– narození potomka, svatba, velká výročí, jiné významné oslavy…
Je důležité jimi projít se vztyčenou hlavou a noblesou. Právě na nich bude pod největším drobnohledem.
Na to, co se tam stane, bude mužovo okolí hodně vzpomínat. I proto je dobré vědět, jak se chovat, jak být oblečen, co říkat a případně neříkat. Základem je používat zdravý lidský rozum a využít všeho dobrého, co se kdy o společenském chování naučil. Říká se tomu dobré vychování.
Ještě než si společně s odborníky ukážeme „desatero gentlemana“ a správné dress cody, zkuste si sami tipnout: Když dress code předepisuje smoking, můžete si místo něj vzít tmavý oblek?
podle odborníka na etiketu Daniela Šmída
1.
Každý muž u nás by se měl chovat tak, aby se ostatní kolem něj cítili komfortně a dobře. Řeknu-li to obráceně, každý muž by se měl vyvarovat všech slov a činů, které (byť i teoreticky) mohou (a to je důležité) kohokoli obtěžovat nebo mu působit nepříjemné pocity. To jsou základní principy etikety.
Ještě jsem nepotkal ani jednu ženu, která by mi řekla, že jí je nepříjemné, když jí otevřu dveře.
Naopak. Potkávám desítky žen týdně na svých seminářích etikety, které by si přály mít vedle sebe gentlemana. Převážná část tvrdí, že muže, který by se k nim choval galantně, nemají, ve svém okolí neznají a postrádají.
Velká část českých mužů si uvědomuje nutnost změny, že je na čase něco změnit. Vykouknout ze své rádoby „tvrďácké“ slupky a ukázat svoji jemnost a city. A zároveň se stále bojí, co tomu „řeknou lidi“, když se budu dobře oblékat namísto ošuntěle, co si o mně budou myslet, když budu otevírat dveře od auta své ženě na parkovišti supermarketu…
Většina mužů u nás nemá přirozené vzory v chování ani v oblékání. A pár náctiletých blogerek nemá ponětí o tom, co je to chování a oblékání mužů. Situaci plnou nezdvořilosti v Česku způsobuje absence morálních vzorů. Čeští muži, zvláště ti mladší, již vnímají svoji jedinečnost a tím vyjadřují osobní styl v chování i oblékání. U starších mužů 50+ nevnímám výrazný posun.
„Gentlemanem se člověk nestává. Je to otázka výchovy a rodiny. Musí to mít člověk v sobě a musí k tomu být vychováván. Nelze nabýt gentlemanství dvoutýdenním kurzem. Přijde mi, jako by to někteří gentlemani měli v krvi a předávali to dalším generacím,“ říká legendární herec Jiří Bartoška.
Mohou se pravidla vůbec někdy porušovat? Ne, ale... Někdy je to tenká červená linie. Když je určený dress code, je dobré ho dodržet. Ale právě v módě se mnohé mění a trendy udávají i světové celebrity. Nikdy ne šortky, říkalo se donedávna? Proč ne, když to jsou kvalitní bermudy spojené s košilí a vhodným sakem. Nedávno takto všechny překvapil americký basketbalista LeBron James.
Když Arnošt Lustig oslovoval své známé ve společnosti nekorektně „ty bejku“, mělo to svůj šarm. Od absolutní většiny přítomných mužů by to bylo absolutně nepřístojné. Od velezkušeného a zábavného spisovatele, který prošel koncentrákem, v tom bylo až jakési uznání, pochvala. Nikdo se nemohl cítit uražen.
Mimochodem, víte jak ve společnosti ihned poznáte opravdového gentlemana? Je galantní k ženám, nikoli však vlezlý. Dává najevo respekt ctihodným – nejstarším účastníkům oslavy. Nikdy nehaní to, v co ostatní věří. A nekouká do mobilu.
Požádali jsme o odbornou radu senior stylistku Petru Wiesnerovou z Genster, online stylingové služby pro muže (genster.cz).
„Zastávám názor, že dodržením předepsaného dress codu svému protějšku vyjadřujeme respekt a zároveň okolí ukazujeme, že dokážeme například ustoupit pohodlí vůči adekvátní reprezentaci.
Je-li na pozvánce na akci uveden dress code Black Tie, měli byste ho dodržet a smoking si obléknout. Pokud tento dress code uveden není, přestože se jedná o slavnostní večerní akci, postačí tmavý večerní oblek. Kravatu byste pak neměli zapomínat na důležité obchodní jednání a jakékoliv formální setkání (například pohovor). Džíny si můžete dovolit pro neformální setkání, teambuilding či pokud jednáte s protějškem, který si nepotrpí na formálnost.
Sako má zůstat zapnuté při zahájení společenské akce, při přípitku, při seznámení a podávání rukou, při vítání hostů a podobně. V méně formální chvíli pravidla etikety umožňují sako rozepnout. A jak zapínat - rozepínat knoflíčky? U dvouřadého saka s výjimkou toho nejspodnějšího zůstávají všechny zapnuté. U jednořadého záleží na počtu knoflíků. U saka s jedním knoflíčkem (dnes velmi trendy) zůstává knoflík zapnutý. Pokud má sako knoflíků více, vždy bude zapnutý jen jeden z nich: u saka se dvěma knoflíky vždy ten horní, u saka se třemi buď horní, nebo prostřední.
Obecně bylo kdysi vše v obchodě, člověk si mohl vybrat ze 4 kusů oblečení. Pak se dalo sehnat vše online a člověk mohl vybírat z nekonečných možností druhů, velikosti, barev atd. Teď přichází další revoluce - předvýběr oblečení profesionálem, který přesně ví, jakou velikost či styl vybrat pro daného muže.
Začínají se o módu zajímat více. Ne v tom smyslu, že by se z nich stávali módní nadšenci, ale začínají vnímat, že volba správného oblečení má vliv na to, jak působí na své okolí. Začínají si to uvědomovat i zaměstnavatelé, kteří chtějí, aby jejich zaměstnanci působili reprezentativně a poskytují jim v tomto ohledu různé formy benefitů. Přešlapy v etiketě oblékání jsou nicméně stále vidět na různých úrovních společenských vrstev. Celkem časté je to například v divadle během udílení významných ocenění.
Zcela logicky i v oblékání hraje velkou roli demografie. V Praze a ve velkých městech je počet mužů, kteří chtějí vypadat dobře, protože vědí, že je to součást jejich osobní značky, výrazně vyšší než v malých městech a na vesnicích. Přímý vliv na to má také různost pracovních příležitostí. Ve fabrice oblek skutečně neunosíte.
Chcete-li kvalitní oblečení, nelze říct, že ho pořídíte levně. Lze jej však pořídit v různých cenových relacích. Neznamená to však, že pokud máte nízký rozpočet, nemůžete se oblékat slušně a elegantně. Jde jen o to, jak k tomu přistoupíte. Stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout, jakou investici to bude obnášet a postupně na tom pracujte. Efektivně dohromady sestavit několik kousků oblečení, které při drobných obměnách budou vytvářet nové a další kombinace, je základem úspěchu.
K výjimečným okamžikům patří ušlechtilé pití. Mezi milovníky whisky patří i legendární herec Jiří Bartoška, který ji nejraději pije na ledu. „Mým mládím mě provázel myslivec, tedy Stará žitná myslivecká. Poprvé jsme ji pili v 60. letech, na JAMU, a mám ji spojenou s divokými studentskými léty. Dnes si rád vychutnám sedmiletou žitnou whisky Selection,“ usmívá se.
Recepturu Staré žitné myslivecké znají pouze tři lidé. Ingredience ani výrobní proces se po staletí nezměnily. Značka Stará žitná myslivecká získává nejvyšší ocenění na prestižních degustačních soutěžích. „I letos potvrzujeme nejvyšší kvalitu našich výrobků,“ říká Roman Petruš, blend master značky.
Za každou kapkou whisky se skrývá práce řezbářů a palírníků. V sudech po bourbonu a sherry zraje několik let a každým rokem získává intenzivnější barvu, aroma a především chuť.