí nejen radost, ale i zařizování na úřadech? Udělejte si jasno v tom, co všechno je potřeba zařídit při změně trvalého pobytu, v souvislosti se svatbou nebo očekáváním narození dítěte.
Jak si obíhání úřadů co nejvíc ulehčit?
Patříte mezi řidiče?
Zjistěte, kolik máte trestných bodů
První řidičský průkaz může každý po úspěšném složení zkoušek získat na některých obecních úřadech či na registrech řidičů. Co k tomu novopečený řidič potřebuje? Jen platný občanský průkaz a žádost o vydání řidičáku, která se vyplňuje přímo na úřadě. Připravte si také posudek o zdravotní způsobilosti, doklad o odborné způsobilosti a čestné prohlášení. Lhůta pro vydání řidičského průkazu je 20 dní.
6,8 milionu
Čechů má řidičský průkaz. Z nich je zhruba 800 000 řidičáků neplatných
423 712 řidičů
má na kontě body za přestupky. To je každý 16. český řidič
40 406 řidičů
dosáhlo 12 bodů, a dočasně tak přišlo o řidičský průkaz
Zdroj: Statistika Ministerstva dopravy ČR za rok 2020
Řidičský průkaz po uplynutí
doby platnosti vás může přijít draho
Než příště sednete za volant, zkontrolujte si raději platnost svého řidičáku. Při silniční kontrole vás propadlý průkaz totiž může přijít draho. Jedná se o přestupek, který mohou policisté pokutovat až 2 500 korunami. Majitelé datových schránek si mohou nastavit automatické upozornění na končící platnost průkazu prostřednictvím Portálu občana. Nově vydávané řidičské průkazy mají platnost 10 let. A propadlý řidičský průkaz byste měli odevzdat příslušnému obecnímu úřadu s rozšířenou působností.
Od června tohoto roku si v Portálu občana nově můžete přes připojenou datovou schránku typu fyzická osoba požádat o výměnu řidičského průkazu z důvodu konce platnosti. Nejdříve lze elektronickou žádost podat 90 dnů před koncem platnosti vašeho stávajícího řidičského průkazu. Výjimkou jsou situace, kdy jste průkaz ztratili nebo zničili, byl vám odcizen, potřebujete ho vyřídit expresně nebo požadujete v průkazu změnu údajů. V těchto případech bohužel musíte navštívit úřad osobně a zaplatit správní poplatek, stejně jako v případě, kdy chcete požádat o svůj první řidičský průkaz.

Nejpozději v den svých 65. narozenin
zamiřte na lékařskou prohlídku
V Česku je více než 1,4 milionu řidičů starších 65 let. Právě v tomto věku je nutné začít chodit na pravidelné zdravotní prohlídky, bez nichž můžete přijít o řidičský průkaz nebo zaplatit pokutu za tento přestupek. První prohlídku řidiči absolvují v 65 letech, poté v 68 letech a pak už chodí každé dva roky. Přitom nejdříve je možné na prohlídku jít půl roku před narozeninami, nejpozději v jejich den.
Ověřte snadno své řidičské skóre
Pokud chcete zjistit, kolik „trestných“ bodů máte na svém kontě, máte několik možností. Elektronický výpis můžete získat kdykoli a zdarma, pokud máte datovou schránku typu fyzická osoba. Anebo za poplatek v papírové podobě na kterékoli pobočce Czech POINT, kterých je v zemi téměř 7 500. Kdykoli a zdarma můžete zjistit stav svého bodového hodnocení také ve svém profilu v Portálu občana, který je propojený s Centrálním registrem řidičů.
Stěhujete se?
Nezapomeňte na důležité formality
I stěhování a změna trvalého pobytu s sebou nesou vyřizování na úřadech. Udělejte si jasno v tom, co všechno je potřeba zařídit. Nezapomněli jste na nic?
Každý občan naší země může mít pouze jediné místo trvalého pobytu. Jedná se o adresu, která je směrodatná pro všechny úřady a kam vám bude chodit pošta. Pokud jste rodičem malých dětí, díky trvalému pobytu je můžete přihlásit do nedaleké státní školky. U soukromých školek na trvalém pobytu nezáleží.
Nájemník si může přihlásit trvalý pobyt tam, kde má nájemní smlouvu, a nepotřebuje k tomu souhlas majitele nemovitosti.
200 až 250 000 Čechů
každoročně změní místo svého trvalého pobytu
35 % z nich
se stěhuje do jiného kraje, nejčastěji se jedná o stěhování z Prahy do sousedního Středočeského kraje
Zdroj: Český statistický úřad
Samotná změna trvalého pobytu není tak náročná jako nutné provedení změn ve všech osobních dokladech.
Co všechno je potřeba zařídit?
• Začněte tím, že na obecním úřadě, magistrátu nebo na úřadu příslušné městské části nahlásíte nové místo trvalého pobytu. Budete k tomu potřebovat vyplněný přihlašovací lístek a nájemní smlouvu nebo výpis z katastru nemovitostí.
• Na úřadě vám odstřihnou růžek u občanského průkazu a dostanete potvrzení o změně trvalého pobytu.
• Nejpozději do 15 dní od ustřižení růžku občanky si musíte zažádat o novou.
• Patříte mezi majitele vozu? Pak je třeba provést změnu v dokladech do 5 dní od přepisu trvalého pobytu v občanském průkazu. Zamiřte na registr vozidel, kde provedou změny v malém i velkém technickém průkazu.
• Změnu nahlaste také pojišťovně, u které máte vůz pojištěný, a ta vám vystaví novou zelenou kartu.
• Do 30 dní od změny máte povinnost nahlásit novou adresu i zdravotní pojišťovně. To pohodlně zvládnete přes datovou schránku.
Změnu trvalého pobytu musíte nahlásit také škole či zaměstnavateli, dodavatelům energií, bankám a finančním institucím, ale i ošetřujícím lékařům nebo telefonnímu operátorovi.
Budeme se brát!
Co je potřeba zařídit před svatbou?
Součástí plánování každé svatby je také návštěva úřadu. Jaké dokumenty potřebujete mít s sebou u obřadu?
Řekli jste si „Ano“ a nemáte zájem o jeho církevní formu? Postupujte takhle:
• Nejprve si vyberte místo a termín uzavření manželství. Myslete na to, že většina matrik oddává v pátek a v sobotu. A pokud se nechcete brát přímo na úřadě, tak si připlatíte.
• Poté informujte matriční úřad, pod který dané místo spadá. Když vše půjde hladce, termín vám schválí a vyžádají si vaše doklady: rodný list, občanku nebo cestovní pas, případně doklad o zániku předchozího manželství. Budete také muset vyplnit dotazník k uzavření manželství, který dostanete na matrice nebo si jej můžete stáhnout.
• Do 30 dní od změny máte povinnost nahlásit novou adresu i zdravotní pojišťovně. To pohodlně zvládnete přes datovou schránku.
A co po svatbě? Změna příjmení vyžaduje kolečko na úřadech
Změna rodinného stavu na vdanou a ženatého, stejně jako změna příjmení vám zabere trochu času. Zatímco mužům stačí výměna občanky, kde si mohou vybrat, zda chtějí, nebo nechtějí mít v průkazu uvedený stav, novomanželky to mají složitější. Pokud se žena rozhodla změnit své příjmení, je třeba to ohlásit v práci, případně na živnostenském úřadě, ale i v bance, u pojišťoven, lékařů, operátora, na katastrálním úřadu a na dalších úřadech, kde je evidovaná. Platnost pasu po svatbě končí uplynutím 3 měsíců ode dne změny příjmení.
55 000 sňatků
bylo v Česku uzavřeno v roce 2019. Od roku 2014 jejich počet roste
O 1/5
klesl v roce 2020 počet uzavřených manželství, na vině je pandemie a nouzový stav
15 700
manželských svazků bylo v roce 2020 pravomocně ukončeno. Rozvodů bylo meziročně o 2 200 méně
v roce 2013
byl počet svateb nejnižší od konce první světové války, své „Ano“ si řeklo jen 43 500 párů
29 let
je nejčastější věk ženicha
27 let
je nejčastější věk nevěsty
Zdroj: Statistika Ministerstva dopravy ČR za rok 2020
Požádat o vydání nového občanského průkazu musíte do 15 pracovních dnů po obdržení oddacího listu. Pokud se změnilo vaše příjmení, o nový řidičský průkaz musíte požádat do 5 pracovních dní od svatby. A do 10 pracovních dní musíte zažádat o změnu v registru silničních vozidel.
Čekáte potomka?
Mateřská dovolená se bez úřadů neobejde
Když se přiblíží váš nástup na mateřskou, tedy 6 až 8 týdnů před termínem porodu, vyžádejte si od svého gynekologa dokumenty k žádosti o peněžitou pomoc v mateřství. Tu pak odevzdejte v práci. Podnikatelky, které dobrovolně platí nemocenské pojištění, to mají o něco složitější a žádost musí odevzdat České správě sociálního zabezpečení.
Pokud nejste oddána s otcem dítěte, nezapomeňte vyřídit úřední doložení otcovství. Dítě standardně nese příjmení matky. A změna příjmení dítěte vyžaduje další zbytečné obíhání úřadů.
Rodný list miminka vám nejspíš přijde domů poštou, někdy si ho ale musíte vyzvednout osobně na matrice. Po porodu zamiřte na Úřad práce s rodným listem miminka, svojí občankou, žádostí o rodičovský příspěvek a žádostí o rozhodnutí o volbě nároku na tento příspěvek. Úřad má na vyplacení příspěvku 30 dní.

Pediatra je dobré vybrat ještě před porodem, po příchodu domů z porodnice byste měli lékaře do 3 dnů informovat o tom, že je dítě na světě. Lékař po vás bude chtít propouštěcí zprávu z porodnice, očkovací průkaz, kartičku pojištěnce a rodný list dítěte.
Co potřebujete k porodu?
• Prohlášení o jménu dítěte, jméno však můžete vybrat i později.
• Oddací list, pokud jste oddáni.
• Případně rozsudek o rozvodu.
• U nesezdaných rodičů prohlášení o určení otcovství.
Do 8 dnů od narození zaregistrujte dítě u svojí zdravotní pojišťovny. K registraci stačí rodný list. A nezapomeňte ani na přihlášení dítěte k platbě za komunální odpad.
110 200 dětí
se narodilo v roce 2020. Je to o 2 000 méně než v roce 2019*
Na 300 000 Kč
má nárok rodič pečující o malé dítě
Zdroj: Statistika Ministerstva dopravy ČR za rok 2020
Novopečeným řidičům, maminkám na mateřské dovolené, ale i podnikatelkám a podnikatelům usnadňují život služby Portál občana a Datové schránky. Ty můžete využít pro pohodlnou komunikaci s úřady. Potřebujete vyměnit starý řidičský průkaz za nový nebo zajistit příspěvek pro péči o děti? Naučte se jednat s úřady na dálku.

Datovou schránku vám zdarma a na počkání zařídí na pobočce Czech POINT. Anebo si ji založte přes Portál občana. Provoz datové schránky je zdarma.
Nechci plýtvatsvým časem >