Seznam Native ve spolupráci s

Zvládněte práci i finance s klidem v duši

Rychlé a efektivní plnění úkolů, účinná správa příjmů a výdajů i využití benefitů od zaměstnavatele, to vše může být vaším klíčem k finanční i duševní pohodě. Přečtěte si deset praktických tipů, jak zlepšit svůj pracovní výkon, zvýšit příjem a efektivněji šetřit.

Abychom se cítili spokojení s výsledky své práce, k tomu často nestačí jen pracovat tvrdě. Důležité je také přistoupit k práci a výdělkům chytře. Patří k tomu mít přehled o svých financích a umět využít možností, které se nám nabízejí při jejich správě a zhodnocování. Spousta z nich se často skrývá přímo v aplikaci internetového bankovnictví.

Tip 1:

Pracujte smysluplně a nenechte se rušit

V angličtině se používá pořekadlo: „Work smarter, not harder.“ Volně by se dalo přeložit jako „Není důležité pracovat více, ale efektivněji.“ Zamyslete se nad tím, zda vám například z dopoledních hodin, kdy můžete být nejvíce efektivní, zbytečně neukrajuje čas prokrastinování na sociálních sítích nebo dlouhé popíjení ranní kávy.

Nikdo se nedokáže stoprocentně soustředit celé dlouhé hodiny. Zkuste si ale v pracovním dni vyhradit několik třeba 40minutových úseků, kdy se budete opravdu maximálně koncentrovat. Během té doby se pak nenechte ničím rušit: nejefektivnější totiž je soustředit se na jeden úkol a teprve po jeho skončení přejím k těm dalším. Během těchto bloků tedy vypněte notifikace, zavřete e-mail a věnujte se jen dané činnosti. Pomůže vám to dosáhnout lepších výsledků v kratším čase.

Tip 2:

V umělé inteligenci hledejte pomocníka

Někteří lidé berou umělou inteligenci jako hrozbu, která je může připravit o práci. Když se ji však naučíte správně využívat, bude vám jen k užitku. Hlavním benefitem je úspora času. V práci vám umělá inteligence pomůže při uspořádávání velkého množství textů či dat nebo při vyhledávání informací.

Zapojit ji ale můžete i doma: Pomůže vám vymyslet pohádku pro děti, sestavit jídelníček nebo cvičební plán, dokonce umí poradit i se základními finančními plány nebo udělat srovnání bankovních produktů. Jen je potřeba s výsledky vždy pracovat uvážlivě a mít na paměti, že umělá inteligence za nás nevyřeší vše a někdy může dělat i chyby. V důležitých záležitostech je proto nutné brát její odpovědi jen jako inspiraci pro další hledání ověřených výsledků.

Tip 3:

Nebojte se říct si o víc

Měsíční příjem nám nesnižují jen naše výdaje, ale také inflace – pokud zaměstnavatel plat pravidelně nezvyšuje. Máte-li pocit, že byste si za svou práci zasloužili víc, nebojte se o vyšší plat říct. Ideální doba bude taková, když za sebou budete mít úspěšný projekt nebo vám přibyly další povinnosti.

Neodsouvejte to, co nemusíte

Mimo úseky vysoké koncentrace můžete naopak vyzkoušet „dvouminutové pravidlo“ pro úkoly. Pokud úkol, který se před vámi právě objevil, trvá méně než dvě minuty, udělejte ho hned. Nezapisujte si ho, neodkládejte ho. To se týká rychlé odpovědi na e-mail, srovnání papírů nebo krátkého telefonátu.

Víte, na kolik korun byla stanovena průměrná mzda v Česku pro rok 2025?

A

35 280 Kč

Špatně
B

46 557 Kč

Správně
C

50 555 Kč

Špatně

Až za svým nadřízeným půjdete vyjednávat, připravte si konkrétní argumenty. Například: „Za poslední půlrok jsem vedl(a) projekt, který firmě ušetřil 200 000 korun, a plat mi naposled vzrostl před rokem a půl.“ Analýzu proměny příjmů i výdajů v čase získáte během chvilky v bankovní aplikaci.

Tip 4:

Využijte benefity od zaměstnavatele naplno

Zaměstnavatelé často nabízejí různé benefity – příspěvky na penzijní spoření, stravenky, příspěvek na sport nebo vzdělávání. Spousta lidí ale neví, co všechno mají k dispozici, nebo benefity vůbec nečerpají. Přitom například příspěvek na penzijní spoření může navýšit dlouhodobou finanční rezervu a zároveň snížit daňový základ.

Věnujte pár minut přehledu benefitů a promyslete, co se vám opravdu vyplatí využít. I to je způsob, jak efektivně zhodnocovat příjem – bez nutnosti vyjednávat o vyšší mzdě.

Tip 5:

Odečtěte z daní, co se dá

Období, kdy je třeba podat daňové přiznání, může být pro leckoho stresující. Živnostníci, ale i zaměstnanci však mohou ušetřit tisíce korun ročně díky daňovým odpočtům. Formulář si mohou i zaměstnanci zpracovat samostatně, anebo své doklady o nároku na slevy a odpočty včas předat mzdové účtárně.

Kolik si může odečíst z daňového základu dárce krve za jeden bezplatný odběr?

A

Nic, darování krve není daňově uznatelná položka

Špatně
B

Hodnota jednoho odběru se pro daňové účely oceňuje částkou 3 000 korun

Správně
C

Záleží na množství odebrané krve

Špatně

Mezi nejčastější odpočty patří úroky z hypotéky, příspěvky na penzijní nebo životní pojištění, školkovné nebo dary na dobročinné účely. Daňové odpočty mají své podmínky, ale většinu z nich snadno dohledáte online nebo v mobilní aplikaci.

Tip 6:

Dodržujte rozpočet a zbytečně se nezadlužujte

Nejlépe se dodržuje takový osobní rozpočet, který je opravdu funkční. K jeho sestavení zkuste využít základní pravidlo 50/30/20:

  • 50 % vašich příjmů by mělo pokrýt nezbytné výdaje, jako jsou jídlo, energie, nájem, léky a podobně
  • 30 % svých příjmů můžete využít na radosti pro sebe, jako je například návštěva kavárny, nová kniha nebo oblečení
  • 20 % příjmů by mělo sloužit k tomu, abyste si tvořili rezervu

Jestli hospodaříte se ziskem, či naopak ztrátou, si můžete snadno ověřit ve svém mobilním bankovnictví, které vám v grafech ukáže vaše příjmy a výdaje ve zvoleném období.

Pokud je to jen trochu možné, zbytečně se nezadlužujte. Plaťte své povinnosti včas a nevytvářejte si dluhy, které mohou ještě narůstat kvůli penále. Když už dojdete k závěru, že je pro vás půjčka tím jediným a nejlepším řešením, pečlivě prozkoumejte produkty na trhu. Sledujte hlavně výši úrokové sazby, poplatky a délku splácení. Kromě klasických půjček můžete zvážit například také možnost rozložení platby. I zde platí, že základem je dobře si prostudovat podmínky, zda jsou pro vás opravdu výhodné.

Tip 7:

Kupujte to, co za to opravdu stojí

I drobné výdaje se za měsíc nasčítají – jedna káva denně, několik předplatných, o kterých už ani nevíte, nebo impulzivní nákupy online. Prvním krokem k lepšímu hospodaření je revize rozpočtu. V bankovní aplikaci si snadno zobrazíte přehled, za co utrácíte, a kolik pravidelně odchází například za zábavu nebo dovoz jídla.

Když zjistíte, kde přesně jsou slabiny vašeho měsíčního rozpočtu, snadněji jej můžete řídit. Například se zamyslet, jestli potřebujete tolik streamovacích služeb, místo objednávání jídla si více vařit anebo sebrat odvahu a vyjednat si výhodnější mobilní tarif. Než si koupíte něco většího nebo zbytného, přepočtěte si cenu takové věci na hodiny práce, které na ni musíte vynaložit. Pomůže vám to zhodnotit, zda je daná věc skutečně tak důležitá nebo zda za ni platíte příliš.

Kolik odkládat?

Na běžném, obvykle neúročeném účtu se nevyplácí nechat o mnoho víc než sumu, která je potřeba na zaplacení nezbytných výdajů, jako je nájem či další pravidelné platby. Pokud budete potřebovat peníze na nečekané výdaje, kvalitní bankovní aplikace vám umožní přesunout peníze ze spořicího účtu zpátky na běžný účet jedním tahem.

Některé bankovní aplikace nabízejí možnost si peníze na spořicím účtu dělit do jednotlivých „obálek“. Například z každé přijaté tisícikoruny může jít 100 korun na rezervu, 50 korun na dovolenou a dalších 30 korun na dárky. Nastavit si často také můžete automatické spoření drobných částek při každé platbě kartou.

Tip 8:

Posviťte si na zbytečné bankovní poplatky

Bankovní poplatky se mohou zdát jako drobné položky, ale v součtu dokážou nepříjemně zatížit váš rozpočet. Je proto důležité si pravidelně kontrolovat, zda neplatíte za služby, které nepotřebujete nebo které můžete získat jinde zdarma. Zaměřte se na poplatky za vedení účtu, výběry z bankomatů jiných bank nebo platby kartou v zahraničí.

Mnohé banky dnes nabízejí účty bez poplatků buď bezvýhradně, nebo při splnění určitých podmínek, jako je například minimální měsíční obrat nebo počet transakcí. Ověřte si, zda vám takové podmínky vyhovují a jste schopni je bez problémů plnit. Nebojte se porovnat nabídky konkurence a v případě potřeby změnit banku. Každá koruna ušetřená na poplatcích je koruna, která vám zůstane v kapse.

Tip 9:

Nejdřív zaplaťte sobě

„Nejdřív zaplaťte sobě“ je užitečný princip, který zajistí, že vaše úspory nebudou záviset na tom, co vám zbude. Nejúčinnější je proto nastavit si spoření automaticky. Vytvořte si trvalý příkaz, který vám každý měsíc pošle určitou částku na spořicí účet hned po výplatě. Ušetříte tak bez přemýšlení a bez bolesti, protože peníze se přesunou hned při příjmu.

Tip 10:

Odložené peníze dál zhodnocujte

Přesunout peníze na spořicí účet je dobrý začátek a jistota alespoň základního zhodnocení. Přesto může vlivem inflace hodnota vašich úspor postupně klesat. Zvažte, jak část svých naspořených prostředků rozumně investovat – například do podílových fondů, dluhopisů nebo jiných nástrojů podle toho, do jak rizikového investování chcete jít.

Některé banky umožňují investovat přímo v mobilní aplikaci, jednoduše a přehledně. Můžete zvolit platformu, která investici sestaví a udržuje za vás – podle toho, jaké riziko snesete a kolik můžete pravidelně odkládat. Ideální je mít takovou banku, která je s danou platformou přímo propojená v jedné aplikaci.

Své peníze můžete zhodnotit také formou termínovaného vkladu. V době, kdy klesají úroky u spořicích účtů, je to dobrá cesta pro ty, kdo nechtějí riskovat. Nejkratší termínované vklady jsou už na tři měsíce.

Vyberte si Air Bank jako parťáka pro svůj jednodušší život a objevte více než 100 důvodů, proč i banku můžete mít rádi. Protože čím méně starostí máme s penězi, tím víc energie nám zůstává na to důležité.

Chci se mít lépe s Air Bank